Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1446 ggr
jela96
2015-04-19 22:54

Matrial kaninbur

Hej!

Snart ska jag och mina pappa bygga kaninbur och jag undrar lite vad man kan använda för material, har kikat på OSB skivor men det verkar endast finnas i 120 cm långa och vi hade tänkt en bur på kanske 170-200 cm. 

Vad kan vi använda för material till själva kaninburen och vilket tak? :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Moalinn
2015-04-20 00:47
#1

Var hittar du OSB som endast är 120 cm långa? 😮 Eller läser jag helt fel när det står "Längd: 2240 mm, Bredd: 897mm, tjocklek: 11,0mm"?

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag har samma problem och får inget konkret svar på samma fråga men OSB fungerar ju annars ändå, bara sätta två på längden och kapa lite på den andra. 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

crystalguurl
2015-04-20 06:50
#2

Andvänd trä som tål vind,regn och snö om den ska vara utomhus, du kan ju köpa några OSB skivor och såga till, så sätter du bara fast dom och sågar till lite :) Till tak kan man ju ha plåt eller plasttak :)


fsigge
2015-04-20 08:32
#3

En sak man får tänka på är att plåttak låter mycket och skrämmer vissa kaniner när det regnar. Många använder takpapp som man har på hustak innan man sätter dit takpannorna. Det har jag på min köpta bur och det funkar bra. :) Till själva buren skulle jag använda OSB. Om man målar det så håller det bra. Byggmax har OSB skivor som är 240 cm långa.

Frida

jela96
2015-04-20 10:16
#4

Nämen åh, såg ju nu att jag läste fel! Längden är ju super! :)

Så OSB och takpapp eller vanligt plåttak! :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[RC1393]
2015-04-20 13:39
#5

#3 Det har funnits närmare 80 kaniner här under tiden vi haft gården och alla har bott under plåttak, ingen har varit rädd. 

OSB tycker jag inte är så bra, många kaniner gillar att äta igenom det🤐 Jag använder konstruktionsplywood, formplywood ska också vara bra. Formplywooden håller dessutom mot väta och behöver inte målas.

Upp till toppen
Annons: