Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 417 ggr
camzbunny
2015-03-28 11:48

Tips på att få kanin att bli tam.

Hej! Jag har en dvärgvädur som var så tam när jag fick honom, och sedan dess också. Men dom senaste veckorna har han börjar bli rädd och vill helst gömma sig när jag tar ut honom. Han går direkt under stolar, eller sängar. Mig känner han sig bekväm med, men så fort någon annan kommer blir han rädd. Jag städar buren, men när jag tar ut honom får jag inte sån lust att umgås med honom så jätte mycket eftersom att han springer iväg. Han kommer bara när jag har mat. Och när jag bär honom så hoppar han ut ur famnen. Han fyller 1 år om cirka 5 månader. Kan man ändå ändra på hans beteende? Snälla jag behöver hjälp. Skulle ni kunna skriva tips? som får min kanin att vilja ha sällskap och bli lite mer tamare.

Annons:
Anna O.
2015-03-28 12:04
#1

Hm.. Det tar ett tag innan han kommer bli helt tam. När fick du honom?

Smultrondraken70
2015-03-28 12:13
#2

En av våra är rätt reserverad (hona), och försöker vi bära eller lyfta henne blir hon jätterädd, och ännu mer reserverad. I motsats till din kanin så har hon dock alltid varit så. Henne måste man umgås med helt på hennes egna villkor:) ett förslag skulle ju kunna vara att låta bli allt han eventuellt inte gillar/skrämmer honom. Du vet bäst själv vad det är. Kanske gillar han inte att du lyfter, eller har honom i knät just nu? Pröva umgås med honom helt på hans villkor ett tag, till exempel klappa honom när han sitter på marken, sluta om han inte vill etc. Lyft inte om han inte vill! Om det inte händer saker han inte gillar så blir han mer benägen att söka kontakt med dig och då bygger ni upp förtroendet på nytt. Det här är bara ett förslag! Du behöver såklart inte pröva om du inte tror på det:)

Upp till toppen
Annons: