Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 4603 ggr
minbosse
2015-04-19 13:28

Mjäll/skabb/kvalster + rinnande ögon

Hej!

Min kanin Bosse fyllde 4 år i februari och är en väldigt social kanin. Trots att han bor själv så är han glad, pigg, och så vidare. Dock har vi nu märkt att Bosse har skabb/mjäll i pälsen. Det är röda sår, vita hudflagor, och han kliar sig mycket. Såren och hudflagorna är utspridda lite var stans i pälsen. Jag läste att man kunde bada sin kanin, så det har jag nu gjort totalt två gånger sedan han fick mjäll/skabb. Jag märker skillnad, då det nu inte är rött längre, utan bara vitt, vilket jag ser som en förbättring. Dock vet jag inte om det var att jag badade honom som förbättrade allt. 

Nu har det röda såret kommit tillbaka och jag vet inte vad jag ska göra?

Jag vill verkligen inte till veterinären, så jag vill helst ha tips? på huskurer osv. 

Igår märkte även min mamma att Bosses ena öga rinner. Det har det gjort förut, men gått över efter någon vecka utan att vi gjort något. Jag läste att en orsak kan vara pågrund av höet? Bosse är ingen "vanlig" kanin om man  säger så, då han inte äter hö.. Dock lägger jag alltid in det i hans bur, då kaniner i alla fall måste ha fri tillgång till det. Jag läste att man kan lägga in höet i kylen/frysen? Hjälper det?

Hans skabb/mjäll har blivit mycket bättre - på många ställen där han hade jättemycket skabb var det först röda sår med jättemycket hudflagor, sedan blev allt vitt och sedan växte långsamt ny päls ut där. Allt detta hände utan att vi gjorde något särskilt. 

Jag försöker att borsta hans päls varje dag och pilla bort hudflagor, men det hjälper inte. 

Kan man ta en bomullstuss och badda med någonting? Gäller både skabben/mjällen OCH de rinnande ögonen. 

Behöver alla tips? och råd jag kan få!

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
2015-04-19 13:31
#1

Varför vill du inte åka till veterinären? Tycker det låter som att din kanin behöver det.

minbosse
2015-04-19 13:42
#2

Ja, jag antar att det är den enda utvägen. 

Jag är en person som tänker väldigt mycket på pengar, dock tänker jag samtidigt att det kan vara värt att åka till veterinären för min kanins skull. Det hade ju varit värt det eftersom jag älskar honom och vill att han ska vara glad och utan sjukdomar. Han börjar ju trots allt bli gammal. 

Samtidigt tänker jag att veterinären inte alltid är det enda sättet. Så fort man märker något fel på sin kanin kanske man inte alltid behöver rusa till veterinären, utan försöka på egen hand först. Detta beror ju förstås på hur mycket problem kaninen har, men jag anser att min kanin ändå mår bra trots hans lite rinnande öga och skabben, och då vill jag se vad jag kan göra för honom först, om det finns huskurer, till exempel att badda med vinäger, citron eller liknande.

emms
2015-04-19 13:56
#3

Om han har någon typ av parasit vilket det verkar som så får man åka till veterinär för att ta reda på vilken sorts parasit han har så dom kan skriva ut rätt läkemedel.

Tänker man på pengar som du gör ska man inte ha djur. Dom kan inte göra något åt sina problem själva, tänk dig in i djurens situation.

Om du själv hade haft parasiter i din hud, ditt hår hade trillat av och du hade haft smärtsamma sår som kliade extremt mycket samtidigt. Hur skulle det kännas om du inte kunde säga något, och dina föräldrar eller vänner eller dylikt kollade på dig, visste att det var något fel och sedan inte gjorde något åt det för att det kostade pengar? 

Hudproblem brukar inte vara dyra heller. Dom skrapar lite och kollar under mikroskop, ser vad det är för sorts parasit och skriver ut ett läkemedel. En vanlig undersökning. 
Visst kan man vänta och se om de blir bättre men om det gått några dagar utan förbättring så ska man inte vänta mer. (självklart ska man inte vänta med akuta problem) Som du säger har det gått fram och tillbaka och då är det dags att besöka någon som kan kolla upp vad det är.

Emma

minbosse
2015-04-19 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#4

#3  Självklart gör jag allt jag kan åt detta, och ser absolut inte detta som "aha, oj, nu har min kanin lite skabb här, så kan det vara". Jag tycker extremt synd om honom, googlar orsaker, huskurer m.m. varje dag, ger honom extra gott som morötter, knäckebröd  för att han ska känna sig älskad och inte hela tiden sitta och klia sig. 

Bara för att jag tänker mycket på pengar så ska inte det hindra mig från att ha en kompis, för det är precis det som min kanin är för mig. En riktig kompis, jämfört med vad jag har i skolan. 

Jag gör alltså vad jag tycker att jag kan mot min kanins problem. Pengar är absolut inte den enda anledningen till varför jag inte åker till veterinären. 

Min kanins problem och sjukdomar har kommit och gått som sagt, och det finns ju anledningar och orsaker till att de försvinner och kommer tillbaka, och då vill jag ju självklart lista ut vad som påverkar det. Det är ju något som jag gör, uppenbarligen eftersom det är endast jag som tar hand om honom. 

Jag vill att det är jag som gör så att min kanin är lycklig och glad, inte att det är veterinären. Och detta väljer ni att tolka hur ni vill, men jag gör allt för min kanin, så tro inget annat. 

Förut såg jag ett nytt rött sår på honom och nästa vecka (eftersom det är helg nu) ska min mamma ringa samt boka tid hos en veterinär. 

Bild 1+2 - det nya röda såret, bild 3 - ett tidigare sår som nu bara är vitt med hudflagor, bild 4+5 - hans rinnande öga, bild 6 - hur det ser ut när päls (där det tidigare varit sår) växt ut.

[Jossan456]
2015-04-19 16:05
#5

Ts. Tycker att du borde ringa en vet direkt imorgon, Skit i hur mycket det kostar om du är en äkta djurvän så borde man skita i vad det kostar tycker jag :)

emms
2015-04-19 16:10
#6

#4 Förstår inte riktigt argumentet om att det är du som vill göra honom frisk och glad för just nu har du gjort motsatsen. Du har hållit honom från veterinären som är den som kan behandla honom i detta fallet. 
Det är DU som tar honom till veterinären och genom det DU som gör honom frisk. Just nu gör du motsatsen…

Såret ser inte alls roligt ut och det är inte konstigt om ögat börjat rinna då hudproblemen gör så han får sämre immunförsvar, att bada en utekanin är inte heller smart nu när det är kallt. Nedkyld kanin (man får den sällan helt torr) = sämre immunförsvar = den blir mer sjuk. 

Och att hudbesvären försvinner från ett ställe och sätter sig på ett annat ställe är inte samma sak som att det försvinner. När kaninen kliat bort pälsen och huden så trivs troligen inte kvalsterna (gissar på att det är kvalster) och det blossar upp på ett annat ställe. Så antagligen är det inte så att det försvinner för att du har gjort något utan helt enkelt att dom inte trivs utan päls eller hud och försvinner från området igen. 

Vill inte låta otrevlig men du måste förstå allvaret i detta. Kaninen är inte glad och lider utav detta.

Jättebra att du ska boka veterinärtid! Med lite medicin är det snart borta och din vän är frisk och glad igen. 🙂

Emma

Annons:
Smultrondraken70
2015-04-19 16:11
#7

Bosse heter förövrigt en av våra kaniner också:) men nåväl, eftersom han inte äter hö så skulle jag absolut låta en kaninkunnig veterinär kolla tänderna på Bosse. Rinnande öga/ögon kan vara tecken på tandrötter som blivit för långa och irriterar / trycker på tårkanalerna. Äter inte kaninen hö så att tänderna slipas hela tiden så kan det bli sådana problem. Då passar du på att kolla huden också under samma besök. Det ser inte så fint ut. Jag är säker på att du älskar din kanin och vill hans bästa, och jag tycker att det definitivt är dags att ta honom till veterinären nu så att han får hjälp. Lycka till!

[Jossan456]
2015-04-19 16:13
#8

#7 Håller med dig!

minbosse
2015-04-19 18:29
#9

#6 Jag är medveten om att man inte ska bada en kanin, utan att de tvättar sig själva, men så länge jag inte gör det till en vana, och med det faktum att jag nu badat honom totalt 3 gånger på 4 år (badade honom idag efter att jag skrev inlägget) så ser jag inte att jag badar honom som ett problem. 

Jag skulle nog inte heller påstå att det är kallt nu. 

Jag förstår absolut allvaret i det hela, dock är min kanin visst glad, trots hans sår. :)

minbosse
2015-04-19 18:35
#10

#7 Jag antar att jag nu inte var så tydlig, att jag nu får det att verka som om Bosse helt plötsligt slutat äta hö. Så är inte fallet, utan Bosse har aldrig riktigt ätit hö, och så har situationen varit flera år tillbaka, och då har han mått hur bra som helst - inga sår, inga rinnande ögon osv. 

Bosses tänder är dessutom jättefina, om jag ska säga det själv, och det säger även andra (när vi klippt hans klor hos djuraffärer samt när han varit på "kaninkollo" till exempel). 

Jag vet att ens kanin verkligen måste, måste, måste ha och äta hö, då även tänderna slipas, men det finns inte så mycket jag kan göra åt det egentligen. Det går inte att tvinga i en kanin hö riktigt, känner jag. 

För att Bosses tänder ska slipas ger jag honom kvistar, grenar m.m. som jag tycker fungerar utmärkt. :)

Smultrondraken70
2015-04-19 18:40
#11

Tänk bara på att en kanin inte visar att den mår dåligt förrän den mår vääääldigt dåligt! Det är som du säkert känner till ett nedärvt sätt att överleva - är man sjuk eller skadad lockar man till sig rovdjur. Som exempel bröt en av våra bakbenet förra sommaren, och hoppade glatt runt som vanligt, åt och drack, fast hon måste haft vansinnigt ont:( vi åkte akut till vet som skickade henne till de evigt gröna ängar…så din kanin kan visst må dåligt och lida utan att du märker det:/

[Sockertoppens_kaniner]
2015-04-19 19:00
#12

#10 Kindtänderna? Har du koll på dem? Förmodligen inte, eftersom det är väldigt svårt att kolla själv. Så när ni är hos veterinären be de kolla kindtänderna också.

minbosse
2015-04-19 22:37
#13

#12 Nej, det har jag förstås inte. Dock tror jag inte att det är pågrund av Bosses tänder som han inte äter hö. Men kan ju alltid vara bra att kolla upp det med, såklart. :)

Annons:
[ida_hjertzen]
2015-04-20 18:48
#14

Jag skulle absolut åka till veterinären!

Jag förstår inte varför du inte vill åka dit och i dit fall tror jag att veterinären har svaret och lösningen för din kanins problem.

[ida_hjertzen]
2015-04-20 18:50
#15

Jag skulle försöka tvätta buren offtare för att hålla allt rent.

Rätta min om jag har fel för har ingen erfarenhet av detta :)

emms
2015-04-20 18:55
#16

#13 Nej men det är pga att han inte äter hö som hans tänder kanske inte är bra…

Emma

minbosse
2015-04-20 23:59
#17

#14 Vi ska boka tid denna vecka! (:

minbosse
2015-04-21 00:02
#18

#15 Tack! Jag har precis börjat med detta, då jag också tänkt på det. Numera städar jag hans bur varje dag, istället för varannan dag och ibland även oregelbundet, som jag brukade. (:

minbosse
2015-04-21 00:02
#19

#16 Nu vill jag inte verka tjatig eller så, men hans tänder är i gott skick och inget större problem med dem! (:

Upp till toppen
Annons: