Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3675 ggr
aliiciaj
6/7/15, 4:18 PM

Infektion på kanin

För några veckor sedan fick min kanin sina framtänder utdragna. Efter det gick hon på metacam men trots det utvecklade hon en infektion. Hon fick en massa vitt tjockt var i munnen där tänderna suttit. Besökte veterinär med henne och fick hem baytril. Hon blev bra på det efter några dagar men några dagar efter avslutad kur fick hon tillbaka det. Fick mer baytril från veterinären och hon blev bra igen efter några dagar. Men sen fick hon tillbaka det trots att hon gick på baytril. Ringde veterinären men det var lördag och helg så de ville att jag skulle vänta tills deras kaninexpert kom på måndagen. Jag fortsatte att ge henne baytril och jag flyttade henne från de andra kaninerna så hon bodde ensam för ville se att hon åt ordentligt. Efter att flyttades från de andra kaninerna försvann det vita varet i munnen av sig själv. Hon skulle ta bort en till tand på tisdagen så när kaninexperten ringde på måndagen sa hon att vi skulle skjuta på operationen och avvakta lite eftersom det vita varet hade försvunnit. Nu har hon inte gått på baytril sen i måndags och det vita varet har inte kommit tillbaka. Däremot är hon snorig, det har hon varit sen hon fick infektionen. Men det har inte varit så mycket och det har alltid varit genomskinligt. Igår blev snoret gulaktigt, men det är inte tjockt. Så får ringa veterinären imorgon igen och be om en bakterieodling. Men som jag förstått det så är det väldigt svårt att behandla bakterieinfektioner på kanin eftersom de inte tål så många antibiotikor. Skulle vilja ha lite tips? på vad jag kan göra mer för min kanin. Hon äter bra, bajsar bra, nyser inte och är pigg och glad. Det enda som är problemet nu är ju att hon har torkat snor i näsborrarna. Hon blir ju bra av att ära baytril men hon får ju tillbaka infektionen så fort jag slutar, och känns inte så bra att trycka i henne antibiotika för ofta, inte bra för njurarna. Har läst runt lite och läst att kamomillte är bra för kaniner om de är lite snuviga, så det kan jag ge henne. Hon bor på fleecefiltar men i toan har hon toalättströ, men kommer nog byta det mot tidningspapper så att hon inte får damm i näsan av toalättströet. Finns det något mer jag kan göra?

Annons:
aliiciaj
6/7/15, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan skicka en bild på hur det ser ut. Ser ju inte jätteallvarligt ut, men det som bekymrar mig är att det vägrar försvinna.

RebeccaG
6/9/15, 1:08 AM
#2

Kamomillte tar inte bort problemet. 
Hade jag vart du så hade jag tagit bort kaninen för längesedan, inte tagit bort framtänderna. Men ditt alternativ är antibiotika, inte något quickfix. 

Prata med din veterinär.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Love Lejonhuvadekaniner
#3

#2 Förlåt för det här men VARFÖR ska vi avliva djur så lätt, en människa får man ju inte ens avliva. Typ om en kanin blir allvarligt sjuk så säger typ ägaren - äh vi tar bort den jag har inte råd med kostnaden (så säger dem typ egentligen) Men istället för att säga så säger de: Jag tog bort den för då slipper den lida. Ja men en människa som har jätte ont kan man inte ta bort! Jag tycker att man ska göra allt man kan för sitt Djursholm man gör mot en familjemedlem. Alla tar det för lätt på sina djur. Dem är ju djur och vi människor är också djur så varför inte avliva oss också som har en sjukdom . Nu vill inte jag att någon kommenterar mitt inlägg i tråden vill ni mig något så PM!

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

aliiciaj
6/9/15, 8:31 AM
#4

#2 Ver att kamomillte inte är botemedlet. Men ville ha tips? på lite örter som stärker immunförsvaret vilket kan hjälpa till med förbättringen. Det är din åsikt att du skulle ta bort kaninen, själv anser jag att det inte fanns på kartan att ta bort henne när det vara var framtänderna som växte fel. Kaniner kan leva alldeles utmärkt utan framtänder utan att lida. Men tänker inte diskutera tänderna i denna tråd med för det är OT, om du vill fortsätta diskutera om detta får du skriva i min andra tråd "Kanin utan framtänder". Har precis varit hos veterinären nu i alla fall och tagit ett odlingsprov på henne. Men min veterinär sa att det ofta är väldigt svårt att ta odlingsprov på kaniner, bakterierna slutar oftast växa när de tas från kaninen. Men ifall det var ett lyckat prov får jag svar om en vecka och då kommer jag få lite starkare antibiotika.

Upp till toppen
Annons: