Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 663 ggr
NelliMohrle
3/27/15, 4:00 PM

Sätta ihop kaniner som bråkat.

Hej!

Jag har i ca 5 månader haft 3 stycken kaniner ihop, 2 honor och en kastrerad hane. Det funkade jättebra tills för ca 1 månad sen då honorna lev riktiga ovänner och jag var tvungen att ta bort en av honorna till en egen bur. Jag gillar inte att hon ska behöva vara själv och funderar därför på om det är värt att prova att sätta ihop dom igen. Skulle de kunna vara vänner igen eller är de ovänner för alltid nu? Kanske fungerar inte honan ihop med andra kaniner bara men tycker det är mycket bättre för kaninerna att ha sin/sina vänner än att sitta själv i buren hela dan. 

Vad tycker ni jag ska göra?

Älskar kaniner Kär

Annons:
emms
3/27/15, 7:52 PM
#1

Hur gamla är honorna? Kan ju varit så att dom blivit könsmogna och rykt ihop pga det. Kan ju även bero på brunst eller något annat hormonellt. Jag skulle testa och se, kanske med sele så man kan få bort dom om dom skulle börja bråka. Sätta ihop dom på neutral mark där ingen varit innan.  Annars om du verkligen vill ha dom tillsammans skulle jag testa att kastrera antingen en eller båda honorna. 

Är ju ingen garanti att det kommer funka då heller men utan hormoner verka det som om det funkar bättre över lag med flera kaniner. Eller större utrymme, har dom mycket plats att röra sig på eller bara en vanlig bur med godkända mått?

Emma

Rebecka_02
3/27/15, 8:02 PM
#2

De kanske bara blev så under brunst då honor som bor tillsammans brukar bråka då. Prova släppa ihop de igen under tillsyn och sära på de om du märker att de brunstar igen för det är vanligast att de börjar bråka igen. :)

[selmatelma1]
3/27/15, 9:57 PM
#3

Stelesera är de på honor inte kastrering. .

NelliMohrle
3/27/15, 10:13 PM
#5

Båda är snart 4 år. De är i hagen hela dagen så det var inte särskilt  lite plats. Får prova att sätta ihop dom igen med sele på den ena honan som #1 sa så att man snabbt kan sära på dom. Vad kastrering gäller är det samma som att kastrera hanar? Med att de lir lugnare och så? Gillar att honorna är lite mer aktiva av sig. Annars så är det väl antingen det som gäller eller att prova med en annan kanin :)

Älskar kaniner Kär

NelliMohrle
3/28/15, 5:43 PM
#6

Ingen som vet? :)

Älskar kaniner Kär

Annons:
Upp till toppen
Annons: