Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1414 ggr
Netherlanddwarf
6/29/15, 2:17 PM

Ohyra i godis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I nästan allt mitt godis finns det små brunaktiga skalbaggar som gör små hål genom godisbitarna. Tänker såklart inte ge det godiset. Men hur ska man förvara det så att detta inte ska hända? Just nu förvarar jag godiset i urdiskade syltburkar och glasslådor. Detta har hänt med både naturgodis och "vanligt" godis. Någon som har varit med om samma sak?

Annons:
Haku
6/29/15, 2:23 PM
#1

Förut när jag ägde hamster så frös jag alltid in allt godis/fröblandningar och liknande i 2 dygn innan jag använde det då dör eventuell ohyra! sen när du haft det i frysen så lägg det i en väl försluten låda till exempel en glass låda borde duga bra eller en syltburk så länge det inte är öppet någonstans.

CamillaS
6/29/15, 2:31 PM
#2

Var det där i påse när du köpte det eller var det lösvikt där du plockade själv?

Haku
6/29/15, 2:34 PM
#3

Vill bara inflika att det kan finnas ohyra även i försluten påse från djuraffären även om det kanske är större risk med lösvikt? har fått ohyra på både sätten, frys in allt bästa lösningen 😃

[tk1971]
6/29/15, 2:44 PM
#4

Kanske lite off topic fast ändå inte: när vi hade undulater köpte vi en gång fröblandning i lösvikt och fick med oss ohyra. Det var nåtslags mottlarver som förökade sig i lägenheten. De spred sig till torrvarorna i skafferiet och vi hittade äckliga larver i olika öppnade matförpackningar. Sen gav de sig ut på vandring och larverna kröp på väggar och i tak. Det var fruktansvärt äckligt. Vi lyckades få bort dem genom att ta bort allt som de spritt sig till och sanering av skafferiet. Köp ALDRIG frön etc i lösvikt!

Haku
6/29/15, 2:45 PM
#5

#4 Ja och det kan ske även när man köper helt förslutna påsar eftersom att dem kan ha åkt med när dem förpackades, men tänk på att frysa i 2 dygn innan man använder så dör dem =)

ElsaN.01
6/29/15, 9:03 PM
#6

Är också nyfiken, hittade lika dana i mitt kaningodis och slängde allt ihop… Köpte mitt i sluten förpackning (påse) och flyttade sedan över det till en glasburk. Känns ju onödigt att köpa nytt om det händer igen…

Annons:
Haku
6/29/15, 9:05 PM
#7

#6 Det spelar ingen roll vad för godis du köper det gäller ingen speciell sort utan mycket gnagargodis innehåller ohyra, frys in det i 2 dygn innan du använder det.

[Melbun]
6/29/15, 9:37 PM
#8

Ser ut lite som de kryp jag hittade i min höpåse en gång.. Mina dog dock efter ett par dagar så de trivdes inte i varken höet eller badrummet o.O

farvendal
6/29/15, 10:48 PM
#9

Hade likadana baggar i min godispåse. Åkte tillbaka med skiten och fick ny påse. Samma grej med den påsen. De kröp på väggarna och hade sig. Blä.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Upp till toppen
Annons: