Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2854 ggr
Paxxie
4/23/15, 7:51 AM

Väldigt sjuk kanin

Skulle behöva råd på vad man kan göra med en kanin som är väldigt sjuk. Veterinären öppnar om 15 minuter så vi ska ringa och boka akuttid då.

Symtom: Slö, äter inte (dricker dock vatten), uppblåst mage, låter när han andas (som om han är täppt), tvättar sig inte, kalla öron, verkar inte bajsa/kissa, vill inte röra sig alls. Han verkar även lite snorig (inte mycket, men det är första gången jag sett något kladdigt vid nosen på honom överhuvudtaget)

Har försökt stödmata med morotspure, CC, och rapsolja men hälften verkar bara rinna ut igen. Har också masserat magen vilket han verkar tycka gör ont. Vet inte om jag borde försöka få honom att röra på sig. Han verkar tycka det är svårt att ens ta ett steg och jag vill inte pressa honom om han har jätteont, men magen måste ju komma igång på något sätt?  Är orolig för att den trycker på lungorna.

Finns det något mer jag kan göra?

Annons:
aliiciaj
4/23/15, 8:02 AM
#1

Låter som om din kanin kan ha Pasteurellos. Det botas med antibiotika så det är bara att hoppas att du får en snabb akuttid. Du har stödmatat redan så det är bra tror inte du kan göra så mycket för tillfället. Fråga veterinären om du kan göra något mer i telefon. Hoppas din kanin blir bättre!

em.nord
4/23/15, 8:06 AM
#2

Kan även vara förstoppad & då är det snabbt att få igång magen som gäller.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
4/23/15, 8:07 AM
#3

Olja vet jag vissa som proppat i sin kanin men bäst är veterinären. Hoppas det går bra ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Paxxie
4/23/15, 8:38 AM
#4

tänkte bara uppdatera att jg sitter på kliniken nu, så vi väntar bara på att veterinären ska komma in. Uppdaterar sen!

[selmatelma1]
4/23/15, 8:41 AM
#5

De kan va en förkylning.

Paxxie
4/23/15, 9:35 AM
#6

Visade sig vara Pasteurellos, magproblemen var antagligen en bieffekt av att han inte ätit ordentligt. Veterinären var först tveksam om det verkligen var pasteurellos eftersom han endast var lite täppt på ena sidan nosen, men bara 10 minuter senare började han luta huvudet bakåt och tappa balansen. Han sa att han aldrig sett det gå så fort förut, men eftersom han inte ens kunde stå upp längre bestämde vi oss för att avliva. Eftersom ingen av de andra kaninerna visat några symtom tyckte veterinären det var bäst att avvakta med behandling, så jag får hålla stenkoll på dem istället.  Vi skulle åka in direkt om de börjar nysa eller bli slöa. Ska flytta hagarna och tvätta av allting också för säkerhetsskull.

Känns helt overkligt att det gått så snabbt. Bara igår var han ju jättepigg och nu blev han dödssjuk på bara ett par timmar. Det var åtminstone skönt att allting hände på kliniken så vi kunde avsluta hans lidande direkt, vet inte vad jag hade gjort om han började krampa sådär hemma.

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
4/23/15, 10:51 AM
#7

#6 Åh, så sorgligt. Men skönt att ni var hos veterinären. Styrkekramar!

Paxxie
4/23/15, 12:55 PM
#8

#7 Tack <3

Edit: Verkar som inte hela inlägget kom med,

#7: Ja, det var skönt att vi kunde åka in så fort, så han inte behövde lida länge åtminstone. Man önskar ju ändå att man hade varit ännu snabbare så att man kanske kunde hinna förhindra det. :/

Jag är dock lite fundersam över det här med smittorisken. Har inte de flesta kaniner redan den bakterien, så vad är det exakt som smittar? Borde jag utgå från att de är sjuka? Kan jag få bort det om de inte visar några symtom, och hur vet jag när/om det är "borta"?

MsSofieG
4/23/15, 1:46 PM
#9

#8 Jo alla kaniner har bakterien latent. När veterinären säger smitta så menar de igentligen att det bryter ut. Tyvär kan man inte veta om det har brutit ut på en kanin förren de börjar visa symptom. Vissa har en aktiv pastuerella men visar inga sjukdomstecken på flera år och andra kan bli dåliga väldigt fort. Är tyvär en sjukdom som inte är allt för forskad runt och det finns fortfarande massor vi inte vet om sjukdommen.

Paxxie
4/24/15, 5:52 PM
#10

#9: Tack för ditt svar, det är lite så jag förstått det också. Känns som det blir ganska svårt att kontrollera, men jag har låtit dem sitta i burar sen igår och tvättar mina händer emellan varje kanin för att förhindra spridning så mycket jag kan iallafall. Ska städa ur burarna riktigt ordentligt i helgen, men jag vet inte hur mycket det hjälper egentligen. Enligt vad jag har hört så borde samtliga kaniner vara symtomfria i två veckor för att det ska vara "säkert"?

Jag är lite orolig då jag sett lite vitt i en av kaninernas nos. Det är inte blockerat utan ser helt rent ut förutom precis i hörnet, men jag ska kolla mer grundligt ikväll när jag kan få mer hjälp. Han bor även tillsammans med en hona som han gärna putsar, så jag gissar att de båda är sjuka isåfall.

MsSofieG
4/24/15, 7:00 PM
#11

#10 Jo det är en riktigt jobbig sjukdom :/ Jag tipsar ocksp om att ha egen städ utrustning till de sjuka kaninernas burar då bakterien smittar effektivt genom urin och om det skulle visa sig att den ena av dida kaniner i ditt par är smittat så kan hon få hålla sig frisk om du städar bort urin dagligen så risken för smitta därigenom minskar. Så lyckades jag hålla min hane som bodde med en sjuk hona sjukdomsfri tills han tyvär var tvungen att tas bort av andra anledningar. Jag håller tummarna för att du slipper sjuka kaniner. Jag vet vilket helvete det är med den här sjukdommen 😕

Paxxie
4/25/15, 9:45 AM
#12

#11: Bra tips?! Det jag gjort hittills är att tvätta städutrustningen varje gång, men det vore ju effektivare att bara ha olika (särskilt när man använder den så ofta.) Ja, jag hoppas verkligen att det försvinner snart också :/ Jag kollade alla kaniner grundligt igårkväll och kunde inte se någonting alls,  så jag hoppas att det lilla jag såg tidigare inte var något allvarligt.

MsSofieG
4/25/15, 12:08 PM
#13

#12 Håller tummarna för dig och dina små! 🤗

Annons:
Lajban:)
4/25/15, 1:17 PM
#14

Åh nej vad tråkigt ;( Vet hur det känns att behöva ta farväl så snabbt, lycka till med de andra kaninerna.

R.I.P

Hästar och kaniner är livet Hjärta

Paxxie
4/25/15, 5:18 PM
#15

#13 & #14: Tack! <3

[Smålandsbrud]
4/25/15, 5:38 PM
#16

Ååå så tråkit ts styrke kramar från mej och våra marsvin till dej. Även tur att ni var hos vett :)

Paxxie
4/26/15, 12:59 PM
#17

#16: Tack!

Har en hane som varit lite blöt under nosen idag och igår. Han har dock inte nyst någonting, verkar pigg och jag kan inte se något vitt snor, så jag vet inte hur orolig jag borde vara. Dock visade ju Donnie (kaninen som gick bort) i princip inga symtom förrän det blev akut, så det känns bättre att ta det säkra före det osäkra. Ska ringa veterinären imorgon och höra vad han säger. Känns så lurigt när de knappt visar några symtom alls.

[selmatelma1]
4/26/15, 2:06 PM
#18

Ring idag de kan va förkylning de behöver behandlas.

crystalguurl
4/26/15, 2:22 PM
#19

#17 Åk till vetrinären direkt! Jag vill inte att du förlorar en till nin!


Paxxie
4/26/15, 3:07 PM
#20

Vill bara förtydliga att han alltså inte är kladdig i nosen (har kollat det flera gånger och den är inte blockerad på något sätt) och det inte rinner någonting konstant. Jag kan inte ens känna det med fingret utan måste torka av med en pappersbit för att se om det är blött och det är bara en millimeters bit, så det är inte särskilt mycket vi pratar om. Han har även varit torr de flesta gångerna jag kollat. Är osäker på om det ens kommer ifrån nosen eller om det bara är jag som är nojig.

När jag pratade med veterinären sist sa han att jag ska åka in akut om de nyser, blir slöa, det rinner något vitt/gult någonstans eller om de blir uppenbart sjuka på något annat vis. "Min" veterinärklinik har inte öppet idag heller och jag känner mig lite osäker över att åka till någon annan klinik, som kanske inte är lika kunniga eller känner mina kaniner lika bra.

Annons:
[selmatelma1]
4/26/15, 4:28 PM
#21

Åk in till en annan veterinär nu direkt. ☺

MsSofieG
4/26/15, 4:51 PM
#22

#20 Jag tycker nog du kan vänta över helgen. Mår kaninen bra i övrigt och det inte är något färgat snor så är det troligen bara en förkylning eller utandningsluft som fuktat pälsen närmast nosen  :)

[selmatelma1]
4/26/15, 6:30 PM
#23

Åk te veterinären med kaninen de spelar ingen roll den ska till veterinären .☺.

[Melbun]
4/26/15, 6:42 PM
#24

#23 Men snälla du ge dig nu. Större hycklare har jag inte stött på tidigare. Din kanin som du borde ha tagit till veterinären väntade du med i en vecka för att din man inte kunde ringa veterinären och du inte fixade det på egen hand.. TS vet vad hon gör med sina kaniner och det bästa vi kan göra är att önska henne lycka till och att kaninerna är och förblir friska.

[selmatelma1]
4/26/15, 7:06 PM
#25

De där va inte snällt sakt .

Paxxie
4/27/15, 8:24 AM
#26

#22: Ja, lite så jag tänkte också. :) 

#24: Tack! :)

Pratade med veterinären nu på morgonen och han sa att så länge det är så lite och inte vitt/gult så är det nog ingen större fara, men jag ska komma in på onsdag ändå för säkerhets skull. Får se vad de säger då!

[selmatelma1]
4/27/15, 8:45 AM
#27

De spelar ingen roll . Åk in nu vänta inte .☺

Annons:
Elsaharr
4/27/15, 8:46 AM
#28

#27 Och du själv kunde inte åka förräns om en vecka?

Zingo ;D

Paxxie
4/27/15, 9:07 AM
#29

#27 Du menar säkert väl, men jag litar mer på min veterinär än någon på ett forum.

[selmatelma1]
4/27/15, 9:28 AM
#30

De spelar ingen roll. Den ska in o sluta tjata om min .. ☺

em.nord
4/27/15, 9:34 AM
#31

#30 så alla andra, vars kaniner är mindre sjuk än dina kaniner, måste åka in? Men inte du? Haha lägg ner. Lita på veterinären men framför allt lita på din känsla! Du känner din kanin.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[selmatelma1]
4/27/15, 9:53 AM
#32

Sluta tjata om mina . Han har fått hjälp o har medicin .

[Deshasix]
4/27/15, 11:35 AM
#33

#32 Tycker inte det är speciellt shysst av dig att gå in och skriva till andra vad de ska göra och inte visa någon hänsyn till vad de skriver. Du själv har flertal gånger inte lyssnat på de råd du själv fått. Dessutom verkar du inte ha tillräcklig kunskap om det du skriver om, så kanske bäst att låta någon annan ge råd istället? Vet du om pasteurellos och hur det smittas? Om inte så är det onödigt att kommentera. Jag har själv en kanin med pasteurella och min andra kanin är helt frisk, de måste alltså inte smitta. Lugna dig, hon går till vet när det behövs.

[selmatelma1]
4/27/15, 11:40 AM
#34

De där va inte snällt sakt. 😢.

Annons:
[Deshasix]
4/27/15, 11:44 AM
#35

#34 Nej kanske inte, men det var inte elakt sagt häller, vad som inte är speciellt snällt är att skriva till andra vad de ska göra, inte ta någon hänsyn till vad personen säger och ge råd när man inte har nog kunskap i området.

[selmatelma1]
4/27/15, 12:02 PM
#36

Har mycket kunskap om kaniner . ☺. Jag va rädd att min hade de där men så va de inte utan bara en förkylning o en infamation i ena örat.

[Deshasix]
4/27/15, 12:11 PM
#37

#36 Säger inte att du inte har kunskap om kaniner. Jag pratar om pasteurellos och hur det smittar. Alla kaniner smittas inte så det finns ingen anledning att åka till vetrinär, man kan vänta och kolla efter symptom hemma.

[selmatelma1]
4/27/15, 12:15 PM
#38

Ok.☺

Elsaharr
4/27/15, 12:17 PM
#39

Jag har ingen erfarenhet av pasteurellos, men jag hoppas verkligen att du inte förlorar en till kanin. Kram❤️❤️

Zingo ;D

Facie
4/27/15, 12:20 PM
#40

Gud vilken skräckupplevelse :(

Pretty wise //

[Melbun]
4/27/15, 1:23 PM
#41

#36 Lol du trodde att din kanin hade pasteurellos och väntar en vecka med att ta den till veterinären?! Bra tänkt där. Är förvånad över att du ens vet vad som är fram och bak på en kanin…

Annons:
[selmatelma1]
4/27/15, 1:35 PM
#42

De där va inte snällt sakt. 😢

crystalguurl
4/27/15, 8:29 PM
#43

Nu behöver alla inte gå emot selmatelma1! Det kanske tog ett tag att komma till vetrenären men, nu har hon medicin? Så nu kan väll alla bara sluta hacka på henne.


[selmatelma1]
4/27/15, 8:31 PM
#44

Tack crystalguurl. ☺☺☺.

Paxxie
4/29/15, 10:25 AM
#45

#31, #33, #39 , tack :) 

Varit hos veterinären nu, de sa att han såg jättefin ut för sin ålder och de kunde inte se några tecken alls på pasterullosa. Dock så hade han en lite irriterad ögonkanal, vilket troligen är anledningen till att ögat runnit lite ibland och han varit fuktig under nosen. Det brukar dock gå över av sig själv, men i värsta fall får vi åka in och spola ögat. 

 Det känns skönt iallafall att det inte var pasteruella. Lär nog hålla koll ett par veckor till, men än sålänge verkar ingen annan blivit sjuk :)

Upp till toppen
Annons: