Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 524 ggr
Elsaharr
4/26/15, 9:36 PM

Hur gammal?

Hej! 

Jag gjorde en ny tråd av detta i förhoppning om att få mer svar. 

Jag ska köpa en hona åt min kastrerade hane. Jag frågade en legitimerad veterinär (som är specificerad på kaniner) om den lägsta åldern för honan att sättas ihop med hanen. 

Svar: Hon måste inte vara någon speciell ålder. Generellt är det lättare att sätta ihop en unge med en vuxen kanin än att sätta ihop två vuxna kaniner.

Andra här på forumet har dock sagt att honan ska vara mist 6 månader, så nu vet jag inte vad jag ska tro! 

Snälla hjälp mig!

Zingo ;D

Annons:
Peak303
4/26/15, 9:49 PM
#1

Jag satte ihop min hane (då 4,5år) med en 10v gammal hona och det fungerade felfritt. Tycker att det beror nog mer på storlek än ålder, skulle dock aldrig satt ihop en 8v unge med en annan kanin. För en kanin som är mindre än hälften utav den andra kan inte ens försvara sig.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Namiko
4/27/15, 5:34 AM
#2

Jag satte precis ihop en unge på två månader, en lejonhuvad kanin dessutom, med mina två honor. En belgisk hare på 4 år och en belgisk jätte på snart 1 år. Fungerade alldeles utmärkt trots ålders- och storleksskillnad. Tycker att det har mest med kaninernas personligheter att göra än ålder och storlek.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
4/27/15, 8:29 AM
#3

Minst 3,5-4 månader anser jag att de bör vara, bland annat för att ungen ska ha en chans om det skulle hända något.
Sedan är det såklart upp till var och en.

Vuxna har jag bara satt ihop (plus en 4månaders med vuxen), men ingen skillnad hur bra det gått mellan 4 månaders med vuxen eller vuxen med vuxen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: