Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1034 ggr
nakizagg
4/20/15, 10:13 PM

Vad kan han ha dött av?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade en belgisk jätte som fick ett slag av vår ena katt. Alltså katten bara varnade kaninen genom att klösa till ansiktet. Enda såret som uppstod var ett pytterivsår på nosen så vi tänkte inte på det. Han skrek inte alls eller visade rädsla efteråt. Denna kanin och katt brukade vara tillsammans väldigt ofta.

På morgonen såg vi att kaninen inte hade ätit under natten. Sen låg han och slöade mest hela dagen. 

Klockan 21.00 så fann maken honom helt paralyserad. Han kunde inte ställa sig upp på benen. Hjärtat slog saktare och saktare så maken började hjärt och lungräddning typ. Men 30 min senare slog sista slaget.

Fortfarande ingen aning vad han dog av. Rädslan? Såret var alldeles för litet för att lämna nå bestående men. Kan det ha varit en blodförgiftning? Vad kan göra en 7 kilos kanin död på under 24 timmar?

Bilden är på de två en månad tidigare. Inget tvång hade hänt på bilden utan de brukade vara så nära av sig själva.

Annons:
nikkifun
4/20/15, 10:23 PM
#1

Vad tråkigt :( Hade han fått i sig nån mat under dom 24 timmarna? För om en kanin inte äter under den tiden så klarar dom sig inte. Kaniner kan lätt sluta äta av att dom är rädda eller har ont.

molam
4/20/15, 10:24 PM
#2

Blodförgifting eller infektion i såret kanske? är katten utekatt? För isåfall kan den ju ha massa skit i klorna

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

RebeccaG
4/20/15, 10:27 PM
#3

Tror knappast kaninens död hade något att göra med katten. 

Hur gammal va kaninen? Jätteraser lever inte lika länge som små raser, sedan kan det likagärna ha varit en hjärnblödning/propp, vilket inte är helt ovanligt heller. 
Vill du vara säker får du skicka kroppen till SVA för obduktion.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

nakizagg
4/20/15, 11:27 PM
#4

Nu hände detta för två år sen och har sen dess funderat på vad som kan ha skett.

Ja katten var utekatt så han kan mycket väl haft skitiga klor.

Kaninen dog bara 7 månader gammal, så inte av ålder heller. Både hans far och mor lever än hos uppfödaren och de båda väger runt 10 kg så han var inte fullvuxen i storlek heller.

#1 Nu kommer jag inte ihåg särskilt mycket av det dygnet men jag tror han fick i sig lite. Men absolut inte som en normal dag.

CurreKanin
4/21/15, 7:50 AM
#5

Kaniner kan dö av rädsla, men då går det kvickt (stendöd). Kaniner bråkar ju också sinsemellan och det dör de ju inte av så här. Möjligen om katten och kaninen fortsatte vara tillsammans på ett rätt trångt utrymme, så att kaninen inte kände att den kunde dra sig undan, så skulle det kunna vara stress.

Däremot är det väl känt att bett av katter är långt farligare än bett av kanin. Jfr vårdguiden; "Om du har fått ett ytligt sår, en rispa, i huden av att en hund eller katt har nafsat är det viktigt att rengöra såret ordentligt så att det inte blir infekterat." Klorna kan vara skitiga naturligtvis, men jag tänker på att djur som gillar varandra ofta slickar varandra när bråket är över (sök på rivsår katt, så hittar du en artikel om vad det kan medföra). Om katten slickade sin kompis efteråt kan den ha fört över elakartade bakterier från munnen.

Alarmklockan
4/21/15, 9:14 AM
#6

Min kanin som jag hade när jag var yngre dog på ungefär samma sätt. Vi hittade honom i buren, paralyserad och kunde inte stå upp, Låg bara och andades. Vi tog honom till veterinären och han sa att kaninen var förstoppad och att det inte gick att göra någonting åt det. Så han fick somna in.

Annons:
Upp till toppen
Annons: