Annons:
Etikettallmänt
Läst 669 ggr
jela96
5/24/15, 12:46 PM

Inne eller utekanin

Vad anser ni, är det bäst att ha utekanin eller innekanin och varför?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
5/24/15, 12:54 PM
#1

Utekanin. För att jag tror att kaninen trivs bättre i sin naturliga miljö. Om man ska generalisera då. Självklart finns det kaniner som trivs bättre inomhus. Praktiskt också eftersom det blir spånigt och så inomhus. ;)

fsigge
5/24/15, 1:01 PM
#2

Jag skulle mer än allt annat vilja ha Nova inne på vinterhalvåret. Jag tycker att det är bäst att ha kaniner ute då det är naturligast för de men inne så kan de få bättre kontakt med människor samt att de kan springa i hela huset dygnet runt.

Frida

tlover
5/24/15, 1:05 PM
#3

Utekanin, det är mer naturligt, det händer mer även om man tex inte skulle vara hemma, det finns oftast möjlighet till större bur m.m.

l'm back

ElsaN.01
5/24/15, 1:16 PM
#4

Utekanin, därför att man kan ha plats för en större bur, de är i sin naturliga miljö, man får inte skräp överallt, man behöver inte vara rädd att de gnager på sladdar mm. Men en frigående innekanin kan definitivt ha det lika bra som en utekanin, dessutom får de kanske lite mer sällskap då de är bland oss fast vi kanske inte bara ägnar oss åt kaninen.

farvendal
5/24/15, 1:16 PM
#5

Beror lite på omständigheter. Jag tycker att jag får mycket bättre kontakt med kaninerna inomhus, men ska man se till deras naturliga miljö så är ju utomhus bäst. Så länge man inte bara låter dem sitta ensamma i en liten bur då utomhus.. Jag förutsätter att man ger dem tid i Hage eller liknande.

I norra Sverige skulle jag inte vilja ha kaninen utomhus med tanke på hur kalla vintrarna kan vara.  Helst skulle jag vilja ha dem i något stall eller lada, med tillgång till utomhushägn när vädret tillåter Drömma kan man ju alltid göra :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

tlover
5/24/15, 1:29 PM
#6

#5 Kyla är inget problem för kaniner, det enda negativa är väl att man får fylla på vattenskålen flera gånger/dag.

Jag tror nog att det är med kaniner som med de flesta djur, att om det är nära nollgradigt men regn är det betydligt värre.

l'm back

Annons:
Smulsixten
5/24/15, 1:38 PM
#7

Jag har mina kaniner ute på sommaren för då mår dom bäst och på vintern har jag dom på en loge så att det inte blir för konstigt för dom nör dom ska ut på sommaren :)

farvendal
5/24/15, 1:44 PM
#8

#6 Sträng kyla är absolut ett problem för kaniner. Finns massor med forskning på att kaniner kan känna obehag och besväras av kylan när det understiger -7 grader. De klarar ju sig, absolut. De är tåliga. Riktiga problem blir det ju inte förrän vid betydligt kallare temperaturer. Men som sagt, de känner obehag vid -7 -10 nånstans där. 

Detta påverkas ju såklart av lite andra omständigheter också. Är det helt vindstilla är det lättare att hålla värmen än om det blåser. Bor kaninerna i flock/par kan de värma varandra. Har de stor yta att röra sig på kan de få upp tempen i kroppen genom att springa. Osv. Så några magiska gränser finns inte.

Men jo, kyla kan besvära kaniner.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

tlover
5/24/15, 2:03 PM
#9

#8 Att kaniner kan känna obehag vid -7 säger egentligen ingenting.

Jag tex känner obehag om det är så "kallt" som +20 om jag har skov (med kläder) så uppenbarligen kan människor känna obehag av kyla i +20 men det säger inte om det hör till det vanliga eller inte.

Såklart måste man beräkna in windchill också, men vem som vet nått om kaniner ställer kaninburen så att kaninen inte kan få lä?

l'm back

farvendal
5/24/15, 2:11 PM
#10

#9 Ja, fast det är ju en liten dålig jämförelse kanske. Det har trots allt gjorts seriös forskning på det. De hänvisar knappast till kaninerna med skov eller dylikt.

Sen om man väljer att lita på forskning eller ej är väl upp till en själv. Man brukar ha lite svårt för att ta in fakta om något manalltid har trott annorlunda om. Men jag tar åt mig av den faktan iallafall.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

zemlathebunny
5/24/15, 2:20 PM
#11

#10 jag bor i norra Sverige och det är inga problem alls. Jag skulle hellre oroa mig om jag bodde i södra Sverige eftersom det är mycket varmare där. Kaniner tål kyla bättre än värme.

farvendal
5/24/15, 2:26 PM
#12

#11 De tål absolut kyla bättre än värme. Det blir ju kritiskt mycket fortare när det är varmt än när de är kallt. 

Men att säga att kaniner inte kan ha problem med kyla är felaktigt. Det går inte att bara kolla på sin kanin när den äter och skuttar och säga "Den besväras inte något alls". De visar ju inte besvär så enkelt, precis som vid sjukdom. 

Att det bara finns äkta vildkaninstammar i södra sverige beror liksom inte bara på pesten, utan även på evolution - att det är för kallt höre upp i Sverige för att de ska trivas. På senare år har de börjat sprida sig uppåt dock. Varför? Jo, för att vintrarna är mildare nu för tiden.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Frosstis
5/24/15, 3:48 PM
#13

Jag skulle helst ha min kanin utomhus men jag orkar inte gå ut varje dag, och jag orkar inte vara ute i många timmar med honom så han skulle typ få ha social kontakt i 1 timme per dag max. Här inne har han kontakt med mig hela tiden :)

Annons:
Fridaaaa
5/24/15, 4:35 PM
#14

Jag har både och. För och nackdelar med båda.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emms
5/24/15, 4:45 PM
#15

Har man flera kaniner som går tillsammans - utomhus Ensamma kaniner - inomhus Märkt att mina kaniner som varit ensamma har suttit och gjort ingenting stora delar av tiden dom varit i buren om dom bott utomhus. Om det regnat någon dag eller man av annan möjlighet inte har kunnat ta ut dom. Då sitter dom bara. Ensamma kaniner inomhus får mer stimulans och när den är stilla så ligger den och sover. Den sitter inte och bara glor vilket jag märkt att mina kaniner har gjort när dom varit utomhus. Är ju såklart olika men det jag märkt iaf. Kaniner som går ihop beter sig inte likadant utan antingen äter, beter sig socialt eller sover under tiden i buren. :)

Emma

Upp till toppen
Annons: