Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3015 ggr
Axeel
6/30/15, 10:02 PM

Få en 2 år gammal kanin tam

Obs - detta inlägg ligger även ute på Hermelin i Fokus men i och med att detta är en korsning av hermelin och lejonhuvad så postar jag även inlägget här.

Hejsan!

Jag har sedan den 30 juni 2013 haft min kaninhona Alice (född 17 april 2013, så hon är alltså mer än 2 år). Alice är en korsning av hermelin och lejonhuvad. Hon bits aldrig och älskar att bli klappad i sin bur. Men jag har ett "problem" - hon är inte så värst tam. Med det menar jag att hon har väldigt svårt att bli upplyft och sprattlar på vägen upp till min famn. Detta gör att jag tycker det är väldigt jobbigt att lyfta upp henne vilket jag gör väldigt sällan. Jag har läst att kaniner ofta är höjdrädda, men grejen är att det är inga större problem när jag väl tagit upp henne och håller om henne. Jag blir bara så kinkig när jag ska lyfta upp henne och hon börjar sprattla. 

Ett annat "problem" jag har är att hon inte går fram till mig frivilligt. Så fort jag börjar närma mig henne när hon är ute och hoppar så skuttar hon iväg i all fart. Dock tror jag faktiskt inte att hon har något problem med människor, jag tror mer det är att hon är rädd att vi ska lyfta upp henne/ta henne. Hon har aldrig velat sitta i mitt knä, vilket jag har börjat acceptera. Hon är vad det ser ut som inte rädd för mig/min familj, hon verkar bara vilja undvika oss om man kan säga så.

Detta tycker jag är väldigt tråkigt, då jag alltid har velat ha en kanin som jag kan umgås och ha väldigt roligt med. Jag är nu 14 år gammal och tycker att jag umgicks mycket med min lilla Alice när hon var unge för att få henne tam, så jag ser ingen större anledning till varför hon blev som hon är. 

Nu är då min fråga till er: går det att få min 2-åriga kanin tam? I sånna fall - hur? 
Jag kan tänka mig testa olika saker/metoder, så det är bara att börja skriva förslag. Vore intressant att höra om någon av er har lyckats få en vuxen kanin tam och hur ni gjorde.

Tack på förhand!

/Axel

Annons:
Irmelinis
6/30/15, 10:13 PM
#1

Är lite för trött för att skriva mer nu, men kolla efter tips? i den här tråden så länge (den är helt ny). Låter bra att du vill testa lite olika saker, jag är övertygad om att det går att få henne mer tam, även om vissa kaniner är ganska ointresserade av människor, det är bara deras personlighet som är sådan. 

http://kanin.ifokus.se/discussions/5592e6b38e0e742dcf0000c9-osaker-kanin-tips?discussions-1

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Axeel
6/30/15, 10:33 PM
#2

#1 Tack så mycket för tråd-tipset! Läste igenom det och ska ta ut henne mycket oftare nu och kanske locka med nån liten frukt! Vi får hoppas på det bästa 😂

aliiciaj
6/30/15, 11:44 PM
#3

Istället för att ge kaninen pellets i en matskålen l så kan du ge henne pelletsen för hand. Jag gör det med mina kaniner. Istället för att ge 2 matskedar pellets på kvällen så kan jag dela upp det under hela dagen. När jag vaknar pratar jag alltid med mina kaniner som om de är människor. Till exempel: "Nämen lilla Haren godmorgon! Vill du ha en liten godis?" Och så ger jag henne en bit pellets. Sen gör jag så flera gånger under dagen. Mina kaniner har verkligen blivit sociala på så sätt. Bara de hör min röst bli de superivriga och jag har mer problemet att få bort mina kaniner ifrån mig, de ska klättra på mig och blir så ivriga, särskilt på kvällen. Tycker också man kan göra fler vardagliga saker med kaninen. Till exempel ska man på en promenad, ta med kaninen i selen. Ska man laga middag, sätt kaninen i köket och prata mycket med den. Släng till den en liten grönsaksbit. Desto mer jag pratar med mina kaniner och ger dem godis, desto mer gillar dem mig ;) Jag har dock en kanin nu som inte gillade att bli buren. Det var bara att acceptera så jag bar henne i en transportbur bara om jag skulle flytta henne från buren till hagen. Men sen med tiden (några veckor) slutade hon tycka att det var obehagligt at bli buren. Viktigt är att lära kaninen att när du kommer betyder det inte att den ska bli uppburen, om den inte gillar att bli buren kommer den tolks dig som något negativt. Se till att gå till kaninen flera gånger i hagen och enstaka av gångerna är den gång du bär den. Om 9/10 av gångerna betyder att den får godis och 1/10 av gångerna betyder att bli buren tror jag att din kanin kommer sluta springa iväg från dig. Kan också säga att mina kaniner blev mycket tamare när de blev frigående i mitt rum :)

Kaninernasbästa
7/1/15, 2:20 AM
#4

Har själv omplacerat en pigg liten hermelin på 2 år. Hon var ungefär som din, hon tycker bara att det är mysigt i famnen :) Helt tam är hon inte men mycket bättre än förut! Jag har tricktränat väldigt mycket, dels för att hon älskar det och dels för man får bättre relation med kaninen. Sen som ovan. Istället för i skålen så kan man mata. Det tyckte inte Molly (hermelinen) om från början. Men hon lärde sig! Ge mycket kärlek och ompysslad så börjar den lita på dig mer och mer!

Axeel
7/3/15, 11:05 AM
#5

#3 #4 Tack för hjälpen! Ska göra mitt bästa för att få henne tamare :)

Upp till toppen
Annons: