Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3571 ggr
[Melbun]
4/27/15, 7:57 PM

Gul om nosen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker min lilla kanin börjar se gul ut om näsan. Det är inget snor eller liknande runt näsan utan hon ser ut precis som vanligt. Torr men dock aningen missfärgad. Syns inte heller om man inte drar lite i näsan så att näsborrarna syns ordentligt :) pigg och glad, äter som vanligt och nyser inte. Vad kan detta bero på? Är det dammigt och dåligt hö eller en förkylning på g? Tycker hon varit gul någon dag sen har det försvunnit men nu ser hon lite gulare ut igen.. Känner mig lite osäker på om det är värt att stressa kaninen för vetbesök men samtidigt vill man ju inte vänta hela helgen då det är stängt… :S

Annons:
Love Lejonhuvadekaniner
4/27/15, 8:14 PM
#1

Ring och rådfråga vet först:) Det kan man alltid göra;)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

[selmatelma1]
4/27/15, 8:34 PM
#2

Ring veterinären nu.

fsigge
4/27/15, 8:51 PM
#3

Jag tror inte det ska vara något farligt. Har du gett honom morot på senaste? Det kan ju vara så att han har slickat sig på nosen/runt munnen och blivit gul. :)

Frida

[Nikita14]
4/27/15, 9:58 PM
#4

Vad har hon ätit på sista tiden?   En av mina kaniner käkade en maskros igår, och hon blev lite gulaktig kring nosen.   Halm kan också färga av sig.

[Melbun]
4/28/15, 3:09 AM
#5

#3 #4 Hon får bara hö :) Tycker hon reagerar lätt när hon får för mycket godis och "gott" så hon går på en ganska stabil hödiet med lite grönt ibland. Halm har hon inte.. känns ju lite konstigt att det kommer och går på bara någon dag :|

Agda
4/28/15, 3:27 PM
#6

Hon ser ju lite gul ut också på tassarna, det är inte bara så att hon suttit på kissigt strö och sedan tvättat sig med gula, fuktiga tassar?

Annons:
Elsaharr
4/28/15, 3:34 PM
#7

Försvinner det? :)

Zingo ;D

[Melbun]
4/28/15, 5:19 PM
#8

#6 funderade på om det kunde vara så också.. Städar iofs två ggr om dagen men hon verkar suga åt sig som en Svamp? ändå. Ska försöka hålla det lite renare och se om det blir någon skillnad. Hamnar det så långt in i näsan ändå? Stackars XD hon är lite lätt missfärgad i baken också vilket jag undrade över när det blev i näsan också.. Den andra kaninen är helt ren så man undrar ju :) #7 ser lite bättre ut idag :) pigg och glad är hon ju så det är bra.

[selmatelma1]
4/28/15, 6:05 PM
#9

Hon kan ändå va försyld o de måste behandlas

crystalguurl
4/28/15, 6:36 PM
#10

#9 Är man inte säker på att hon är förskyld tycker jag inte man ska behandla det som en förskylning :) Tror att det är kisset, dessutom är hon ju vit :)


[Melbun]
4/28/15, 7:01 PM
#11

#10 Lite osäker men hoppas lite på det men då är frågan varför hon helt plötsligt efter 3-4 månader blivit gul och inte tidigare x) Fötterna har alltid varit lite missfärgade men har aldrig sett att hon varit gul om näsan tidigare :) Städar två ggr om dagen sen har jag även ett lager hö över det vanliga ströt så de ska slippa sitta i det. Eller så suger hon bara åt sig smuts som en Svamp?.. x)

crystalguurl
4/28/15, 7:10 PM
#12

#11 Om hon har ett toahörn, kan man ju sätta en toa under och ha galler som hon går på över (tunnt) och något lager hö/halm uppepå så ramlar allt kiss och bajs igenom galler så får hon inte kiss på sig? :)


[Melbun]
4/28/15, 7:19 PM
#13

#12 De har två st större toalådor som även passar katt. Använder toa-lätt samt ett ganska tjockt lager hö över då de även gräver ut en del hö under dagen. Den ena kaninen håller sig ren men den andra är väldigt missfärgad :( kan man kanske klippa ett eget galler på något smart sätt och var kan man hitta det? Skulle troligen bli lite lättare att se då om det blir någon skillnad :)

Annons:
crystalguurl
4/28/15, 7:22 PM
#14

#13 Jag tror nog du kan ta vilket galler som hellst, om man tex tar minknät/putsnät kan man ju bygga en liten snabb träram så den håller ihop. :) Annars funkar nog även kylskåps-galler eller så ;)


[Melbun]
4/28/15, 7:29 PM
#15

#14 värt att testa :) tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: