Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 2003 ggr
pernillaoscarsson
2015-05-23 21:47

Ni med vattenskål

Många föredrar skål istället för flaska när det kommer till hur man ska ge vatten. Min fråga till er med skål är då hur ni gör. Hur ofta är ni och fyller på/byter vatten? Jag förstår er som inte vill ha flaska, svårare att göra ren, dum på vintern, jobbigare för kaninen att dricka osv osv. Jag vill själv byta ut och ha skålar hos mina men jag får det aldrig att fungera.

Jag har spån i hela burarna så en skål på golvet blir alltid fylld med spån på några minuter då de springer runt i buren. Det skulle innebära att jag skulle behöva byta vatten typ varje timme? Jag har även provat att ha vattnet i akitaskålar men tycker att de kommer i obekväm höjd för kaninerna.

Hur gör ni? :P

Annons:
smellcaramell
2015-05-23 21:49
#1

jag ställer ibland in en skål på taket till kaninens hus, där får den iallafall stå ifred en stund innan den blir runtkastad ;)

Snuttefia
2015-05-23 21:50
#2

Ha både vattenflaska och skål och se hur mycket som dricks från båda så ser du vad som funkar.

M.V.H Snuttefia

pernillaoscarsson
2015-05-23 21:52
#3

#1 Hehe, det där har jag med provat, men som du säger, kaninerna välter omkull den. Eller kastar iväg den rent ut sagt. :P Det verkar kvitta ifall skålen är tung eller ej.

*~HamsterHamster~*
2015-05-23 21:52
#4

För det första behöver man inte byta vatten om det kommer lite spån i förutsatt att buren är ren, annars så kan du sätta vattenskålen högre då kommer det inte in spån.

Hur mycket man behöver fylla på beror på hur mpnga kaniner man har och vad de äter, jag ger mina kaniner en naturlig kost med färska markväxter och de har alltid vatten när jag byter vatten en gång om dagen, kaniner som äter pellets och hö behöver ha mer vatten också om de inte dricker som de ska om de bara får en torr kost då kaniner inte är gjorda fr att dricka mycket.

Byter vatten en gång om dagen =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Snuttefia
2015-05-23 21:53
#5

#3 Man ska ha en större och tyngre keramik skål utan kanter som kaninen kan få grepp i…

M.V.H Snuttefia

pernillaoscarsson
2015-05-23 21:54
#6

#2 Svårt att se när skålen alltid är full med spån/utvält. De dricker ju av båda två utan problem så jag tror inte att kaninerna har svårt med att dricka ur flaska egentligen. Så det är ju ingen panik. Bara jag själv som tycker det hade varit fräschare och smidigare (i alla fall till vintern).

Annons:
*~HamsterHamster~*
2015-05-23 21:56
#7

#6 som #5 sagt, tunga keramikskålar då välter inte kaninerna dem =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Snuttefia
2015-05-23 21:56
#8

#6 Hur har du de på vintern? Har de tillgång till att äta snö?

M.V.H Snuttefia

Ulfur
2015-05-23 21:58
#9

Jag byter vattnet en gång per dag. (Och diskar skålen) Jag har en stooooor skål som är väldigt tung som de inte kan välta. Kaninerna gillar att plaska runt i vattnet av någon anledning så det blir fort smutsigt, därför byter jag varje dag. Visst har de i en del spån och hö i vattnet men de dricker av det i varje fall så de dör inte av törst om det råkar flyta runt lite hö i vattnet. 
Jag har dock en väldigt väldigt stor bur till mina kaniner så de springer ju för det mesta inte precis på vattenskålen. Det är säkert svårare att hålla en skål i en liten bur fräsch. 
Du kanske kan ha både en vattenskål och en flaska?

[Nikita14]
2015-05-23 21:58
#10

Jag har både skål och vattenflaska till mina. Stor keramikskål, annars kastar de runt skålen, akitaskål tex, har aldrig funkat här… Mina kaniner har torv som underlag, det blir snabbt smutsigt I vattenskålen, men så är det, knappast farligt i alla fall.

pernillaoscarsson
2015-05-23 21:59
#11

#4 Nä, kaninerna är "bursrena" så spånen är ren och fin. Finns det vatten för dem i skålen så byter jag inte det första jag gör då jag ser att spån kommit i, tycker dock ändå att det är irriterande att det bara dröjer minuter innan spånet hamnar där :P

Jag ger ju tillsyn till kaninerna minst 2 ggr/dag så vatten blir de aldrig utan helt. Men det har ju hänt några gånger, i alla fall med hanen, att skålen blivit omkullsparkad/ivägkastad så att han suttit utan vatten sedan oklar tid. Visst kan man ha både flaska och skål.. hm. Ska försöka hitta någon mycket tyngre skål och se. Några tips??

Fridaaaa
2015-05-23 22:06
#12

Nytt vatten 1-2 ggr/dag.

Har skål på sitthylla/hus till de flesta  utom Messi men kommer att få göra det med honom också nu, skvätter i spån.

Flaska på vintern ute är värdelöst. Fryser jättesnabbt, jobbigare att byta mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mmois98
2015-05-23 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har min uppe på hans sovplats/"hus" där han inte kan riva ner sin :) Annars testa den som bilden visar att du har den upphängd så de inte kan välta den, de finns vid fågeltillbehöver i djuraffärer :) Bara de inte får för sig att hoppa i den och sätta sig i den haha..

Annons:
[AnimalLover1]
2015-05-23 22:19
#14

Jag tvättar skålarna varje dag och ger nytt vatten 1-2 gånger per dag, beroende på om det är smutsigt eller ej. Jag hade problemet med att kaninerna välte ut vattnet trots att vi har keramikskål, så jag satte skålen i en sån här: http://www.djuraffaren.se/index.php?utm_source=twenga&utm_campaign=twenga&utm_medium=cpc&route=product/product&tag=&page=4&product_id=160 ( bytte ut metallskålen mot keramikskålen) och skruvade sen fast den där jag ville ha den i burväggen. Fungerar jättebra :)

pernillaoscarsson
2015-05-23 22:32
#15

#13 Tack för tipset. Den ska jag kolla upp (y)

#14 Tack även du. Går den att fästa i gallret?

smellcaramell
2015-05-23 22:34
#16

min kanin kan välta vad som helst, han kastar runt toalådam som är full med hö och spån och har vält huset så att det ligger upp och ner, och det är tungt! gett upp hoppet om skål jämt, han får bara skål när han är ute och jag har koll på han!

pernillaoscarsson
2015-05-23 22:35
#17

#16 Haha, känner igen det där. Zelma gör så när hon är brunstig. Då ska allt ha ny plats. Imse var sådan med sitt hus tidigare, nu är det bara toalådan som ska stå i mitten av buren. Hopplösa djur!! :P

smellcaramell
2015-05-23 22:40
#18

#17 ja flytta sakerna i buren har min alltid gjort, allt ska stå i mitten! Men nu har han som sagt även börjat vända sakerna upp och ner ;) toalådan tappade då funktionen helt, överväger att lägga en rejäl sten i den nu! ;)

[AnimalLover1]
2015-05-23 22:42
#19

#15 Japp det går det, dock behöver man en sak att skruva fast hållaren på, och sedan skruvar man fast hela i kaninens nät :P är så dålig på att förklara

pernillaoscarsson
2015-05-23 22:58
#20

#19 Ska absolut kolla upp detta. Vore ju kanon om den kunde sitta fast utan möjlighet för kanin att få loss och kasta iväg.

Annons:
[SisselaJ]
2015-05-23 23:16
#21

Jag har en sån skål som i #13. Jag har en innebur och efterssom det inte går att hänga på plastbotten hänger jag skålen på gallret bredvid sitthyllan. Fungerar jättebra och den rymmer mycket. Jag fyller på morgon och kväll med nytt vatten.

Maleficum
2015-05-24 00:13
#22

Har aldrig haft problem att de vält ut vatten ur skålarna när jag haft keramikskål. Just nu byter jag vatten iallafall en gång per dag men skålen står lite undangömd så det blir inte mycket skräp i den (frigående inomhuskanin).

När jag hade fler kaniner och de bodde ute i stora burar hade jag hållare för petflaskor som denna. Blir som en liten skål men det kommer nytt rent vatten och det är lätt att snabbt pilla bort eventuellt skräp. Vintertid hade jag keramikskålar med doppvärmare i så de inte frös men då hade de även halm i buren så blev inte speciellt skräpigt i skålarna.

Kastar de gärna runt skålarna är ju hållare än bra ide. Kan ju vara så enkelt att bygga en liten fyrkant i trä i nåt hörn i buren lagom stor för att ställa ner en skål.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Corneliasophia
2015-05-24 06:46
#23

Har skål för att mina kaniner vägrar att dricka i falska. Behöver fylla på 1-2 gånger per dag ( har en ganska liten skål) har ställt skålen på en liten planka så kommer det inte så mycket spån och halm i. Men dom kommer ändå åt att dricka;)

Svartsynt
2015-05-24 13:12
#24

Jag har en tung keramikskål som jag ställer på taket till trähuset. Då kommer det inte spån i vattnet och skålen är för tung för att min kanin ska orka flytta på den, så det fungerar jättebra och räcker att byta vatten en gång om dagen! 🙂

luckydragonriderkin
2015-05-24 15:10
#25

jag har skål och vattenflaska, skålen fyller jag/byter två gånger om dagen. morgon och kväll. det går bra tycker jag. visst blir vattnet lite smutsigt med spån och sådant men då kan de använda flaskan tills jag byter det igen. 

:-)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Frosstis
2015-05-24 15:43
#26

Har matta i buren så kommer ej in spån :) Fyller på vatten när det behövs, oftast en gång per dag. Diskar typ en gång i veckan :)

Snuttefia
2015-05-24 15:51
#27

#26 Måste man inte tvätta mattan typ 24/7?

M.V.H Snuttefia

Annons:
Lajban:)
2015-05-24 16:04
#28

Jag har både skål och flaska, det finns skålar som är till för undelater som går att sätta fast i gallret, jag har satt fast den uppe på min kanins hus / hylla.  Funkar jätte bra för mig c:

Hästar och kaniner är livet Hjärta

Frosstis
2015-05-24 17:04
#29

#27 Mattorna blir håriga o lite smutsiga men jag köper nya o slänger de gamla då o då.

ljungensjenka
2015-05-24 17:07
#30

Har skål som jag byter ca 2-3 ggr/dag då mina två dricker mycket. För att de inte ska bli helt utan vatten så har jag även en flaska som de dricker ur när skålen är tom/utvält/fylld av spån, bajs och annat mumsigt.

sannadetejag
2015-05-24 17:25
#31

Min kanin bor inomhus så i buren har jag en vattenflaska och sen på golvet i köket har jag en skål med vatten, så kaninen kan välja vilket jag tycker funkar bra.

[AnimalLover1]
2015-05-24 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Har det såhär :)

Upp till toppen
Annons: