Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 3061 ggr
wilmis0e
2015-05-10 08:16

tips?

Äntligen har min pappa gått med på att jag får bo med kaninerna i bodan i sommar 😄 Men fortfarande är det ju saker som måste köpas, som mindre burar en låda och sladdskydd mm. Men jag har vissa frågos som tillexempel, om den skulle kissa utanför tar golvet skada av det? Mina föräldrar är skilda och hos mamma har jag ingenstans att ha dem inne så på sommaren bor dom ute hos mamma. Eftersom jag bor hos pappa 2 veckor och mamma 2 veckor undrar jag om dom kommer fortfarande veta vars dom ska gå på toa sen när jag tar in dem eller måste jag lära om dem varje gång jag far från mamma? En bättre lösning jag kom på vore väll att alltid ha dem i mindre burar hos pappa när jag är borta också får jag väll ta bussen dit ibland så dom får springa ut lite men även om jag gör det kommer dom inte få springa varje dag eftersom min pappa vill inte släppa ut dem ensamm, men är det en bättre lösning eller? Och kommer dom fortfarande veta vars dom går på toa när jag släpper dom lösa i rummet?

Annons:
Smultrondraken70
2015-05-10 09:01
#1

Vad gäller golvet, så beror det ju på vad golvet är av för material. När det gäller att de fortsätter gå på toa fast man byter miljö åt dem så har jag faktiskt samma fråga själv! Generellt tänker jag att ju större utrymme, desto bättre, även om de får byta miljö.

emms
2015-05-10 14:44
#2

Kaniner överlag gillar att kissa där det är mjukt, därför det ofta händer olyckor i sängen 😉 Men har du en öppen bur så kommer dom troligen gå dit och kissa. Om dom annars väljer något annat hörn så får du torka upp kisset och sätta en liten kattlåda i just de hörnet. Av min erfarenhet så väljer dom samma hörn även om dom inte varit där på ett tag.

Jag skulle haft dom hos din pappa 2 veckor och din mamma 2 veckor så dom får sällskap och möjlighet att springa av sig varje dag. Inte roligt för dom att sitta i en bur hos pappa när du inte är där 😕

Min gamla hane brukar få följa med mina syskon till sommarstugan ett par veckor om sommaren och när han kommer hem så kissar han på samma ställe igen, de du kan göra för att få dom att förstå bättre är att du kan ta med lite bajspluttar/kiss från kaninerna hos din mamma när du flyttar tillbaka igen och lägga det i buren hos din pappa. Så ser dom direkt att det är där dom ska kissa 🙂

Emma

wilmis0e
2015-05-11 20:48
#3

Tack för svar, ni tror inte kaninerna på något sätt skulle bli rädda av miljöbytet? ;) det är trä golv så vet ni om det tar skada lätt? Jag har hört att man inte ska ha mattor som glider på golvet, finns det nån lösning? :)

emms
2015-05-11 20:57
#4

#3 Så länge dom är trygga med dig tror jag inte det är någon fara :)

Första gången kan ju vara lite ny och läskig men tror dom kommer ihåg sina olika boplatser sen. Man kan ju ta med något dom känner trygghet i, ett hus eller liknande. 

Man kan ju ha mattor som inte glider på golvet 😃 Haha! Finns halkskydd till mattor på tillexempel ikea som gör så att dom inte glider runt så lätt.

Emma

wilmis0e
2015-05-12 08:03
#5

Taack :)

Upp till toppen
Annons: