Annons:
Etikettallmänt
Läst 800 ggr
lydiahrnvall
3/29/15, 9:49 PM

Kaninunge i bil?

Har tingat en jättefin kaninunge och ska hämta henne i helgen (då blir hon 9 veckor), men det är ungefär 3 timmars bilfärd en väg (dock på E4:an så det är jämnt och fint), och är lite osäker om hon kommer klara det.  Kanske man ska täcka över transportburen med någon filt eller liknande så hon inte blir stressad av att se saker som åker förbi fort utanför bilfönstret?

Annons:
[Sockertoppens_kaniner]
3/29/15, 9:53 PM
#1

Kan vara en bra idé. Se hur hon reagerar. :) Se till att det finns vatten i transportburen så går det säkert bra! Lycka till! :)

missan´s
3/30/15, 7:54 AM
#2

Kanske att du kan stanna någonstans efter typ 1 1/2 timme och rasta henne lite, och sedan åka igen? Så får hon lite "ny luft" och omväxling från bilen.                                               Och precis som #1 säger, se till att hon har vatten. Då ska nog resan gå bra! :-)

Lycka till! :-)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

crystalguurl
3/30/15, 8:37 AM
#3

Se till att ha mycket hö och vatten (: och rasta som dom andra säger ;) och om ni stannar nån stans på på vägen (tex toastop) så kan ni ju ta ut transportburen så hon får luft ;)


[Sockertoppens_kaniner]
3/30/15, 3:19 PM
#4

Eftersom du och kaninen inte känner varandra skulle jag inte ta ut och rasta den på en okänd plats efter en (kanske) stressande bilresa. Jag anser det bättre att låta kaninen stanna i transportburen där den känner sig trygg. Möjligtvis att du kan stanna och öppna bildörren vid något tillfälle så den få lite ny luft. :)

Storip
3/30/15, 4:31 PM
#5

Jag hade inte täckt över transportburen med en filt, det blir väldigt varmt då.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Facie
3/30/15, 6:02 PM
#6

Det borde inte vara några problem. Så länge kaninen är inte är nervigare än vanligt bör de inte vara några som helst problem.
Viktigt är att inte ha det för varmt i bilen. Ju större bil desto bättre (tystare). Att täcka över transportburen kan göra att det blir väldigt varmt, rekommenderar istället att fylla transporten med mysiga filtar som kaninen kan "gömma sig" om den vill. Se till att den äter innan avfärd.

Pretty wise //

Annons:
Smultrondraken70
3/30/15, 6:29 PM
#7

Om du har AC i bilen (fast det är egentligen bara ett problem när det är varmt ute) så se till att kaninen inte sitter så det drar kallt på den från AC:n. Den här årstiden är det tvärtom så att säga, kolla var varmluften kommer ute i kupen' så att du inte sätter kaninen direkt i varmblåset. Det man kan göra om man tycker att det drar är att täcka över just bara den biten av buren med en filt. Vi har åkt mycket bil med våra kaniner eftersom vi bor på Öland på sommaren och i Stockholm på vintern:) vårt problem har varit att den ena kaninen matstrejkar hela resan, så att vi måste stanna för att stödmata:( den andra äter och dricker som vanligt hela resan:)

Facie
3/30/15, 6:43 PM
#8

#7 Min kanin matstrejkar också men eftersom vi bara åker kortare sträckor är det "okej", bara han skärper sig när han kommer fram haha!

Pretty wise //

Smultrondraken70
3/30/15, 9:23 PM
#9

#8 vår ena är helt hopplös! Skönt att höra att det ändå finns fler som matstrejkar i bilen. Hon blir döstressad, ser ut som om hon faller i trans, och matstrejkar totalt:(( ett tag tänkte jag att hon är åksjuk://

missan´s
3/31/15, 7:53 AM
#10

#4 Jo det har du rätt i :-)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Upp till toppen
Annons: