Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 726 ggr
zemlathebunny
4/20/15, 4:32 PM

diarre

Idag och igår upptäckte jag att zemla hade diarré. Hon bajsar även vanligt bajs men typ en gång om dagen kommer det diarré. Jag har funderat på om det kan vara den där gnagartunneln som var gjord av hårt bröd typ. När jag gav henne den så fick hon diarré och då tog jag bort den, då fick hon inte något mer den dagen. Och sen idag på morgonen så fick hon den igen och när jag kom hem hade hon diarré igen.

Annons:
Wellcraft
4/20/15, 4:35 PM
#1

Det är inte från blindtarmen då? Kan se annorlunda ut, lukta illa och ha konstig konsistens.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
4/20/15, 4:39 PM
#2

#1 Blindtarmen?

zemlathebunny
4/20/15, 5:03 PM
#3

Nej det är större lite mörkare och kletigare som klumpar. (Jag vet hur blindtarmsbajs ser ut) #1

Honestyisdead
4/20/15, 5:09 PM
#4

Används kaniners  blindtarm?  Hos människan används den ju inte.

crystalguurl
4/20/15, 6:44 PM
#5

Du får gärna bifoga en bild på diarrén :)


emms
4/20/15, 6:54 PM
#6

#4 Här kan du läsa om hur kaninens mage fungerar. Mycket intressant 😃

 http://kanin.ifokus.se/articles/4d714975b9cb46221d05dc7f-kaninens-matsmaltningssystem?4d712496b9cb462141046e61-1

#0 Och TS tror inte hon har diarré utan bara är lite dålig i magen pga för mkt godis (troligen från tunneln i detta fall). När min kanin hade diarré så var det blött som vatten, då åt han inte heller och satt helt still. 

Men ge vatten och hö i några dagar blir det nog bättre. Så kan du ju ha tunneln under uppsikt så hon inte käkar så mycket på samma gång 😉

Emma

Annons:
Wellcraft
4/21/15, 7:17 AM
#7

#4 Kaninen är en grovtarmsjäsare. Djuret använder en enorm (jämfört med vår) blindtarm att spjälka & samla ut näringsämnen med.
Avföring från denne kommer ut cirka en gång per dygn, för att sedan normalt ätas upp igen av djuret (för att låta kroppen ta upp resterande näringsämnen), vissa kaniner äter dock inte upp det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
4/21/15, 9:19 AM
#8

Tack ska ni ha :)

Upp till toppen
Annons: