Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 706 ggr
Katniss
5/28/15, 3:40 PM

Selträning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill jättegärna träna min kanin med koppel (och senare även hoppträning) men har lite problem med selen. Han vill absolut inte ha på den, hinner bara sätta fast halva innan han springer iväg och selen på så sätt trillar av. Någon som har något tips? på hur jag kan få honom att acceptera selen? Bifogar en bild på hur den ser ut.

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Peak303
5/28/15, 3:41 PM
#1

Jag hade bytt sele. Då dem inte ens är godkända för hoppning.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Fridaaaa
5/28/15, 3:44 PM
#2

Säger samma som #1, dels för att den inte är godkänd för hoppning dels för att de inte är speciellt bra. Hade satsat på bröstsele eller hsele

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
5/28/15, 3:49 PM
#3

Ja, fast TS undrar ju hur hon ska få på selen inte om selen i sig är bra/ godkänd, även om informationen är relevant.

Katniss
5/28/15, 3:50 PM
#4

#1 #2 Okej xD Trodde att det skulle bli lugnare för honom med en som bara har 3 spännen. Men till h/ bröstsele, vad ska man tänka på då?

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
5/28/15, 3:56 PM
#5

#3 Vet det, men var bara tips? då dem selarna lätt går upp också och har kaninen redan problem att sitta still är det ju säkrare med annan sele :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
5/28/15, 3:56 PM
#6

#3: Många kaniner gillar inte ens den selen där av att de inte står still så ser inga problem med en sådan kommentar. 

En H-sele eller bröstsele är mycket bättre och mycket lättare att sätta på kaninen.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Katniss
5/28/15, 3:57 PM
#7

#6 Har du något tips? på var man kan köpa sådan sele till förmånligt pris? :)

R.I.P. Anton 💔

Peak303
5/28/15, 3:58 PM
#8

#7 Johannas selar, Röstebos selar, Empas selar och Gullvikens selar. Alla finns på Facebook :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Katniss
5/28/15, 4:02 PM
#9

#8 tack :) ska kolla runt.

R.I.P. Anton 💔

Trebit
5/28/15, 5:54 PM
#10

Har nån något konkret tips? om hur man smidigast seltränar? Jag har precis samma problem som TS fast jag har en bröstsele.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Frosstis
5/28/15, 6:31 PM
#11

Sätt på kaninen selen (om den inte vill sitta still låt den äta på morot eller pellets under tiden) och så sätter du den i en Hage så får den springa runt o vänja sig i selen :) se till att den inte kan fastna med den någonstans

Elsaharr
5/28/15, 7:10 PM
#12

Jag satte på han selen och så fick han ha den i hagen lite varje dag tills han vant sig, sedan hade jag han i koppel på altanen där det inte fanns så mycket spring yta! Det var det som funka för mig :)

Zingo ;D

Upp till toppen
Annons: