Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1907 ggr
Clara.Bergsten
6/15/15, 9:34 PM

Ang färg..

Hejsan!

Jo jag skulle bara fråga om man parar en svart kanin med en vit röd ögd, och hos den svarta kaninen var endast dess morfar zobel brun, är det för lågt bak för att zobel-anlaget ska kunna dyka fram hos ungarna med denna korsning, och att det bara kan bli svarta ungar då?

Tack på förhand 🙂!

Annons:
Peak303
6/15/15, 10:16 PM
#1

För att det ska kunna bli zobel i kullen så måste den svarta bära på den genen. Mamman till den svarta bär på zobel. Men statistiskt sätt är det enbart 50% av kullen (slumpvist) som får genen. Så har den svarta kaninen ärvt am genen så kan det bli brunzobel också, om den vita inte är vilt. Men sen beror det på vad den vita kaninen också är. Och om det finns andra gener som båda bär på. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Clara.Bergsten
6/16/15, 11:25 AM
#2

Okej, tack för hjälpen! 

En sak till som jag kom på är att den svarta kaninen (Lillan, hermelin rex) har blivit utställd i B-klass men hon har en halv stor vit fläck på svansen. Det ser verkligen ut som att hon är wienertecknad, men eftersom att hon har stamtavla och blivit utställd borde det inte vara möjligt. Tror ni att det bara är stickelhår som har samlat sig på en viss plats..? (För hon har väldigt fin svart päls över hela övriga kroppen..)

Peak303
6/16/15, 11:29 AM
#3

Det är inte så att hon har blivit biten? Ofta kan de få vita fläckar efter ett bett. :/

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Clara.Bergsten
6/16/15, 11:37 AM
#4

Nej inget som jag vet om.. Hon har bott ensam hos det förra hemmet  och hittills hos mig också!..

Peak303
6/16/15, 11:40 AM
#5

Konstigt. Du har ingen bild?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Clara.Bergsten
6/16/15, 12:02 PM
#6

Jovisst, här är en! Dock ser fläcken större ut i verkligheten…

Annons:
Peak303
6/16/15, 1:53 PM
#7

Ser inte it att vara stickelhår. För de kommer lite över allt. 
Jag skulle tippa på skada eller liknande :o

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Clara.Bergsten
6/16/15, 2:18 PM
#8

Aa precis, då vet jag tack!

Upp till toppen
Annons: