Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 739 ggr
Svartsynt
3/31/15, 9:45 AM

Kastrerad hane + ung hona?

Hej!

Det är så att jag har en hane som fyller 9 månader nästa vecka. För några veckor sedan kastrerade jag honom, för tanken är att jag ska skaffa en hona åt honom i början på sommaren. 

Men jag har ingen erfarenhet av att ha flera kaniner tillsammans och är lite nervös för att sätta ihop dem. Så ni får gärna ösa på med tips? och råd hur jag ska tänka och göra  kring detta!

Går det förresten bra att sätta ihop en vuxen kastrerad hane med en ung hona på ca 2-3 månader? Eller är det bättre att ha dem i separata burar bredvid varandra tills honan är könsmogen och då kastrera även henne innan man låter dem träffas? Jag har nämligen hört att det kan gå bra att sätta ihop en äldre och en yngre kanin till en början men då ungen blir könsmogen kan de börja bråka, stämmer det? 

Men det känns inte roligt om jag måste vänta så länge innan de kan vara tillsammans; det blir ju inte förrän i slutet på det här året kanske i så fall… Och det blir även lite problematiskt i sommar när vi ska på semester: jag brukar ta med Accio och det är inga problem. Det skulle förhoppningsvis gå bra att ta med båda kaninerna om man hunnit sätta ihop dem då, så att de kan bo i samma bur dit vi ska. Men om jag inte lyckats sätta ihop dem och få dem sams så kommer jag inte kunna ta med båda kaninerna för vi har inte plats och möjlighet att ha dem i separata burar där… Så det hade varit perfekt om man kunde få dem sams innan dess. Men jag gör förstås det som är bäst för kaninerna!

Tacksam för alla råd och tips? jag kan få om detta!

Annons:
crystalguurl
3/31/15, 1:11 PM
#1

Det skulle nog vara smart att låta honan få kastreras först så ska det nog gå enklare =) Annars skulle man ju kunna låta henne bo brevid honom och börja sättas ihop, senare kastrera Låt henne bo bredvid honom tills hon känner sig hemma iallafall. Har ingen erfarenhet av att sätta kaniner så jag köpte två som redan bodde med varran =)


Upp till toppen
Annons: