Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4554 ggr
aliiciaj
4/12/15, 11:13 PM

Mycket fästingar

Mina kaniner är innekaniner, och nu när det äntligen varit 10 grader i några dagar har de fått börja komma ut i en Hage på gräsmattan på dagen. Men det verkar vara otroligt mycket fästingar här. Igår fick en av mina kaniner en fästing, sen idag hade min andra kanin två små pyttefästingar på nosen. Finns det på nått sätt man kan förebygga att de får fästingar? Vill gärna ta ut dem i hagen när vädret tillåter för de tycker det är superkul att vara ute.

Annons:
Vovisch nr2
4/13/15, 11:47 AM
#1

Puttar upp tråden. :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

aliiciaj
4/13/15, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Nu upptäckte jag ytterligare en fästing, så en av mina kaniner fick 3 stycken fästingar bara igår! Är lite orolig, för denna fästing satt på hennes ögonlock jättenära ögat så hennes ögonlock har svullnat lite och det är rött. är det farligt?? Vet att borrelia inte ger utslag fören efter några veckor, så det kanske handlar om att fästingen satte sig på ett känsligt ställe bara. Skickar med bild på hennes friska och hennes röda öga.

Fridaaaa
4/14/15, 8:13 AM
#3

Ha dem i kort gräs, fästingar trivs oftast i högt gräs.
Annars finns det inte mycket mer att göra, kolla igenom kaninerna dagligen efter fästingar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aliiciaj
4/14/15, 10:52 AM
#4

#3 Just nu är det knappt något gräs alls efter vintern så gräset är kort. Men jag bor kanske på ett riktigt fästingområde bara. Nu är väl fästingarna superhungriga efter vintern. Har aldrig haft såna problem med fästingar förut så det kanske blir bättre på sommaren. Hur vanligt är fästingsjukdomar på kaniner? Vet att var femte fästing bär på borrelia, men på oss människor smittas vi bara om fästingen suttit i mer än ett dygn. Och ett dygn är lätt hänt att en pytteliten fästing sitter på en kanin. För all päls gör det svårt att finna dem.

Fridaaaa
4/14/15, 11:53 AM
#5

#4 Här brukar det finnas en hel del fästingar men sällan kaninerna råkat ut för dem som tur är 🙂
På människor kan det smitta även om den suttit under ett dygn med om man har otur. (jag har haft borrelia när jag var yngre) men kaniner tror jag inte är så vanligt att de får det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovisch nr2
4/14/15, 11:57 AM
#6

Soya har varit ute i tre dagar i sträck från morgon till kväll och jag har hittat 15 fästingar på henne! 😕 Var noga med att checka nospartiet, öronen och mellan öronen.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
aliiciaj
4/14/15, 12:01 PM
#7

#5 Oj kan man få det under ett dygn. Har också haft borrelia som liten, ingen kul sjukdom! #6 Va är du seriös? 15 fästingar!? Det var en hel del! Det är väl nu på våren som det är som mest. Men 15 stycken på en dag! I vilket område bor du?

aliiciaj
4/14/15, 12:05 PM
#8

Nu hittade jag ytterligare en fästing, så min fick 4 fästingar på en dag. Det är så svårt att hitta dem. Jag tycker att jag kollar igenom dem överallt men ändå ploppar det fram nya hela tiden som jag missat. Hon är en hermelin med kort päls så man tycker ju det borde vara enkelt att hitta dem, men det är det inte! Har rakat min andra kanin nu som är superlånghårig så jag lättare kan hitta fästingarna.

Vovisch nr2
4/15/15, 11:34 AM
#9

#7 Inte under en hel dag, hon är bara utomhus på dagtid och hittade 5 fästingar på dag 2, dag tre hittade jag flera så sammanlagt 15. :) Landstället där hon får vara utomhus ligger i Östergötland.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Honestyisdead
4/15/15, 6:34 PM
#10

Tyvärr har det varit en mild vinter på många håll. Så det lär bli ett hemskt fästingar.  Och det är en myt att de bara finns i högt gräs. Gå ut på en grösmatta med kort gräs och dra ett vitt lakan över det så ser ni.

Fridaaaa
4/15/15, 6:55 PM
#11

#10 Ser inte att någon skrivit att de bara finns i högt gräs?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: