Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 411 ggr
Boson
7/2/15, 3:40 AM

Ev. däktiga unga honor

Hej. Min bror passade min hane när jag var borta en vecka. Han har två honkaniner på 5 månader. Min hane ska ha smitit in hos dem och varit där i mellan 7 på kvällen och 2 på dagen därpå. 

Han kan alltså haft god tid på sig att göra bebisar med båda. Detta hände för 4 dagar sedan och då var honorna 4 månader och 20 dagar gamla. Vet att 6 månader är lägsta rekommenderade åldern så vad kan gå fel om de vid denna ålder blir dräktiga? Honona är båda i bra kondition och hull. Tempeamentet är inget jag någonsin skulle välja att avla på, båda är ganska skygga, sparkiga och allmänt ointresserade av allt annat än pellets….

Honorna är köpta i djuraffär med okänd bakgrund, men köpta som och ser ut som Dvägvädurar.  Min hane är renrasig Dvärgvädur. Om nu det spelar roll….

Läst runt lite och verkar inte katastrof om nån/båda skulle vara dräktiga, honorna verkar klara det fint. Är ändå orolig. Bör jag gå till veterinären för att ultraljuda? Kan man göra abort på kaniner? Är det något ni skulle gjort i denna situation?

Min bror är inte så intresserad av kaninerna eller deras ev ungar. Han/hans tjej kan inget om Avel och uppfödning så jag kommer hjälpa till så mycket det behövs.

Annons:
Elsaharr
7/2/15, 7:17 AM
#1

Du kan kastrera :-)

Zingo ;D

Peak303
7/2/15, 9:11 AM
#2

Bara en lite info, många säger olika men jag (personligen) rekommenderar aldrig innan 8 månader. Men har själv haft en tjuvkull där honan var ca 5-6 mån när hon fick sin kull och allt gick väldigt bra. 

Man kan kastrera precis som #1 sa.. Då det inte gått så lång tid så är ev. foster inte så stora. Men detta är ju ett väldigt stort ingrepp för honorna. Är tyvärr bara du som kan avgöra hur du vill göra. Tror inte man kan göra ultraljud så tidigt i en dräktighet, men har dock ingen erfarenhet av det.

Hoppas det löser sig! :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Boson
7/2/15, 9:56 AM
#3

Kommer ringa till veterinären och snacka idag. Usch detta kom så himla olägligt… Ska iväg idag och kika på min hona jag tingat, för första gången som jag längtat. Men jäkla dumt att blanda in en till kanin i denna soppan just nu. 

Hur som haver håller jag fast vid hoppet om två helt odräktiga kaniner.

Upp till toppen
Annons: