Annons:
Etikettallmänt
Läst 2927 ggr
Patriszija
2015-03-06 19:04

Barnvänlig ras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat fundera mer och mer på att skaffa en kanin till vår familj. Hade en lejonhuvad när jag bodde hemma som blev 9 år gammal och var världens mysigaste och snällaste. Han var dock köpt i djuraffär och det är inget jag vill stödja nu. Därför undrar jag vad för ras ni skulle rekommendera till en familj med barn. En ras som gärna får vara lite åt det lugnare hållet :). Hos oss bor det även en äldre kattherre som inte gör mycket väsen av sig och en hund som är uppvuxen med kaninen jag hade hemma, har även några hamstrar :). Min dotter som fyller 3 år snart börjar bli mer och mer intresserad av kaniner och jag vill ha ett djur som är lite roligare än hamstrarna (som dock är helt underbara men vakna fel tid på dygnet och lite för små för dottern att hålla i). Självklart är det jag som kommer ha ansvaret, precis som jag har för alla våra andra djur. Först funderade jag på att skaffa en utekanin men det funkar inte då våran balkong badar i sol på sommaren och sambon tycker att det känns hemskt. Vi vill alltså ha en kanin som bor inne hos oss och som kommer få leva som min förra gjorde. Springa lös i ett rum med öppen bur som är stängd på natten och då vi åker iväg. Vi hade trasmatta, hökorg och låda med kattsand, mat och grönsaksskål samt vattenflaska till min förra kanin i hans bur. Han var rumsren, kan detta funka eller är det nya grejer som gäller nu? :) tips? på ras/er samt uppfödare av dessa nära Göteborg? :) Har nog koll på de mesta faktamässigt men är det något ni känner är viktigt så uppdatera mig gärna!

Annons:
Love Lejonhuvadekaniner
2015-03-06 19:06
#1

Dvärgvädur rekommenderar jag STARKT:) dem är helt underbara och väldigt lungan av sig. Jag kommer ha en kull i maj med dvärgvädur. Finns i Dalarna Mora:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Patriszija
2015-03-06 19:08
#2

Lite långt tyvärr men jag är lite skeptisk till dvärgvädur haha, alla hade det när jag var mindre och de flesta var aggressiva :/. Sen är jag så förtjust i de lite mer långhåriga raserna :).

[AnimalLover1]
2015-03-06 19:11
#3

Lejonhuvad kanin eller lejonhuvad dvärgvädur? Eller kanske teddyvädur om du vill ha lite mer pälsarbete 😃

Love Lejonhuvadekaniner
2015-03-06 19:12
#4

jag har även lejonhuvad kanin dem är också underbara. kan rekommendera dem  också😃

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Vovisch nr2
2015-03-06 19:13
#5

Dvärgvädurar rekomenderar många till de som vill ha en trevlig sällskapskanin. Annars skulle Holländsk Kanin passa, de är lite större och inte lika ömtåliga som en mindre kanin. 

Tycker du låter som en bra djurägare som läser på och köper från uppfödare! Tummen upp!👍

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Patriszija
2015-03-06 19:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3 haha det var många olika, vad är skillnaden? Jag vill otroligt gärna ha en som liknar min förra till utseendet. Det enda jag vet är att i djuraffär en utgav de att han var en löwen.

Annons:
fsigge
2015-03-06 19:16
#7

Dvärgvädur och holländare är helt klart de bästa raserna!

Frida

Peak303
2015-03-06 19:23
#8

#6: Löwen är en förkortning på de tyska namnet för rasen. I Sverige heter det Lejonhuvad kanin.

Dvärgvädur eller vädurar över lag är nog närmsta du kan komma till en riktigt kelig kanin. Det finns ju både lejonhuvad dvärgvädur och teddyvädur med. De dvärgvädurar(stamtavle djur) jag haft och har är så otroligt keliga, charmiga och trevliga. Aldrig stött på en renrasig dvärgvädur som varit aggressiv mer än då de haft riktigt ont och då har de haft en anledning till att ändra beteende.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[AnimalLover1]
2015-03-06 19:24
#9

#6 Löwen är ett annat namn för lejonhuvad kanin :)

Lejonhuvad dvärgvädur är en dvärgvädur med man, en rent generellt underbar ras. Och har hört att teddyvädurar också är mysiga, men de har väldigt lång päls och behöver mer pälsvård.

Vovisch nr2
2015-03-06 19:30
#10

Jag har själv en Lejonhuvad Kanin (löwen säger man inte längre) och de skulle absolut också funka men skulle då rekomendera en hane eftersom honor kan ha mera temperament eller vad man ska säga. Har haft av båda könen och min hane var mer mysig och betedde sig lika snällt mot alla. Min nuvarande hona har mer temperament (menar absolut inte aggressiv) och skulle nog inte passa som barnkanin.  Hon är mera en "vuxenkanin" och vill utforska och glädjeskutta. Hon vill också mysa men mer på hennes tider. Så om du vill ha en  lugnare kanin skulle hane vara säkrare kort enligt mig, men såklart har alla sin åsikt kring det. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

jappi
2015-03-06 19:32
#11

Hej! Jag har fyra kaniner och det är raserna lejonhuvad, dvärgvädur,dvärgkanin och tyskjätte. Av dom sorterna skulle jag tipsa lejonhuvad igen, dvärgkanin och dvärgvädur. Alla tyskajättar blir ju jätte stora min väger lite mer än 7 kg så det kanske inte skulle passa jätte bra? Om man vill ha en mindre ras så finns ju då dvärgkanin min hona är lagomt stor jämfört med en 7 kg kanin :D.  Men min dvärgvädur Fruxo är väldigt tillgiven och var väldigt lätt att göra tam, snäll och gosig menar jag slickar på händerna och vill bli ompysslad, helt enkelt gosig och genom snäll. Hoppas ni hittar någon passande ras, lycka till! :)

Smultrondraken70
2015-03-06 19:55
#12

Hej! vi är också en barnfamilj med djur:) fick två dvärgvädurer (rexpälsade) lite otippat då sambon fick ett ryck och hyrde två kaniner till barnen förra sommaren. Vi blev dock alla helt förälskade och kunde inte med att lämna tillbaka dom så hyrkaninerna fick stanna hos oss:) Jag tycker att dvärgvädur är en trevlig ras, men våra rexpälsade är rätt fartiga och den ena är sprattlig och hatar att man lyfter. Den andra är lugn och lätt att hantera, så dom är olika personligheter. Annars är dom riktigt gosiga och vill gärna mysa o bli klappade. Vi har trasmattor där de får gå lösa i köket, och fleece i bur och Hage samt bodel med halm. Dom går på låda och jag använder hampaströ. Dom är innekaniner. Har både skål och vattenflaska. Dom får mest grönsaker som godis annars är 80 % av kosten hö. Lite pellets får dom också, ungefär nån matsked var per dag. Barnen är jätteduktiga på att hantera dom, städa o hjälpa till (den yngsta är 9), Vi har dock varit restriktiva med att låta dom lyfta, eftersom speciellt den ena kaninen är så sprattlig, men det går ju bra att ligga på golvet och gosa också;). Eftersom vi bor i Sthlm har jag inga förslag på uppfödare till dig. Lycka till!

Patriszija
2015-03-06 20:19
#13

Oj då låter de ju nästan som om vi hade tur med förra kaninen att han var så lugn och mysig. Jag kan dock inte riktigt komma över det där med dvärgvädur, det är något med dom som inte tilltalar mig :/. Men en teddyvädur eller lejonhuvad dvärgvädur kanske hade funkat då :)? Det bästa är kanske att åka till olika uppfödare och hälsa på dör att få dig en uppfattning om vad som passat oss :). Ska sätta mig och googla så fort lillan somnat ^^. Fortsätt gärna komma med tips? och erfarenheter, det är jätte intressant att höra :)!

Annons:
Alvsas
2015-03-06 20:51
#14

Jag har en underbar dvärgvädur som är frigående i hela huset. Det är en hona och hon har lite temperament om man säger så ;) Hon HATAR att bli lyft och är inte någon nybörjar kanin. Men jag har haft två dvärgvädurs hanar som har varit hur underbara och barnvänliga som helst! Min lillasyster (5 år) kunde lyfta dem hur lätt som helst. Dem två var lugna, snälla vid hantering och gosiga. Jag rekommenderar helt klart kastrerade dvärgvädurs hanar!

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Storip
2015-03-06 20:53
#15

Kan ni inte skaffa kanin från omplaceringshem? 🙂

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Patriszija
2015-03-06 20:56
#16

Ja en hane blir det, har alltid haft handjur så de tänker jag fortsätta med :). Är kastrering något man borde göra? Vi hade en okastrerad hane, bara katter jag vet att man ska kastrera :).

RebeccaG
2015-03-06 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Lejonhuvad, helt klart🙂
Jag har sålt till många barnfamiljer och jag får alltid höra hur "tålmodig kaninen är mot bebisen/barnen". En vän till mig har en dotter som sedan liten fis har gullat(mer kört in fingrar i munnen på kaninen och dragit i pälsen och haft allmänt askul enligt henne) med mina lejon. Till och med min lejonhona som inte är så kelen av sig är väldigt tålmodig mot småbarn. 
Min systers första egna kanin(som hon har än idag) är kaninen jag grundade min avelsbas på. Gudasnäll, ett hjärta av guld, tålmodig som bara den och väldigt lydig & lättränad. En sån kanin som alla förtjänar att någongång få äga. 
Jag har aldrig träffat på en lugnare, mer mångsidig och överlag gudasnäll och lugn ras, än lejonhuvad kanin, så kan inte säga något annat😃

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Alvsas
2015-03-06 20:59
#18

Min kompis har en okastrerad hankanin, det enda han vill göra är att jucka mot både armar och ben. Men det beror också på individen :)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Patriszija
2015-03-06 21:04
#19

#17 Du råkar inte föda upp nära Göteborg? :)

RebeccaG
2015-03-06 21:10
#20

#19 Jodå, jag bor i Härryda, vid Landvetter flygplats😉

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
Patriszija
2015-03-06 21:14
#21

#20 Haha det är ju nära oss, vi bor i Partille :)!

Kaninernasbästa
2015-03-06 23:14
#22

Skulle nog rekommendera korsning mellan lejonhuvad och dvärgvädur, man får lite pälsarbete, och även mys-individen. Som profilbild har jag Hedda en korsning mellan de raserna, dock ser man inte manen men jag lägger in en bild. Först var hon lite aggressiv, men de som hade henne innan hade inte varit så mkt med henne men nu är hon helt klart en riktig mys-gris :)

Kaninernasbästa
2015-03-06 23:17
#23

Glömde bilden ;) Hon är den gråaktiga Den svarta (tyvärr död) är en dvärgvädur som var sjukt mysig :)

Bruniz
2015-03-07 09:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Hej Vi har en teddyvädur som är helt underbar! Har aldrig förr varit med om att en kanin kan vara så lugn och mysig som han är!

Han är otroligt barnvänlig och gillar att vara där vi är.

Han är lös i nästan hela huset utom när vi inte är hemma och på natten, då är han i sin bur! Han går också på låda!

Om vi inte håller på med honom så söker han upp oss, går in i barnens rum hoppar upp i sängen och vill bli gosad med!

På kvällarna när vi sitter i soffan kommer han dit hoppar upp och vill gärna smaka på det som finns på bordet!

Han har en härlig personlighet och är som en liten hund😉

Bruniz
2015-03-07 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Jag igen glömde en sak!

Jag rekommenderar varmt teddydvärgvädur.

Mina barns farfar som har båda mamman och pappan till vår lilla Bruniz har en kanin kvar som inte blev såld. Också det en liten kille som är otroligt lugn och snäll!

Han blir dock ett år till sommaren, så ingen unge längre!

På bilden är han med sin mamma i somras!

Den andra bilden är på deras pappa Hector!

Kaninerna finns i Sundsvall!

Love Lejonhuvadekaniner
2015-03-07 10:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här är min Lejonhuvade kanin som är helt underbar:) Rekomenderar starkt denna ras:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

teddykaniner
2015-03-07 11:39
#27

Om du vill ha en som påminner mer om en lejonhuvad kanin kan jag rekommendera dvärgteddy :) de har teddy päls like som teddyvädurar, är lite mindre och har små korta öron som står upp. Själv har jag dvärgteddysar och teddyvädurar, de är verkligen härliga! Har haft både dvärgvädurar (den bet mamma helt plötsligt för flera år sedan och det syns fortfarande! Har inte honom längre), lejonhuvade kaniner men de var inte lika lugna och tama som mina teddykaniner. De är verkligen som hundar, mina sprattlar inte och många har förvånas över hur tama de är. Om somrarna har jag alltid en att springa fritt på gården (inne i bur nattetid), utan staket eller dylikt och de lämnar inte gården. Hade också en angora kanin som tyvärr dog av hög ålder, och han slår rekordet i tamaste kaninen jag ägt. Dock är angoror lite större och kräver klippning osv så vet inte om jag skulle rekommendera en angora :) men rekommenderar starkt en dvärgteddy eller teddyvädur!

Med vänlig hälsning,
Jenny

Annons:
Patriszija
2015-03-07 17:16
#28

Jättefina kaniner ni har allihop! Det blir nog en lejonhuvad igen :)! Tack för all hjälp och alla tips?!

[Sockertoppens_kaniner]
2015-03-07 18:07
#29

#28 Du har PM! :)

[Emilia-W]
2015-03-07 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Han var lite lik min lilla hane, en helt underbar lejonhuvad kanin! 🙂

Patriszija
2015-03-10 08:15
#31

Jätte fin! :) Har mejlat 2 uppfödare nu så väntar på svar, spännande! Sålänge planerar vi runt här hemma kring bur och annat ^^. Min dotter tjatar non - stop om kaniner, eller ja lite varvat med hästar då som är hennes stora intresse ;). Men hur funkar det om man köper en unge från en uppfödare som har dem ute? Vi planerar ju att ha lösgående innekanin :).

Upp till toppen
Annons: