Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3103 ggr
wilmis0e
3/17/15, 8:12 AM

starkare relation

sen jag var liten har vi alltid haft kaniner och jag var rätt liten när jag fick min första. Idag har jag två kaniner Stampis och Lea men båda av dem är väldigt blyga. Jag trodde att en kanin slutade vara blyg efter ett tag men det gjorde dom ju aldrig. jag var somsakt väldigt liten när jag fick Stampis och Lea och jag önskar nu att jag hade gett dem en bättre start. båda är honer och är blyga. Mina föräldrar är skilda så på vintern bor dom hos pappa och på sommaren bor dem hos mamma, jag vet inte om det ger dem en otrygg känsla men det är enda sättet och så har det varit halva deras liv. hos pappa har vi dem i ladugården och när jag är där i två veckor hos varje, har jag dem i var sin hästboxe men när jag far igen lyfter jag upp dem i små burar som gör det enklare för min pappa att ta hand om dem. så där blir det ju också en ändring i deras miljö.  Stampis är över 5 år men eftersom jag var så liten när jag fick henne är det svårt att minnas exakt hur gammal hon är. hon är väldigt blyg, blygare än Lea. hon kan nosa på min hand men sen ryggar hon tillbaka och trycker sig mot marken. När jag klappar henne ryggar hon också tillbaka och trycker sig mot marken. Det kanske är för att jag går mot henne men om jag bara sitter och väntar kommer hon bara och nosar få gånger under flera minuter och så fort jag försöker klappa henne springer hon i väg. Henne kan man inte mata direkt från handen, hon äter inte häller när man ser på.  Lea är ett år yngre än Stampis men jag minns inte heller hennes ålder så bra. hon är blyg men mindre blyg än Stampis och hon är väldigt nyfiken och sprallig. Lea kan även nosa på min hand och senare hoppa iväg. Jag kan klappa henne normalt någon gång, men normalt menar jag att hon inte ryggar tillbaka eller trycker sig mot marken men ibland gör även hon det, men det kanske också beror på att jag går mot henne. Men nu när jag är äldre har jag läst mer om dem och förstått att jag inte ska gå mot dem alls men jag har ju som redan förstört för mig. Lea går och gömmer sig i huset mera när hon blir rädd, Stampis fryser bara till. Lea kan man mata ur handen men väldigt sällan. jag vet att jag har förstört för mig själv men jag var ju liten och vill verkligen att dom ska må bra och att jag ska kunna vara med dem utan känslan att dom egentligen inte tycker om mig.  tack för att ni orkat läsa allt, skulle vara jätte glad för ett svar

Annons:
Smultrondraken70
3/17/15, 9:21 AM
#1

Jag ska försöka svara dig , men det är som jag tänker. Det som är gjort går inte att göra ogjort och jag tycker att det är bra av dig att du tänker framåt och hur du ska kunna göra det bättre fortsättningsvis. Handmata som du gör är ett jättebra sätt att få dom mer trygga. Jag tror inte alls att det är för sent att få kaninerna mindre " blyga". Jag tror heller inte att det är någon fara att du flyttar kaninerna mellan din mamma och pappa. Vi flyttar våra mellan Stockholm och Öland ett par gånger per år. Jag tror att problemet med flytten är om jag förstått det rätt, att du inte kan vara med kaninerna varje dag. För att få dom mindre blyga så handlar det om att du behöver ägna mycket tid åt kaninerna och att du skulle behöva vara med dom mer, helst varje dag. Dom behöver får förtroende för dig. Dina kaniner tycker inte illa om dig men jag tror att dom inte riktigt litar på dig. Det som brukar hjälpa då är som sagt var att vara mycket med dom. Har du möjlighet att kaninerna flyttar med dig varannan vecka istället, så att ni inte är ifrån varandra? Eller kan du hälsa på dom när du är hos den andra föräldern? Ett annat alternativ kan ju vara att den ena kaninen ( kanske den blygaste) flyttar med dig till en början, om du inte kan ha med båda? Som jag förstod det så bor inte kaninerna ihop?

wilmis0e
3/17/15, 10:18 AM
#2

Jätte tacksam för svar :) ska göra allt jag kan för att få deras framtid att se bättre ut. Ska fråga mamma och pappa så att jag kan ägna mer tid åt dem, tack så mycket :))

Smultrondraken70
3/17/15, 6:10 PM
#3

#2 det är aldrig försent:) lycka till!

wilmis0e
3/18/15, 12:55 PM
#4

#3 tack så mycket :D

Maleficum
3/18/15, 1:59 PM
#5

Ett tips? om du har plats att sitta inne hos dem (om de nu bodde i box) är att bara sitta där och läsa/göra läxor eller vad som helst utan att egentligen bry dig om dem och vad de gör och inte göra något om de kommer fram och nosar eller undersöker. Har du något dem tycker är superduper gott att äta kan du börja med att lägga det en bit ifrån dig och när de vågar äta upp det lägga lite närmre och närmre, men fortfarande ignorera dem när de kommer nära, tills du kan lägga godiset i knät och senare ha i handen.

På så sätt lär dem sig att det inte är farligt eller konstigt att vara nära dig, att inget händer och när de blivit modigare och vågar ta saker ur handen eller nosa på handen utan att hoppa iväg kan du försiktigt börja med att stryka över nosen en gång och sen utöka så länge dem är lugna.

Försök även tänka efter och se om det är något du gör som kanske får dem lite mer försiktiga och försök ändra på det. Min första kanin fick jag av mina kusiner för att han var överaggressiv och högg utan att släppa så dem våga inte hålla på med honom. Jag märkte att han hata att bli buren och han var alltid värre efter det så jag fixa så han kunde hoppa ut och in mellan Hage och bur själv utan att behöva lyftas och han blev mycket lugnare och mer kelen. Behövde jag lyfta honom av någon anledning så var han mindre framåt och ville inte alls kela på  några dagar efter.
Min andra kanin tyckte inte om ifall jag sov borta och mamma och pappa behövde ta hand om henne. Mamma kunde aldrig få tag på henne i hagen så pappa fick alltid gå ut och plocka upp henne (normalt sett var hon lätt att hämta för hon fick alltid gå in och ut samma tider varje dag) och dagen efter jag kommit hem var hon sur på mig och ville inte bli hämtad i buren eller hagen (som tur var höll det bara i sig en dag sen var hon som vanligt).

Och som Noraniki70 skrev så är det ju en fördel om du kan spendera så mycket tid som möjligt med dem. Resandet brukar gå bra, mina har alltid varit vana att åka mellan Stockholm och Bohuslän flera gånger per år och under tiden jag bodde i Skåne blev det ännu mer resande mellan Skåne och Stockholm och Bohuslän.

Lycka till!

Vet inte hur bra du är på att förstå engelska men även om denna video är om aggressiva kaniner så är principen lite den samma för blyga kaniner. Om du tittar på den på youtube så står allt hon säger i beskrivningen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Smultrondraken70
3/18/15, 3:28 PM
#6

#5 bra tips?! Vi hade en riktigt blyg kanintjej förra sommaren och gjorde som du beskrev, och det funkade kanon:))

Annons:
wilmis0e
3/18/15, 4:17 PM
#7

#5 tack för svar :) förstod videon bra så jag ska testa på samma sätt. jag testade att sitta med en av kaninerna i en hyvsat lång stund, hon kom fam och luktade då och då men backade tillbaka så fort jag närmade mig huvudet. men ingenting händer på en dag :) får ha tålamod med dem och se vad som händer.

Upp till toppen
Annons: