Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3841 ggr
SmillaM
4/25/15, 9:06 AM

Kurrar i magen?!

Nu blir jag riktigt orolig. Jag har inte behövt fylla på höet, inte intresserad av pellets (men godis?). Tuggar på grenar som vanligt och springer om kring i hagen på dagarna, sitter alltså inte ihopskruvad i något hörn eller så. Men nu på morgonen när jag kom och tittade till dom, KURRADE magen, jag kunde inte höra vem av dom som det lät ifrån. Men jag gissar arr det är ett dåligt tecken. Finns det något jag kan göra innan jag hör av mig till veterinär? Tänkte sära på dom och sätta dom i nystädat rena burar, med beräknat vikt i hö sö jag kan se hur mycket dom har ätit och bajsat

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
Paxxie
4/25/15, 9:32 AM
#1

Kurrande kan vara ett tecken på gaser i magen, så du skulle kunna testa att massera den och se om det hjälper. Det är även bra om de rör på sig och håller igång. Möjligt att de är känsliga mot något,  så om du gett något nytt kanske det är orsaken. Kan även vara ett tecken på problem med kindtänderna eller mag/tarmsjukdomar så om det fortsätter skulle jag boka en veterinärtid.

SmillaM
4/25/15, 9:38 AM
#2

#1 skrev inte med det i texten, hon är dessutom troligtvis dräktig i vecka 1-2. Det är hennes andra kull. Har precis gett henne lite gurka och det äter hon. Ingenting nytt i kosten. Jag är verkligen helt okunnig om sjuka kaniner, har aldrig varit problem innan. Jag kan väl inte massera magen om hon är dräktig? Tack för svar

Aktiv på kanin.ifokus.se

Paxxie
4/25/15, 9:50 AM
#3

Oj, ja om hon är dräktig så skulle nog inte jag heller massera magen faktiskt. Vet inte om det kan skada ungarna egentligen, någon annan kanske kan svara på det. Det kan ju faktiskt gå över av sig själv också, men det viktigaste är att hon håller igång och äter/bajsar ordentligt. Om hon slutar med det eller verkar sjuk på något annat vis skulle jag ringa veterinären direkt.

SmillaM
4/25/15, 9:52 AM
#4

Lästa någon gång att gräs som växer fram till midsommar inte är bra att äta? Och gräset äter hon faktiskt, kan det vara det?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Paxxie
4/25/15, 9:58 AM
#5

#4: Har aldrig hört talats om det men det låter ganska osannolikt. Kaniner är ju betande djur egentligen, så att de bara borde äta gräs ena halvåret känns märkligt. Gräs kan dock bli dåligt om man plockar det och låter det ligga ett tag, särskilt om det är blött. Sen måste man givetvis vänja kaninerna långsamt med att äta gräs, så att de inte vräker i sig en massa innan magen vant sig.

SmillaM
4/25/15, 10:06 AM
#6

Hon är van med äta gräs. Jag vet inte hur mycket hon bajsar, nu låter jag henne vara själv i en Hage som är helt "obajsad" Gurka är väl inte dåligt för magen? Hon dricker inte så mycket, så jag tänker att hon kan äta gurka iaf.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
SmillaM
4/25/15, 10:06 AM
#7
SmillaM
4/25/15, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Om hon hade haft stopp i magen eller gaser skulle väl hon ligga stilla och inte hoppa och rulla runt i hagen?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Paxxie
4/25/15, 10:16 AM
#9

Gurka borde inte vara något problem. Det behöver ju som sagt inte vara något allvarligt, men kurrande är inte normalt och det kan tyda på mag/tarmsjukdomar i ett tidigt stadie eller problem med kindtänderna, men det kan också bara vara att hon har lite gaser som hon kan hantera själv. Om hon är pigg och så tror jag inte du behöver vara jätteorolig, men det är bra att hålla lite koll på henne iallafall så att hon inte hastigt blir sämre. Och somsagt, om kurrande fortsätter en längre period skulle jag kontakta veterinär.

SmillaM
4/25/15, 10:19 AM
#10

okej, då ger jag henne en bit gurka. Fick en film på ljudet. Det låter helkonstigt enligt mig.

Aktiv på kanin.ifokus.se

SmillaM
4/25/15, 10:20 AM
#11
SmillaM
4/25/15, 10:20 AM
#12
Upp till toppen
Annons: