Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4521 ggr
[kanskemenbarakanske]
2015-04-20 21:58

Hjälp snabbt! Kanin i chock

hörde precis att min kanin skrek från sin Hage. Jag kände inte igen ljudet och förstod först inte vad det var som lät. Så tittar jag ut och ser att min kanin blir släpad av en räv! 
Jag springer ut och som tur är släpper räven och springer iväg. I detta tillfälle släpar min kanin sina bakben efter sig ett tag tills att jag hunnit fram och hoppar då några skutt. Jag tar sedan in han och försöker lugna han medans jag tittar hur han beter sig. Han andades ganska häftigt, inte extremt. 
Som jag ser har han inga ytliga skador men är troligen i chock. Min fråga nu är hur jag ska hantera dethär ? 
Han äter men är inte sig själv. Vet precis hur han brukar bete sig och han är lite "off", men samtidigt hoppade han runt när han var inne och lyssnade efter ljud för att sedan lägga sig ner. Bör han vara själv i sin bur själv (vilket han är just nu och sitter och tittar ut som han brukar göra) eller bör jag vara hos han?

Annons:
Amanda.M
2015-04-20 22:05
#1

Åk till veterinären om han fortfarande haltar. Men annars ska han nog bli bättre, ett tips? är väl att kanske gå där ifrån men hålla koll eftersom räven kommer tillbaka.

smellcaramell
2015-04-20 22:05
#2

Se till så att han äter och dricker och lämna han sedan ifred. Prova att ge godis, typ gurka(då får han dessutom i sig vätska). Det kan ta några dagar innan en kanin är sig själv efter en traumatisk upplevelse men finns inga synliga/märkbara skador så är det bara ännu stressigare för han att åka till veterinär! :) edit: har själv fått kaninburen attackerad av lodjur när jag var liten och kaninerna klarade sig fint trots att en lodjurstass varit långt in i buren och rotat! :)

[kanskemenbarakanske]
2015-04-20 22:10
#3

han fick en bit banan som han älskar och den åt han med glädje! Benen släpade han i några få sekunder precis efter räven släppt, troligtvis pga chocken eftersom han använde dom normalt sen när han kom in. 
Hört att kaniner kan dö av chock dagen efter och inte på en gång. Är det sant?

Zofie
2015-04-20 22:10
#4

Värme.
Djur/människor som hamnar i chock får svårt att hålla värmen.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

[Sockertoppens_kaniner]
2015-04-20 22:42
#5

Som de andra skriver så bör du hålla koll så han äter och dricker. Har han inga skador eller verkar må dåligt, utöver chocken, så är det bättre att lämna honom ifred än att åka till veterinären. Att han släpade bakbenen berodde säkerligen på chocken. Hoppas han mår bra snart igen! :)

emms
2015-04-20 23:25
#6

Som #4 säger, värme är viktigt, även vätska. Och såklart mat då han är en kanin. Men se till att han dricker och inte är kall. 

Hoppas han repar sig snart och duktigt av dig att reagera så snabbt!

Emma

Annons:
minbosse
2015-04-20 23:56
#7

Usch, vad hemskt! Jag personligen tycker att det absoluta bästa att göra är att sitta vid honom, klappa och gosa lite för att lugna ner honom. 

Om han inte verkar ha några skador verkar veterinären inte direkt nödvändig, men med det gör du ju hur du själv tycker att det behövs.

Hoppas han blir bättre inom kort! (:

[kanskemenbarakanske]
2015-04-21 10:50
#8

Han fick frukost imorse och skuttade runt och blev jätteglad när jag kom ut. Inte lika matglad och ville mest att jag skulle gosa och klappa på han dock. Jag passade på att klämma lite på hans kropp och tittade om han reagerade men han visade inga tecken på skador. 

Tror också att han släpade benen pga chocken eftersom dom fungerar normalt nu.

Så obehagligt att han skrek. Aldrig hört en kanin skrika!

[kanskemenbarakanske]
2015-04-21 11:06
#9

Nu blir jag lite orolig för en annan grej. Kan inte min kanin fått skabb nu eftersom han har haft kontakt med en räv?

emms
2015-04-21 11:18
#10

#9 Såg räven frisk ut? 

Den kan ju haft något men då är det bara avvakta och se om den börjar klia sig osv. Förhoppningsvis var räven frisk och smittade inte kaninen med någon hudåkomma. 🙂

Har du kollat noga under pälsen så kaninen inte har några bettskador? Bettskador är knepiga då hålet i ytan av huden läker väldigt fort och då kan stänga in bakterier längre ner i såret som sedan skapar problem.

Emma

[kanskemenbarakanske]
2015-04-21 11:26
#11

#10 räven sprang iväg på seriöst typ 1 sekund så kunde inte se så bra. 
Kollade men såg inget. Får kolla ännu mer noga en till gång.

Snuttefia
2015-04-21 14:18
#12

Ring och rådfråga en veterinär det är gratis.

M.V.H Snuttefia

Upp till toppen
Annons: