Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 589 ggr
wilmis0e
5/24/15, 2:33 PM

Hjälp!

Jag börjar bli nervös över hur min kanin hona mår. Hon är cirka 9 år gammal och slutade äta för ett par veckor sen. Så jag bytte foder för att se om hon åt det fodret. Hon åt det en gång men sen slutade hon äta det så jag bytte tillbaka och då åt hon bra och helt plötsligt tyckte om det gamla pelletset. Men då upptäckte jag lösbajs i buren, ganska mycket i stora klumpar så i ett tidigare inlägg sa dom att jag skulle ge henne bara hö och vatten i en vecka och se hur hon mådde. Nu har det gått en vecka och hon äter det och tycker om det mycket men upptäckte igår att hon bajsat en stor lösklump igen. Vad ska jag göra?

Annons:
Saaara
5/24/15, 3:16 PM
#1

Hur mår hon i övrigt? Är hon slö? Hur ser pälsen ut? Hur ser tänderna ut? Är hon snorig? 

Jag tror nog att jag skulle överväga avlivning med tanke på att hon slutat äta och är gammal.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[selmatelma1]
5/24/15, 3:18 PM
#2

Kaniner kan skita löst ibland . Helt normalt.

[AnimalLover1]
5/24/15, 5:28 PM
#3

#2 Det är inte normalt! Om du menar blindtarmsavföringen så är det inte normalt att de inte ätit upp det.

wilmis0e
5/24/15, 6:07 PM
#4

Hon är pigg till och från men inte som hon var förr… Förra sommaren sket hon löst så det fastnade i rumpan på henne, då tvättade jag om min syster henne och då slutade allt. Nu skiter hon löst igen och lite av det har redan fastnat i pälsen. Min syster kollade tänderna men så vitt hon kunde se var det inga problem, men vi har aldrig haft en kanin som haft problem med tänderna så vi har inte så mycket erfarenhet. Hon är inte snorig. Hon är av rasen dvärgvedur och från vad min syster har berättat har dom en historia med magproblem…. Vad rekomenderar ni?

[Melbun]
5/24/15, 6:09 PM
#5

#4 Vad äter hon?

wilmis0e
5/24/15, 6:26 PM
#6

Hennes vanliga foder är hårt packat och kommer i en stor, grön påse. Typ mat för både marsvin och kaniner, tyvärr kan jag inte namnet på det. Sen så köpte jag en liten påse mat som hette +4 som jag blötla för att hon skulle lättare få i sig det. Men först slutade hon äta det vanliga fodret och sen det andra fodret jag blötla men nu tycker hon bara om det vanliga men hon är ju som så lös i magen….

Annons:
[Melbun]
5/24/15, 6:36 PM
#7

#6 Du kanske ska byta till något annat om det är fodret det är fel på och inte tänder osv. Kolla gärna upp vad det du har nu innehåller. Min ena har lite känslig mage och blir lätt brun i rumpan om hon får dålig mat så fick tipset om meister lampe bioflakes. Innehåller 30% fiber, 10% protein, 10% aska och 1,5% fett om jag inte har helt fel. Nu får de visserligen bara pellets som godis men jag ville ändå ha något som var bra. Annars får de till största delen bara hö och lite grönsaker nån gång ibland. Håller din kanin hullet om hon bara äter hö? Annars kanske du kan minska mängden pellets du ger för oftast brukar de få för mycket dålig mat när de inte äter sin blindtarmsavföring.

farvendal
5/24/15, 6:45 PM
#8

Hon har ju ändå 9 år på nacken och då skulle det kunna vara så att magen/tarmarna inte fungerar lika bra längre. 

Var noga med det du ger henne. Hö hö hö! Av god kvalité. Inge sötsaker. Inge pellets så länge hon inte tappar hull (att en gammal kanin är lite kantig är normalt, men ja, så länge hon inte magrar). Jag skulle inte rekommendera att blöta fodret. Då behöver inte magen arbeta lika mycket med att bryta ner det.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Upp till toppen
Annons: