Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 5484 ggr
emistfield
3/18/15, 4:53 PM

Ev ögonsjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Skriver detta från telefonen i ren panik. - När jag skulle gå igenom min kanin så upptäckte jag detta( se bild ), varigt under ögat. Snälla svara snabbt, är sjukt orolig. Bättre bilder kommer.

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

Annons:
emistfield
3/18/15, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

Love Lejonhuvadekaniner
3/18/15, 5:46 PM
#2

Jag vet inte var det är men det såg inte bra ut. Ring och rådfråga vet!

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Klara16
3/18/15, 5:58 PM
#3

Ring veterinär och rådfråga som #2 sa! Lycka till!!

[Deshasix]
3/18/15, 6:44 PM
#4

Ser ut son pasteurellos eller vad de heter.. Min kanin har också de fast inte i ögonen, behöver antibiotika isåfall, ring vet!

[Deshasix]
3/18/15, 6:46 PM
#5

Pasteurella hette det, de kan sätta sig i ögonen och då kan de komma var och kaninen kan få hornhinne sår. Ser ju it som det iallafall.. Då bör du åka o få antibiotika spruta och ögondroppar, lycka till.

emistfield
3/18/15, 7:12 PM
#6

Update: Mycket var/ kladd och rött irriterat öga - Tack för era svar, ska göra det.

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

Annons:
emistfield
3/29/15, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ögat ser nu mera ut sä här. Hon sitter och sover mycket, är mkt tröttare och som "gnäller". Vi har varit pss vetrinären och fått ögondroppar, pencelin och smärtstillande, vet vill söva henne för det tror att det är nått i munnen ( hon äter som vanligt? ) Men vi tror typ en tumör eller några parasiter.. Vad tror ni att det är?

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

fsigge
3/29/15, 6:43 PM
#8

Usch! Om ni tror att det är en tumör borde hon sövas för att ta bort den. Jag gissar på att det är pasteurella. Har för mig att det kan sprida sig till lungorna och kaninen kan dö av att inte kunna andas. Det ser inte bra ut alls. :/ När åkte ni till veterinären? Det ser ju bara ut som att det blir värre. Men hoppas det löser sig för kaninen.

Frida

emistfield
3/29/15, 6:44 PM
#9

#8 Tack 💓 Vi tycker inte heller att det ser bra ut. Vet du någon bra länk där man kan läsa om pasteurella?

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

fsigge
3/29/15, 6:46 PM
#10
emistfield
3/29/15, 6:47 PM
#11

Tack :))

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

Elsaharr
3/29/15, 6:56 PM
#12

Ånej! :( hoppas verkligen att det ordnar sig! ❤️

Zingo ;D

emistfield
3/29/15, 6:57 PM
#13

#12 tack :))

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

Annons:
[selmatelma1]
3/29/15, 8:03 PM
#14

Gör rent det med ljumet vatten ..

emistfield
3/29/15, 8:36 PM
#15

Nej, vet sa att det kunde bara göra det värre. #14

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

claravincent
3/29/15, 8:52 PM
#16

Hopps verkligen det går bra!


jasnad
3/29/15, 9:13 PM
#17

Hur gick det? :/

fsigge
3/29/15, 10:41 PM
#18

Lägg gärna ut bilder på återhämtning. :-)

Frida

[selmatelma1]
3/30/15, 5:13 AM
#19

Man kan visst göra det inga problem

fsigge
3/30/15, 6:50 AM
#20

#19 nej, om veterinären säger att man inte ska göra det så ska man inte! Ljummet vatten kan göra saken värre. Vatten är inte alltid helt rent. Hon fick instruktioner och ska följa dessa. Försök inte en gång till när ta har förklarat sig.

Frida

Annons:
[selmatelma1]
3/30/15, 7:27 AM
#21

Nej de kan de inte …

[selmatelma1]
3/30/15, 7:27 AM
#22
Love Lejonhuvadekaniner
3/30/15, 7:55 AM
#23

Ljummet vatten kan göra det värre om man tar det direkt från kranen. För då kan det finnas bakterier som gör ögat värre sa vet till mig nör min kanin hande problem med ögat. Men det var inte samma problem som med TS kanins öga. Men vet sa till mig om man ska götar rent ska man ta kallt matten och koka sen kyla av det till lite svalare än finger temperatur.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

[selmatelma1]
3/30/15, 8:32 AM
#24

De fungerar hur bra som hälst.

fossingen
3/30/15, 12:15 PM
#25

#0 Antibiotika bactrim och axilur i dubbeldos brukar funka vid sne nacke vad gäller både pasteurellos och e cuni culi. Om man gör det i god tid så slipper man livslång behandling och kanin kan leva som vanligt vid en grov behandling på ca 4-6 veckor. Många kaniner har dött pga veterinärens svaga behandlingsdosering. Bättre att köra aggressivare behandling när överlevnanden ändå kan bära eller brista i vilket fall som helst. Har räddat en riktigt sne kanin som cirklande och ramlade och släpade huudet i backen. Den kaninen blev på den behandling fullt friskt och helt rak.

Men vad gäller ögat och ev parasiter är det antibiotikadroppar för ögat, bactrim antibiotika och axilur avmaskningsmedel som jag skulle tippa skulle vara effektivast samt metacam som inflammationshämmande och smärtstillande. 

Badda ögonen kan man göra, men inte med kranvatten. Det ska kokas och innehålla saltlösning alt kan man köpa färdigt på apoteket. Ögat ser ut att behöva en smörjare faktiskt. Sedan vad gäller dosering så tycker jag du grovt ska höra med flera veterinärer.

Vilken ögonantibiotika kör du på? Om du vill ha kvar kaninen kanske en röntgen vore bra samt urinprov för att se hur kroppen är påverkad. 

Försök truga i din kanin extra vätska och Critical care.


[Sockertoppens_kaniner]
3/30/15, 3:09 PM
#26

#24 Lägg ner nu!

[selmatelma1]
3/30/15, 3:30 PM
#27

När jag hade en hamster som fick något klet i ögonen o rumpan så tog vi ljummet. Vatten o badda lite försiktigt.

Annons:
Idakarrlsson
3/30/15, 3:36 PM
#28

Usch det så inte så mysigt ute det där TS. Hoppas verkligen allt blir bra med din kanin. ❤️

#24 Om vet sagt att det inte ska sköljas med kranvatten och andra här inne säger ifrån också så är ju det i största sannolikhet rätt. Tänk på att du lägger din egna energi för att skapa otrevlig stämning här inne. Inte roligt alls faktiskt. 😕

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Love Lejonhuvadekaniner
3/30/15, 4:21 PM
#29

#27 Det handlar nog inte om samma sjuka. Det är är en kanin också inget marsvin och ditt marsvin kanske hade något annat än vad TS kanin har.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

[selmatelma1]
3/30/15, 4:31 PM
#30

De va hamster. Stor skillnad. Jag r inte otrevlig på nå sett. .

Love Lejonhuvadekaniner
3/30/15, 4:52 PM
#31

Oj sorry läste lite galet:)! #30

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

emistfield
3/30/15, 8:55 PM
#32

Ser exakt likadant ut. #18 Japp, så fort det blir bättre/sämre #19 Vågar inte ta risker med min princessa :3 #25 Fick Bactrim och Metacam av vet, dock så det inte bli bättre. #28 Tack

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

Idakarrlsson
3/30/15, 10:17 PM
#33

#30 Vill inte förstöra TS tråd så detta är den sista kommentaren jag skriver till dig. Jag upplever det lite smått irriterande när folk inte kan ge sig även fast dem vet att det har fel eller att folk runtomkring har påpekat beteendet.  Om nu vet och andra här inne sagt motsatsen, kanske man ska fundera ifall man har fel. Att ha fel är helt okej och man kan istället ge sig och lära sig något nytt. Ha en trevlig kväll 🙂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[selmatelma1]
3/31/15, 5:45 AM
#34

Jag säger bara de jag fick göra .ville te veterinär men fick inte de .. De värsta va att båda somnade in på natten fick i te säga hejda ans ..

Annons:
[selmatelma1]
3/31/15, 5:46 AM
#35

Jag vet att som ägare ska man ta djuret till veterinären men fick inte trots tjat….

[Melbun]
3/31/15, 7:12 AM
#36

#34 Men varför säger du då åt TS hur hon ska göra och att det "går hur bra som helst" när det i ditt fall inte gick bra? o.O

[selmatelma1]
3/31/15, 10:18 AM
#37

Sluta kritisera mig jag blir sårad hur ni beter er mot mig . Tänk efter själva innan ni skriver något till någon..

farvendal
3/31/15, 10:51 AM
#38

#37 kanske för att du var så envis och inte ville ge dig när folk påpekade ditt felaktiga påstående? rätt viktigt att påpeka fel när det gäller behandling.

TS hur går det?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[selmatelma1]
3/31/15, 11:59 AM
#39

Nej..

fsigge
3/31/15, 1:02 PM
#40

#37 " tänk efter själva innan ni skriver något till någon" Nämen tjena.

Frida

emistfield
3/31/15, 10:12 PM
#41

#38 Det ser likadant ut, vet ska ringa till oss imorgon och hitta en tid där vi ska söva ner henne så vi kan rönka skallen. Hoppas dock inte att hon somnar in när vi söver henne :o Hon är mycket tröttare men fortfarande så äter hon med vanlig aptit :)) Kan slänga in en till bild imorgon :)

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

Annons:
[selmatelma1]
4/1/15, 6:08 AM
#42

Förmodligen gör hon de . Hur gamla e hon ?? Förhoppningsvis inte

Love Lejonhuvadekaniner
#43

Du kan nog vara ganska lugn:) Vet har sövt två kaniner åt mig och ingen dog och dem var 6-7år gammla.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

emistfield
4/1/15, 9:27 PM
#44

#43 hon är 5 :) men hennes andning är inte den bästa… Vet ringde idag, hon tror att det är en tumör (:o) så hon ska hitta en tid där vi kan söva henne. Bild från idag :)

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

Love Lejonhuvadekaniner
#45

Hoppas verkligen det går bra för dig och din kanin:* Hoppas det inte är en tumör!#44

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

fsigge
4/2/15, 7:44 AM
#46

#44 ser inte bilden :/

Frida

Elsaharr
4/2/15, 8:47 PM
#47

Följer detta! Måste få veta hur det går,❤️

Zingo ;D

emistfield
4/9/15, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Idag så somnade hon in, hon hade flera varbölder balom ögat som inte gick att rädda.. Vad är erat bäst tips? att tänka på när ens djur dör? * så gär såg ögat ut igår*

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

Annons:
Love Lejonhuvadekaniner
#49

Nej men usch hur ögat såg ut du gjorde verkligen det rätta:) Jag vet att det kan kännas jobbigt men tänk hon slipper lida och kommer till dem grönare ängarna. Beklagar verkligen sorgen :(! Styrke kram!

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

emistfield
4/9/15, 5:53 PM
#50

#49 Ja, jag hoppas det.. Vet sa också att hon led mkt.. Tack 💓

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

emistfield
4/9/15, 5:53 PM
#51

#49 Ja, jag hoppas det.. Vet sa också att hon led mkt.. Tack 💓

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

Smultrondraken70
4/9/15, 7:51 PM
#52

Du gjorde helt rätt som lät henne somna in. Jag vet, det är jättejobbigt:( vi lät en av våra somna in förra sommaren, när hon vred sönder hasleden:( hon hade ont och veterinären sa att det inte var troligt att det skulle gå att laga benet, men det var beredda att försöka. Vi ville inte att hon skulle lida, när utgången ändå var så oviss, det var viktigast för oss. Jag vet inte om du förlorar något djur tidigare, men jag lovar att det kommer att kännas mindre jobbigt att tänka på allteftersom tiden går… Jag försöker i allafall trösta mig med att vår tjej hade ett jättebra liv, även om det i hennes fall blev kort.. *stryrkekramar* till dig!

Idakarrlsson
4/9/15, 8:41 PM
#53

Men lillan då. Ingen kanin vill eller har rätt att leva på det viset så tycker du gjorde det rätta i att avliva henne. 

Vet inte om det finns något tips? när ett djur är avlidet. Det är okej är sörja men jag tror man måste tänka positivt och tänka på dem fina stunderna ni hade tillsammans. Ta hand om dig! ❤️

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[selmatelma1]
4/10/15, 6:06 AM
#54

Hon finns inom dig glöm inte det

Elsaharr
4/26/15, 8:29 PM
#55

Det var rätt beslut. Jag har själv haft en väldigt älskad kanin som blev tagen av en uggla i 2013. Jag sörjde länge, tills min granne frågade om jag ville ha deras lilla kanin eftersom att de inte hade tid med den. Jag tog emot kaninen. Och sedan dess har det kännts mycket bättre. Då jag skulle tipsa om att sörja ett tag och sedan köpa en ny kanin om du känner för det. ❤️ Kram❤️❤️❤️

Zingo ;D

Annons:
Upp till toppen
Annons: