Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1627 ggr
Rmk02
2015-04-20 21:54

Hur klipper ni klorna?

Hej alla! Jag tänkte göra en undersökning om hu folk här inne på sajten klipper sina kaniners klor. Jag har valt att sätta (själv) och (med hjälp) efter alternativen. Om du hittar ert alternativ som stämmer in på hur du gör se till att du klickar i om du klipper själv eller med hjälp då också. Ha en bra dag!

Annons:
smellcaramell
2015-04-20 22:03
#1

Har en kanin som ännu inte är så tam och inte gillar att man klappar med två händer, bär osv. 1. plockar upp han i en handduk 2. Lägger han i mitt knä på rygg med huvudet mot mig 3. Drar handduken över det/de bakbenen jag inte klipper på för tillfället 4. klipper varje klo 5. Släpper ner han och belönar med lite godis(pellets) Detta görs varje vecka som träning. Gör även detta själv då han blir ännu oroligare med andra och dessutom bor jag själv så har ingen som kan hjälpa mig :)

[neptunens]
2015-04-20 23:08
#2

Kaninen på rygg, själv. Tar max 1 minut typ.🙂

minbosse
2015-04-20 23:51
#3

Jag sätter mig ner med min kanin i knät och tar en tass i taget bara. (:

Förr brukade jag lägga honom på rygg och "klämma" öronen mellan benen, men det fungerar inte så bra längre.

luckydragonriderkin
2015-04-21 07:26
#4

Ingen av mina kaniner klarar av att ligga på rygg någon längre tid så jag har dom helt enkelt i mitt knä eller på ett bord och klipper en tass i taget. Det tar lite längre än att ha dom på rygg men det funkar :-)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Junior och Amanda
2015-04-21 08:20
#5

Jag eller någon annan håller honom helt vanligt sen klipper den ena av oss klorna! Tar max 1 min :)

Namiko
2015-04-21 08:27
#6

Brukade ha kaninerna på rygg med deras öron mellan knäna, funkade hur bra som helst tills jag skaffade min belgiska hare som är alldeles omöjlig att hålla så och senare min belgiska jätte som helt enkelt är för stor för det. Har dom fortfarande på rygg men vända åt andra hållet så deras huvud hamnar mellan min kropp och min arm och det håller dom lugna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
[AnimalLover1]
2015-04-21 09:12
#7

Brukar ta in kaninerna och klippa då de oftast är lugnare inne. (När det är kallt sitter vi dock i altanen som har samma temp som utomhus) När jag klippr hanen håller jag honom precis som man bär en kanin, sedan klipper jag bara. Men honan gör jag så ibland men eftersom hon skakar/rycker till hela tiden och viker in tassarna blir det svårt, då lägger jag henne på rygg och klipper. Gör detta själv.

Dexterr
2015-04-21 09:29
#8

Jag lägger dom på rygg o klipper :) smidigast o enklast.

Frosstis
2015-04-21 10:42
#9

Kanin på rygg (själv) eller när mamma håller han och jag klipper

Fridaaaa
2015-04-21 11:31
#10

Sätter kaninen på ett bord eller liknande och tar upp en tass i taget 🙂 Klipper alltid själv

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
2015-04-21 15:04
#11

Verkar så enkelt när alla beskriver:) våra är knepiga att klippa då ingen av dom gillar att man pillar med tassarna:( vi får vara två, en som håller kaninen, ungefär som man håller en människobebis samt handduk över ögonen och så klipper den andra.

RebeccaG
2015-04-21 15:33
#12

Sätter kaninen på bordet och tar en tass i taket. Tar inte många sekunder.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Parvel
2015-04-21 15:38
#13

Man blir ju mörkrädd över att så många lägger sina kaniner på rygg…

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

Annons:
Paxxie
2015-04-21 15:42
#14

Vi brukar vara två stycken som gör det: en som har kaninen sittande i knät och en som klipper. Kan göra det ensam också, men jag darrar lätt på handen och då känns det säkrare att ta hjälp av någon annan.

Alvirpo
2015-04-21 17:39
#15

Jag har dem i mitt knä när jag klipper, lyfter upp en tass i taget bara🙂 Förutom en kanin, som inte vill att man pillar med baktassarna, så just de klipper jag på rygg i knät. Går jättesnabbt! Och "vila" mellan tassarna, så blir totalt max 30 sekunder på rygg åt gången 😉

Smultrondraken70
2015-04-21 18:23
#16

#13 våra ligger aldrig på rygg, jag håller dom sittandes i knät:)

nosa98
2015-04-21 19:07
#17

Lägger mina kaniner på rygg och sen tar jag bara en tass i taget tills dom är lagom långa, plus att jag gör det själv

MVH NOSA 

Maleficum
2015-04-21 21:50
#18

Beror helt på kaninen hur jag gör men oftast gör jag det själv antingen med kanin i knät, i armkrok eller sittande/halvstående.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2015-04-21 21:51
#19

#13 Varför skulle man bli så mörkrädd av att många lägger dem på rygg?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

thea_thea
2015-04-22 07:27
#20

Min kanin hade jag liggandes med huvudet mot mig. Grejen var att han låg så när vi gosade också så jag passade på att klippa när vi myste. Jag klippte kanske 3 gånger i veckan första månaden och sen 1 gång i veckan (misskött kanin med 3 cm långa klor)

Annons:
aliiciaj
2015-04-22 09:59
#21

#19 Kaniner hamnar i trans när man lägger dem på rygg läste jag i denna tråd: http://kanin.ifokus.se/discussions/4ff45622d3b4fd2292003ede-om-att-lagga-kaniner-pa-rygg

[Tilde]
2015-04-22 10:07
#22

Jag har kaninen i mitt knä sittandes. Klipper antingen själv eller med hjälp av sambon beroende på om kaninen är sprattlig. Ofta får de något gott under tiden :)

smellcaramell
2015-04-22 22:19
#23

#13 Vissa kaniner kan man inte klippa klorna på annars(min hane går ej att klippa på om man inte har han på rygg). Jag ser då hellre att man klipper klorna på rygg istället för att låta de bli för långa! :) När jag var liten var det standard att klippa klorna med kaninen på rygg och ingen av våra kaniner då tog skada av det.

Maleficum
2015-04-23 10:28
#24

#21 Tack för infon. Ofta klippte jag klor i samband med att jag klippte mage och ben på mina angoror och det blev oftast på rygg speciellt hanen jag hade då verka inte vara i trans han låg på rygg. Han var en hejare på att kramas med frambenen när man skulle klippa mellan dem.

Min nuvarande däremot får panik av att ligga på rygg och kan göra allt utom att klippa mellan bakbenen på honom utan att vända honom även om det är lite pyssligt. Var betydlig skillnad på hur han "slappna av" på rygg mot de andra jag haft. Honom kände man riktigt paniken i fast han låg still så har inte honom på rygg alls om det inte är fullkomligt nödvändigt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Smilla Kanin
2015-04-23 16:00
#25

Brukar oftast få lite hjälp, men försöker göra det själv:)

Moooaaaa
2015-04-26 13:09
#26

Brukar ha våra kaniner liggandes upp och ner och brukar få hjälp eftersom att dem sprattlar väldigt mycket och blir lätt stressade, hehe 😉

Beauty fades. Dumb is forever. Djävlas

Upp till toppen
Annons: