Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2174 ggr
aliiciaj
4/11/15, 12:42 AM

Narkos lika farligt andra gången?

Har läst att dödligheten hos kaniner vid narkos är ungefär 1-2 %, vilket är ganska högt jämfört med människor. Men om en kanin redan blivit sövd en gång och överlevde det, är det större chans att den klarar av att bli sövd en till gång då? För vad är det egentligen som gör att en del kaniner dör av narkos. Kan det vara att de inte tål narkosen. För i så fall så borde väl en kanin som överlevt narkos en gång klara av en narkos bättre nästa gång då eller? Är dödligheten 1-2 % hos alla kaniner eller bara för kaniner som aldrig blivit sövda? Förlåt om jag formulerat mig dåligt, ligger och nattfunderar och var tvungen att skriva ner detta för jag har tänkt på detta ett tag nu, bara som en fundering.

Annons:
Therese
4/11/15, 1:04 AM
Parvel
4/11/15, 2:11 AM
#2

helt klart större chans att klara en andra narkos än de kaniner som inte klarade första iaf ;)

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

Namiko
4/11/15, 11:01 AM
#3

Jag tror det handlar om vilket skick kaninens kropp är i vid sövningstillfället, speciellt levern eftersom det är den som belastas vid narkos. Det har gjorts en liten undersökning i USA (inget vetenskapligt men tillräckligt seriöst för att jag ska lyssna på resultatet) där det visades att kaniner som gick på kutterspån fick nedsatt leverfunktion och därmed ökad risk att dö vid narkos. 4 veckor utan kutterspån och leverfunktionen var helt återställd. Så vill man trots det använda kutterspån till sina kaniner kan man iaf undvika det en månad innan narkos om det är en planerad operation så som kastrering för att minska riskerna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maleficum
4/11/15, 11:51 AM
#4

#3 Intressant att veta!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

aliiciaj
4/11/15, 12:19 PM
#5

#3 Det var intressant!

Maleficum
4/11/15, 8:58 PM
#6

Prata lite med min veterinär (stort tack till henne som ger mig svar på mycket) om detta under hundpromenaden så ska se om jag kommer ihåg lite av vad hon sa:

Angående sövning är det många faktorer som spelar in. Hur kaninen mår, om den bär på någon sjukdom/är försvagad och hur stressad den är vid sövning och vilken typ av sövningsmedel man använder är några faktorer. Ju lugnare kaninen är desto bättre eftersom man då behöver använda mindre sömnmedel.

All sövning ör ju riskabel oavsett ar och kaniner är egentligen inte mer känsliga än tex hund och katt för sövning däremot är de nog oftare stressade och kräver mer sömnmedel som ger snävare marginaler och därför större risk för överdos eller att något ska gå fel (tror de prata något om detta och vad som händer i kroppen när de är stressade vid sövning på senaste avsnittet av djursjukhuset när de sövde tamarinerna ). Hon hade vad hon mindes helt andra siffror om överlevnad som hon fått under en kurs för Cecilia Trägårdh men hon hade dem inte i huvudet.

Att den klarar narkos en gång behöve inte betyda att de har en ökad chans nästa gång eftersom det är så många olika faktorer som kan ha ändrats mellan gångerna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
aliiciaj
4/11/15, 10:34 PM
#7

#6 Tack för ditt utförliga svar. Det var ju ändå skönt att höra att det egentligen inte handlar om att de inte tål själva narkosen utan att det är flera andra faktorer som spelar roll som man som ägare själv ofta kan se. Då borde en normalt lugn kanin i bra kondition utan sjukdomar klara av narkos bra. Jag har alltid trott att det är lite lottdragning som sker av kaniner som dör av narkos. Men skönt att höra att man själv kan påverka oddsen en del genom att se till att kaninen är i bra kondition inför en sövning.

Maleficum
4/11/15, 11:54 PM
#8

#7 Min hane kastrerades för några veckor sedan och han behövde aldrig få full dos just för att han var så himla lugn och avslappnad (han är en "keljunkie" så han flyter ut som en slapp pannkaka så fort man börjar peta lite på honom). Han har blivit behandlad för encephaletozoon några veckor innan dess (vet inte om han blivit av dem det eller fortfarande bär på det) och är helt blind. Så att hålla dem lugna är bra ide.

Har man aldrig varit iväg med kaninen innan till veterinär kanske man ska tänka på att åka lite extra tidigt så den hinner vänja sig lite vid miljön och ha en bra trygg bur den är van vid och gillar att vara i (gärna övertäckt så det är mörkt) och kanske försöka få en tid när det är extra lugnt på kliniken (vardag mitt på dagen tex och gärna när det är stora sportevent (fotboll och ishockey) på tv för då stannar många hemma istället för att åka till veterinären så då är det större chans att det är lugnt). Så klart också se till att kaninen är i så bra kondition som möjligt innan. Och såklart försöka åka till en veterinär som är kaninkunnig eller som är van att kastrera kaniner.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: