Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1230 ggr
[Deshasix]
2015-04-02 01:16

Pasteurella

Min kanin Abel har pasteurella, han snorar och andas tungt emellan åt, han behandlades med antibiotika i tio dagar men efter behandling blev han värre och ska nu behandlas med antibiotika igen fast i tre veckor. Eftersom han har detta måste han ju ha ett dåligt immunförsvar av vad jag har kunnat läsa mig till. Hur kan jag på bästa sätt se till att de blir bättre? Jag vet att han ska äta så bra som möjligt, bo så rent som möjligt och stressas så lite som möjligt, har ni några råd om hur jag ska göra för att ge han de så bra som de går? Hur skulle ni gått till väga? Någon annan som haft samma problem som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Annons:
MsSofieG
2015-04-02 01:43
#1

Hej! Jag har också en kanin med pasteurella, Iris en liten holländar dam som har varit till veterinären i tid och otid. Hennes symptom blir helt klart värre vid stress så det mest effektiva för henne är att hålla det lungt runt om henne och se till att hon har det bra och är bekväm. Tyvärr ska det inte finnas något att göra åt deras svaga imunförsvar. De är extra utsatta helt enkelt och vi får göra så gott vi kan för dom så länge vi får ha dom i vår ägo. Jag brukar se till att ge grönsaker och örter två - tre  gånger i veckan för att se till att hon får i sig alla vitaminer och mineraler som kan tänkas behövas. Men har inte sett någon skillnad i hennes sjukdom oavsett vad hon får. Lycka till med din lilla kämpe! Iris hälsar snoriga pussar 🌺

[Deshasix]
2015-04-02 01:54
#2

#1 Har också märkt att Abel blir värre vid stress, då andas han väldigt ljudligt.. Har du flera kaniner? Jag har försökt läsa och vissa säger att alla kaniner har bakterien men att inta alla blir sjuka, andra säger att man ska isolera kaninen direkt. Vetrinären sa att de inte skulle va några problem, är lite förvirrad känner jag.

MsSofieG
2015-04-02 02:18
#3

#2 Som jag har förstått det så har alla kaniner bakterien latent men det är bara vissa den bryter ut på. Jag hade en kompis till min hona jag var tvungen att ta bort strax innan jul, hans tarm system slutade fungera så det fanns inget att göra. Det hade dock inget med hennes smitta att göra. När jag fick reda på hennes diagnos sa veterinären att jag skulle sära på dom direkt och inte låta dom komma i kontakt. Men efter massa eftersökningar och prat med andra smådjursveterinärer skulle det inte vara några problem så länge jag städade bort kiss dagligen då det tydligen är via urinen bakterien/viruset sprids lättast och om en kanin utsätts för en smittads kanin urin för länge kan det tydligen bryta ut på den friska individen också. 

Det gick i mitt fall då hennes burkompis aldrig blev smittad men de var också frigående kaniner med flera toalådor, det kan möjligen ha gjort skillnad än om de bott i en bur tillsammans där urinen blivit mer påtaglig.

[Deshasix]
2015-04-02 02:33
#4

#3 Oj, beklagar kaninen som gick bort :/ Jag byter toalådan varje dag men kanske borde byta flera gånger för att vara på den säkra sidan.. De har en hyffsat stor inhängnad av kompostgaller så de är inte i en bur iallafall så förhoppningsvis så går de bra.. Tycker de är lite konstigt att de finns så lite information :/

[Deshasix]
2015-04-02 07:40
#5

Förstår inte hur jag ska få i han antibiotikan, måste lura honom med att ge pellets o spruta antibiotikan i mungipan men nu vägrar han ta något från mig eftersom han blivit misstänksam, vill ju inte stressa honom för mycket häller..

MsSofieG
2015-04-02 09:58
#6

#4 Jag håller med, är helt förkastligt hur lite information det finns om den här sjukdommen som ska vara ganska vanlig trots allt. Oh jag kommer ihåg våra värsta kurer, när iris protesterade som mest var vi tvvungen att vira in henne i en tjock handduk och den som höll i henne och handduken var tvungen att ha vinter läder handskar på sig för hon högg vad som än kom i närheten, hon ville inte alls. Men efter den kuren har hon inte blivit så dålig så hon behövts medicinerats något mer i alla fall. Visst hon är snorig men hon får inte sina "attacker" längre och det är skönt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: