Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 419 ggr
maddeeew
3/31/15, 2:57 PM

Ta ifrån och sätta tillbaka kanin till flocken?

Hejsan alla kunniga! Jag har en kaninflock på fyra kaniner. Dem är rätt otama, men en av dem är riktigt rädd för mig. Kommer inte äns fram och tar godis (gör dem andra tre). Så min fråga är om man kan ta bort den från flocken och sätta den ensam i mitt rum? Just nu har dem ett alldeles eget rum och är aldrig instängda i buren så dem har mycket yta. Självklart kommer den få vara ute i mitt rum och när jag är i skolan så ska den få vara inne i kanin rummet :) men just nu har jag ju påsklov så tänkte passa på nu när jag är hemma mycket :) Men tror ni att jag kan flytta lilla Ester fram och tillbaka? :)

Annons:
[krysopras]
3/31/15, 3:03 PM
#1

Kaniner som är bondade med andra kaniner kan bli väldigt stressade av att skiljas från sin kompis/flock. Så det måste man vara uppmärksam på. Det kan även bli så att kaninflocken inte vill acceptera henne när hon kommer tillbaka.

Jag tror det skulle vara bättre för henne om du kunde vara mycket i kaninrummet istället, t ex sitta där och läsa en bok eller med en surfplatta etc (hörlurar o annat med sladd kan vara besvärligt ihop med kaniner eftersom de gärna knipsar sladdar, och fort går det ju).

MsSofieG
3/31/15, 3:31 PM
#2

Jag skulle låta kaninen vara kvar i flocken. Det är där den mår bäst och det är ju det som är huvudsaken eller hur? Vara instängd i ditt rum skulle kanske göra den tamare men den skulle ju inte ha roligt alls på dagarna när du är borta och skulle sakna sina kompisar. Sen finns ju alltid risken att kaninkompisarna inte låter hen komma in i gänget igen när du tänkt sätta tillbaka den. Umgås mer ute med kaninerna istället är mitt tips?, så blir de mer van vid din närvaro, till slut kommer den skygga inte ha några problem med att du är där längre :)

maddeeew
3/31/15, 3:43 PM
#3

Grejen är ju att jag är där inne flera timmar varje dag, det är min egna kull och alla kyllsyskonen som flyttat och bor själva är super Tama och mysiga! :) bara mina som inte vill gosa ;)

Upp till toppen
Annons: