Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1675 ggr
amandalaursen93
6/10/15, 8:10 PM

Kisseri och gnag

så fort min kanin är ute med oss på kvällarna i soffan, på en tjock filt så kissar hon väldigt ofta, hon lägger små mini pölar med jämna mellanrum, varför? Sedan har hon börjat krafsa/gnaga väldigt mycket på våra kläder? hon är född 24/4-15 så alltså 7 veckor nu på fredag (12/6) är det normalt beteende på kaninunge? vi säger NEJ! lite plötsligt då slutar hon direkt med att gnaga men sen skiter hon i de och börjar på nytt. Det är en väldigt pigg och sprallig tjej som är otroligt social och mysig annars..

Annons:
Irmelinis
6/10/15, 8:23 PM
#1

Ungar av alla slag (djur och människor) smakar och biter på saker när de är små, en del är nyfiknare än andra :) Prova att ge henne andra alternativ, kaninleksaker, grenar, toarullar, äggkartonger, andra tygbitar (om hon inte tuggar i sig och sväljer). Hon är ju väldigt liten och skulle nog behövt vara kvar hos sin mamma ett tag till.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

amandalaursen93
6/10/15, 8:33 PM
#2

Okej, så hon ska ha aktivierings grejer när hon är ute och myser med oss i soffan?

hon är köpt på arken zoo, insett att nästan alla är emot det här inne på forumet, men jag ville ha en kelkanin och tycker ändå dom är väldigt vettiga och kunniga där, fick papper på henne och besiktningsprotokoll från vet.

Irmelinis
6/10/15, 8:38 PM
#3

Eftersom hon verkar ha ett behov av att tugga och smaka så kan det ju vara en bra idé. Jag tror det går över, hon är nog bara väldigt nyfiken. 

Ingen fara, vi är inte emot att du köpt henne på djuraffär, bara emot Att ta en kull ungar på en djuraffärskanin med okänd bakgrund :) Orsaken till att jag nämnde hennes ålder är att det rekommenderas att kaninungar stannar hos sin mamma tills de är minst 8 veckor. Det är ju djuraffären som gjort fel, inte du.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

amandalaursen93
6/10/15, 8:44 PM
#4

Okej tack så mycket, kanske blir att leta ist efter en vuxen lugn kastrerad hane som sällskap längre fram då🙂 det lär väl fungera? #3

Irmelinis
6/10/15, 8:49 PM
#5

Det finns en bra chans att det kan göra det 👍

Berätta gärna hur det går med lilltjejen! 
Angående kissandet så vet jag inte riktigt, kanske hon är lite nervös och orolig nu när hon precis har kommit till nytt hem? Många djur gillar att kissa på mjuka material som suger upp, kanske hon skvätter för att sprida sin doft så hon känner sig tryggare eller nåt (en gissning).

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

amandalaursen93
6/10/15, 10:25 PM
#6

Okej, så kanske det är :) har toa-lätt i hela buren nu, tycker det är jätte bra, men hört mkt bra om alspån med, vad föredrar du?

Annons:
Irmelinis
6/10/15, 11:01 PM
#7

Jag har bara provat Toa-lätt, vilket funkar jättebra för mina kaniner, så jag har inte haft anledning att byta :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: