Annons:
Etikettallmänt
Läst 699 ggr
ebejmar
2015-04-28 14:24

Övertala föräldrar om kanin

Hej! Jag är en tjej på 13 år. Jag vill gärna skaffa kanin.

Vi hade kanin förut som vi var tvungna att avliva för han var sjuk. Han var min bästa vän. igår natt drömde jag om honom och vad vi inte hann göra. Jag var inte så intresserad av att ta hand om honom på morgonen så det gjorde att mina föräldrar tog hand om honom. Men för en vecka sen tog vi hand om våra grannars kaniner och jag blev så inspirerad att verkligen ta hand om kaninen.

Tråkigt nog så sålde mina föräldrar buren för nån månad sen. När jag frågar så säger de att de inte har pengar och att jag inte kommer att ta hand om den även fast jag kommer skriva schema och betala allt själv. Jag är också äldre nu så jag kommer ta mer ansvar för jag gör ändå inget annat på fritiden, jag är inte med kompisar lika mycket nu sen jag bytte skola.

vad ska jag göra? Jag har 2 hamstrar som jag skulle kanske kunna bevisa att jag kan men de är ju så olika ifrån kaniner. Man kan inte kela eller leka med dom på samma sätt. Jag har också 2 katter men den ena bråkar inte mycket och den ena var bff med min gamla kanin så det ska nog funka bra egentligen. Jag har kanin vakt när vi är bortresta efter som vi har andra djur också. Säger de nej bara för de sålt kaninburen eller att de inte tror mig, eller att vi inte har tid eller råd?

Hur ska jag göra? är öppen för alla svar :)

Annons:
Fridaaaa
2015-04-28 14:25
#1

Föräldrarna har alltid huvudansvaret och även ansvarig ekonomiskt.
Det du kan göra är att verkligen visa att du vill ha kanin igen: läsa på mer, sköta dig med skola mm 🙂 Bättre att övertyga än att övertala 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
2015-04-28 14:27
#2

Jag sa såhär, "Om jag sköter den dåligt får ni göra er av med den!" Det funkade haha :)

Zingo ;D

ebejmar
2015-04-28 14:29
#3

tack. ska försöka :)

[neptunens]
2015-04-28 14:34
#4

#2, Alltså, det där gillar jag inte riktigt. Som att det vore ett playstation liksom.

Fridaaaa
2015-04-28 14:35
#5

#2 Djur är inte slit och släng. Gillar inte sånt resonemang

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
2015-04-28 14:37
#6

#5 Fast jag var ju inte seriös då. De visste ju att det aldrig skulle hända eftersom att jag älskar mina kaniner. Bara så att de skulle veta att jag menade det och att det inte var ett infall.

Zingo ;D

Annons:
Elsaharr
2015-04-28 14:39
#7

I slutändan är det ju trots allt mina föräldrar som bestämmer och har ansvaret över djuret.

Zingo ;D

ebejmar
2015-04-28 14:40
#8

jag pratade med nr 1 ändå och förstår att nr 2 skämtade ;)

Elsaharr
2015-04-28 14:44
#9

#8 Ja, det är mer som ett annat sätt att säga "Jag lovar att ta hand om djuret." Anser jag :)

Zingo ;D

ebejmar
2015-04-28 14:52
#10

#9 aah, typ fast min mamma är lätt irriterad, jag frågade en gång och hon kollade och pratade med mig som om jag var en idiot. hon tror ju att jag inte kan ta nåt ansvar. det som #1 sa med jobba bättre i skolan är svårt när man blir mobbad, man tappar liksom lusten att jobba hårt förutom på favorit ämnena såklart. jag blir inte jätte mobbad men min bff blir det och det stör mig, jag blir mobbad för att jag är med henne. fast jag ligger ju minst på en c nivå i betyg så det är ju inte jätte dåligt i skolan tror jag.

ebejmar
2015-04-28 14:56
#11

#1 jag har läst böcker och på internet och skrivit schema och saker jag behöver och kostnad på datorn och jag sköter mig hemma så mina föräldrar har inget att bestraffa mig för direkt. och som jag skrev i #10 så går det ganska bra i skolan.

Elsaharr
2015-04-28 15:08
#12

Ett riktigt tips? är att inte tjata haha, min mamma tycker det är typ det värsta som finns och det hjälper ju inte haha! :) #10 C är väl bra!

Zingo ;D

ebejmar
2015-04-28 15:14
#13

#12 aah. har ju precis märkt det på mamma, ska läsa på lite och vänta och se, kanske ska fråga pappa istället, han blir inte lika lätt sur som mamma. så det blir lättare att prata med honom förmodligen.

Annons:
em.nord
2015-04-28 16:32
#14

Fast är väldigt många annonser ute där det står rätt och slätt att barnen tröttnat på kaninerna. Alla dessa barn har säkert sagt att de loooovar att ta hand om kaninen och aldrig tröttna. så om inte föräldrarna är helt med på att ta hand om kaninen tills den dör själva så skulle jag inte köpa till mina barn :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
2015-04-28 16:34
#15

Om du är 13 nu så kan kaninen lätt leva när du är 23 år. Du kanske inte har möjlighet eller lust med kanin då. :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[ida_hjertzen]
2015-04-28 21:26
#16

Du har ju redan 2 hamstrar, räcker inte det?

Du kanske borde lägga all din tid på de istället för att köpa en kanin.

[ida_hjertzen]
2015-04-28 21:30
#17

Det låter som att du tröttnade på din förra kanin. Precis som #15 sa så lever kaniner ganska länge. Det är ofta så att man känner glöden i början men efter något år så orkar man kanske inte gå ut i vintersnön oh byta vatten. 

Intressen förändras hela tiden och det är viktigt att tänka igenom innan man gör köpet.

Trebit
2015-04-28 22:19
#18

#17 Citerar #0 "Vi hade kanin förut som vi var tvungna att avliva för han var sjuk. Han var min bästa vän"
Tror inte att hon tröttnade då? Dock kan det ju komma som en lättnad för föräldrar när de oväntat blir av med ett djur de kanske inte ville ha från början, och då är de ofta inte villiga att skaffa ett nytt. Att helt förstå varför föräldrar gör som de gör är väldigt svårt när det är ens egna, och om det beror på ekonomi eller annat vill de ibland inte svara ärligt på. Ifall någonting händer kaninen är de ändå de som är ansvariga i slutändan, veterinärvård kan vara dyr och det kan gälla stora summor pengar som man som tonåring inte har tillgång att betala ur egen ficka.

Jag tycker TS ska fokusera på sina hamstrar just nu och sitter fortfarande längtan efter att skaffa kanin i om några månader kan hon kanske försöka mjuka upp föräldrarna då, visa att det är något hon vill ta ansvar för.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Deshasix]
2015-04-28 22:27
#19

När jag väl bodde hemma och skaffade min första kanin var jag iof 18 men jag sa till min mamma att jag ville att hon skulle sätta sig ner och verkligen lyssna innan hon svarar, så berättade jag varför jag ville ha kanin, hur jag skulle ta hand om den, om vilket stort intresse jag fått för kaniner och att jag tog på mig hela ansvaret för den (var somsagt 18) då hade jag läst på riktligt innan också, och då sa hon ja. Tjatade inte utan förde en lugn, mogen diskussion.

ebejmar
2015-04-29 09:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

tack till alla svar! men det blir nog ingen kanin. Mamma kom och pratade med mig när jag höll på med det här och hon sa att det kommer inte bli en kanin för att hon saknar vår gamla kanin och hon är väll inte redo att gå vidare. Vår gamla hette Simba han var min egen fast alla tog hand om honom. han var världens gosigaste kanin han kunde hoppa upp i knät och somna där som en hund eller katt. Mamma var nog den som gillade honom mest efter mig. Jag får väll vänta och se, jag vet att mamma egentligen älskar kaniner och tycker de är kul att pyssla med. Det kom väll bara lite för fort :)

Annons:
Kaninernasbästa
2015-04-29 16:22
#21

Skulle du inte kunna hjälpa grannen med kaninen lite extra? Ibland har jag lite svårt att hitta någon som ska ta hand om kaninen bara över någon helg, så grannen blir kanske väldigt tacksam :)

ebejmar
2015-04-29 17:33
#22

#21 bra idé! de som har kaninerna är ju mina kompisar så det ska nog inte va så svårt! :) asså, de är lika gamla som mig XD. De är borta ganska ofta för att de spelar typ fotboll eller nåt sånt så då kan ju jag vakta de :)

Kaninernasbästa
2015-04-30 21:15
#23

Vad bra!

zemlathebunny
2015-05-01 08:30
#24

Jag ville ha en kanin jätte jätte mycket för typ ett halvår sen. Jag tjatade och tjatade på mamma. Sen så tröttnade jag på att tjata, tillslut råkade mamma bläddra förbi en annons om kaninungar från någon som är på stallet där jag rider ganska ofta. (Hon är typ över 20) då visade hon mig bilden. Jag var trött då och jag hade som gett upp också så jag sa bara "okej vadå kan jag få en av dom?" Då sa mamma vi får se och bläddrade vidare. En vecka senare väntade jag på en kanin. Nu är jag jätte noga med henne. Jag städat buren smått typ 3 gånger om dagen och sånt så mamma tvivlar ju inte på att jag kan ta hand om henne utan det är bara det att hon tycker ibland att det kan bli dyrt. Så vänta ett tag med att prata om det bara. Sen om du råkar bläddra förbi någon kull om en månad typ så kan du fråga lite försiktigt. 😁

Upp till toppen
Annons: