Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 529 ggr
[kaninkul]
2015-03-30 20:18

Kanin som biter andra, men inte mig.

Just nu passar min pappa min hona på 7 månader. Jag fick precis ett samtal från min pappa att hon bitit honom flera gånger när han skulle ge mat. Detta är inte första gången, utan så har hon gjort mot andra som passat henne också. Men så gör hon ALDRIG mot mig, antagligen för att hon känner mig och jag känner henne. Jag vet inte hur jag ska göra. Sen är det svårt att ta allt via telefon då jag inte har någon möjlighet att ta mig hem nu. Har någon några tips? till min pappa?

Annons:
crimson
2015-03-30 20:25
#1

Jag tog hand om grannens kanin när hon var skendräktig?. Vi kände inte varandra och så fort jag stoppade in handen så hoppade hon på mig och bet. Jag satte på mig ett par tjocka handskar så jag kunde ta ut vattenflaska och matskålen och fylla på med hö, sen spenderade jag mycket tid sittandes med buren öppen, fast blockerad av min kropp, och pratade med henne. I slutet av vecka 1 kunde jag stoppa in hö till henne utan att hon slängde sig på mig, men så fort jag försökte ta ut något ur buren så skulle hon skydda sina "ungar". Precis innan familjen kom hem kunde jag faktiskt klara mig utan handskar.

Mitt tips? är att ta det väldigt lugnt, ha på sig handskar om han ska in till kaninen, och prata lugnt och tyst med henne. Ibland kanske ge henne lite persilja eller något annat gott, för hand alltså. Hoppas det hjälper!

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

[kaninkul]
2015-03-30 20:29
#2

#1 tack för tipsen! Ska verkligen säga till honom att ha handskar och vara lugn :)

RebeccaG
2015-03-30 20:31
#3

Jag har en hona som är likadan. Hon biter mot min mamma & syster, men inte mig.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[kaninkul]
2015-03-30 20:34
#4

#3 Då förstår du nog vad jag menar ;) . Jag får ju dåligt samvete, han är väl antagligen vettskrämd nu… (Han är inte van vid kaniner)

RebeccaG
2015-03-30 20:40
#5

Min hona är en "enmanskanin" då hon i principen bara gillar mig, och det tog väldigt lång tid innan hon ens accepterade mig. 
Jag har ingenting emot det, då det i principen bara är jag som hanterar henne, liksom mina andra, men det har hänt att jag åkt iväg över ett par dagar och mamma behövt ta hand om henne(ge mat, vatten, mm) och ifall det skulle hända något så är det väldigt dålig tajming ifall hon inte kan ta i min stora tös ._.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Upp till toppen
Annons: