Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 712 ggr
LillyMy
2015-05-27 09:26

Hjälp! Bondade kaniner bråkar.

Mina två kaniner har gått ihop sedan januari. Dom är frigående i lägenheten Lakrits 1år och 2månader kastrerad hane. Binky 10månader kastrerad hona. Idag rykte dom ihop rejält för första gången. Päls överallt. Han är på henne och juckar och det verkar som att hon får nog så det är hon som hoppar på. Jag separerade dom och det lugnade ner sig ett tag och dom åt ihop men 30min senare hände samma sak. Så nu är Binky i köket och Lakrits i vardagsrummet. Hur ska jag göra? Någon som har erfarenhet av detta? Dom har varit så bra vänner hittills och jag vill inte att någon av dom ska bli skadad. Tack

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Annons:
[Melbun]
2015-05-27 13:05
#1

Särar du på dem så kommer de att bråka igen när du sätter ihop dem eftersom de inte hunnit bli färdiga. De känner väl att de inte är riktigt överens om rangen så därför ryker de ihop. Är det kanske så att du tycker det är värre än det ser ut? Att jaga och rycka lite pälstussar är gabska normalt. Mina var precis likadana och när det blev för illa så brukade jag klappa händerna rätt högt för att de skulle sluta. Funkade ganska bra att bryta koncentrationen på så vis. Numera Bråkar de? inte längre, ibland gör en utfall i luften men biter inte längre så jag tror de har lyckats komma överens om en ok rangordning. Sen är det ju svårt för oss att veta riktigt HUR illa bråken är mellan just dina kaniner men själv tycker jag att det ser mycket värre ut än vad det är. Att sära på dem löser oftast ingenting om det inte är så att de skadar varandra riktigt ordentligt. Kan säga att min hona försökte rida på hanen och då blev det alltid bråk, efter ett par gånger så lärde hon sig. Man får hålla bra koll så att det inte går för långt bara. Hon är fortfarande högst i rang men rider inte längre på hanen :) när de bråkade och var alldeles för på varandra så får man ta tag i en kanin och sen den andra så klappade jag dem bredvid varandra tills de slutade att försöka bråka. Fungerade för mig iaf och det tog typ 2-3 månader att bonda dem

LillyMy
2015-05-28 16:42
#2

Ok. Ja jag ska försöka mig på att bonda dom på nytt. Det tog 4dagar första gången. Tror Lakrits är lite vårgalen och vill para sig och hon får tillslut nog. Har varit hos veterinären och ingen är sjuk iaf så blir till att testa att rebonda dom. Hoppas på det nästa och Tack för tips?.

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Upp till toppen
Annons: