Annons:
Etikettköpes-säljes-transport
Läst 1404 ggr
Elsaclasson@gmail.com
2015-03-06 15:58

Hur länge kan de åka i bilen?

Jag har äntligen fått okej av mina föräldrar att köpa kanin, bara det att jag har hittat två kaniner i Göteborg och jag bor i Skåne. hur länge klarar de av att åka i bilen? Det brukar ungefär ta 2 timmar att åka fram och tillbaka för oss. Kan de åka så länge?

Annons:
[EvelinaL]
2015-03-06 16:06
#1

Se till att ha vätska med till dom bara. Gurka är jättebra för då slipper man spill från vattenskål eller vattenflaska. Sedan finns det ju andra grönsaker som innehåller mycket vatten också.

Smultrondraken70
2015-03-06 16:09
#2

Våra åker mellan Stockholm och Öland ( cirka 6-8 timmar) ett par gånger per år (vi har inget val, och det är lååångt), men det går okej bra:) dock blir den ena väldigt stressad av att åka bil och äter dåligt så vi ger henne C.C för att vara på den säkra sidan, när vi pausar. Långa bilresor är väl aldrig optimalt, men se till att dom verkligen äter och dricker under resan så går det bra:) Ett par timmar mellan Skåne och Göteborg går bra!

[krysopras]
2015-03-06 16:10
#3

Två timmar ska de klara, bara se till så uppfödaren har matat dem innan ifall de blir stressade och inte vill äta/dricka i bilen. Om det är små kaninungar kanske de inte ska ha så mycket färska grönsaker, hör med uppfödaren vad de brukar få så kan du ta med lite sånt. Om de är två som är vana vid att vara tillsammans så kan de "trösta" varandra. När jag hittade två (tam)kaniner i skogen fick de vara i hundburen i minst 2 h innan vi kom hem och det gick jättebra.

Elsaclasson@gmail.com
2015-03-06 16:37
#4

Okej, tack så mkt! Jag köper tyvärr de från en djuraffär. De har inte varit i samma bur innan men intill varandra. Det är 2 killar, han ena är född vecka 39. Och han andra är född vecka 1. Vi ska kastrera den äldre för att det inte ska bli ngt bråk.

missan´s
2015-03-06 17:02
#5

#4 Jag skulle inte köpa från djuraffär. Varför åka så långt bara för kaniner i djuraffär när du kan hitta väldigt bra uppfödare och dessutom närmare? 

Jag skulle säga såhär att det går att åka så långt men det är inte något som kaninerna uppskattar. Skulle verkligen rekommendera en uppfödare och lite närmare. 

Två hanar - inget bra alternativ oavsett kastrering. 

Vad är det för ras du vill ha? Någon speciell? I skåne finns nog de flesta bra kaninuppfödare vad jag vet. Ger dig gärna tips?, bara pm:a mig. :-)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[krysopras]
2015-03-06 17:22
#6

Jag håller med om att du bör försöka hitta en uppfödare på närmare håll. Två hanar som inte känner varandra kan verkligen hata varandra, jag har två som gör det och bägge är kastrerade. Det kan funka med syskon som växt upp ihop och som kastreras så fort de blir könsmogna, men om det går, välj hellre en hona och en hane och kastrera dem när det blir dags. Du vill ju att dina kaniner ska trivas ihop.

Annons:
Frosstis
2015-03-06 17:49
#7

Tänkte bara länka till den här tråden innan du bestämmer dig för att köpa från djuraffär…..:

http://kanin.ifokus.se/discussions/54f4cb68ce12c46aa800c489-imazo?bookmarks-1

Om du ska ha kaninerna i samma bur, köp inte 2 hanar. Kastrering hjälper sällan…

[AnimalLover1]
2015-03-06 19:22
#8

Ett tips? bara, Snowflakes och Övarps kaniner mf finns i Skåne, och du kan kolla vad för uppfödare som finns i närheten istället för att åka i timmar 👍

Från uppfödare vet du vad för kaniner du får, och du kanske kan köpa två från samma kull :)

Alvsas
2015-03-06 21:03
#9

2 hanar är ingen bra idé om dem ska bo i samma bur. Dem kommer högst troligen att börja bråka och kan skada varandra riktigt illa!

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

[Frida Rydberg]
2015-03-07 06:05
#10

Vi som tävlar i Kaninhoppning åker ofta långa sträckor med kaninerna. Stockholm, Dalarna, Gotland, tåg till Norrland osv och jag bor i Skåne. Har aldrig varit med om att kaninerna blivit stressade eller liknande.

Elsaclasson@gmail.com
2015-03-07 14:17
#11

Igår ringde vi faktiskt till djuraffären och " tinga " den yngre, han andra var redan såld tyvärr. Han är ungefär 3 månader när vi får hem honom så vi hade tänkt boka en tid direkt till kastrering så att han kan få en kompis. Vi har funderat och bestämt oss för att han ska få en tjej kompis istället när han är kastrerad. Han ska vara en utekanin så vi vill att han ska ha någon att värma sig på.

RebeccaG
2015-03-07 14:26
#12

Jag tror du fortfarande missar poängen med hela grejen att inte köpa ifrån djuraffär #11

Men som svar på din fråga: Mina brukar åka 2-4timmar till & från tävlingar, men vi har åkt längre sträckor som 6-10 timmar utan problem.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

DjurälskarenEmelie
2015-03-07 14:43
#13

Jag håller med #12! Om man köper från en djuraffär så kan man ju säga att man stödjer denna hemska industrin som djuren från de flesta djuraffärer kommer från. Kolla istället in Snowflakes eller Övarps kaniner som AnimalLover1 säger. Det är ju onödigt att åka ända till Göteborg när det finns så mycket bättre alternativ i Skåne;-)

Annons:
Frosstis
2015-03-07 16:41
#14

Fast man kan ju inte kastrera de när de är 3 månader, då är de ju bebisar fortfarande..

[Melbun]
2015-03-07 17:15
#15

Mjo det går och en del veterinärer gör det också. Sen om det är en bra idé eller ej kan man ju diskutera..

Frosstis
2015-03-07 20:18
#16

Är ens deras pung utvecklad då?

[Melbun]
2015-03-07 20:40
#17

Vet inte faktiskt. Tror det kan vara ganska individuellt. Det händer ju att testikeln fastnar också och de kaninerna kan man ju kastrera. Blir bara  ett lite större (och kanske onödigt) ingrepp då ifall man kan vänta :x

Smultrondraken70
2015-03-07 20:45
#18

Går att kastrera så fort pungkulorna ramlat ner i pungen vid 4-5 månader som jag förstått det. Många vet rekommenderar att kaninen är minst 6 månader för att klara narkos och återhämtning på bästa sätt. Vet känner innan ingreppet att kulorna verkligen trillat ner:)

Frosstis
2015-03-07 20:56
#19

#17 Japp, min kanins kula har fastnat ): Så typiskt. Om jag ska kastrera får de öppna buken på han men vill inte göra det på honom.

[Melbun]
2015-03-07 21:09
#20

#19 Ja det var väl det jag tänkte att det blir samma typ av ingrepp. Fast då kanske lite onödigt på en ung kanin när man kan vänta så de klarar narkos osv.

Annons:
Frosstis
2015-03-07 22:09
#21

#20 Ja, precis. Skulle aldrig kastrera en 3 månaders kanin, de är ju bara bebisar. Jag var orolig att kastrera min 6 månaders hane bara. (fast nu gick det ju inte men aa)

[Melbun]
2015-03-07 22:11
#22

#21 Jag hade troligen kastrerat min ändå. Så länge det är en kaninkunnig veterinär. Sen hade jag också en kanin som råkade utför testikelvridning och det var inte lika trevligt.. Så jag är absolut för kastrering i de flesta lägen :)

Frosstis
2015-03-07 22:13
#23

#22 Ja, jag får se :) Kostade 2500, rätt saftigt, sedan är det ju en mycket större risk på sådan kastrering. Men ska hålla koll o försöka massera ner den andra kulan.. Vill ha en kompis till honom men det går ju inte om han inte är kastrerad (om jag inte hörde rätt av vet som sa att han inte kan få bebisar i den situation han är i).

[Melbun]
2015-03-07 22:25
#24

#23 Oj så dyrt!! Betalade 1900 för kastrering av min hona. Tänk att det är så mycket dyrare o,o Kanske efter ett sommarjobb eller nåt ;)

Frosstis
2015-03-07 22:27
#25

#24 Ja, alltså det är ju för de måste öppna buken på han o sådär. Annars hade det "bara" kostat 1000. Jag har råd, men det finns ju en pytteliten chans att den andra kulan kommer ner ändå, så jag ska vänta på den chansen o se ifall den kommer. Vill inte utsätta honom för en sådan stor operation om den inte är alldeles nödvändig, vilket den inte är.

[Melbun]
2015-03-07 22:28
#26

#25 nej verkligen inte. Hoppas den trillar ner snart :)

Frosstis
2015-03-07 22:48
#27

Ja! :)

Annons:
Elsaclasson@gmail.com
2015-03-08 07:25
#28

#26 Hur mkt tror du att det kommer kosta att kastrera honom? De flesta säger att det är emellan 500-800 typ. 

#27 Vad tråkigt det där med att hans kulor inte kommit ner än.

[Melbun]
2015-03-08 09:04
#29

#28 ja det stämmer ungefär prismässigt. Kan vara aningen dyrare beroende på var du går. Betalade 950 för min hankanin men de är rätt dyra där :)

claravincent
2015-03-08 10:01
#30

Jag vill inte låta taskig på något sätt utan bara hjälpa dig :) 1. Som de andra säger, djuraffär är inget bra alternativ, av många orsaker. Någon länkade en tråd som du kan läsa :) 2.Dessutom kan du hitta en bra uppfödare mycket närmre. 3. Två hanar ihop, nej. Sällan att det funkar med hanar ihop. 4. Du kan inte flytta ut en innekanin ännu. Men du kanske ska köpa den när det är varmt? :) Hoppas du förstår hur jag menar, och somsagt vill jag bara hjälpa dig.


claravincent
2015-03-08 10:03
#31

Och juste. För att svara å din fråga ;). Det brukar inte vara några problem att åka så långt.


Elsaclasson@gmail.com
2015-03-08 10:58
#32

Okej tack #30 och #31. Och #31 jag ska inte köpa 2 hanar längre utan en hane och sen en hona när han är kastrerad.

[SisselaJ]
2015-03-08 11:06
#33

#32 men varför envisas du med att åka till Göteborg fortfarande trots allt som du läst om djuraffärer?

missan´s
2015-03-08 11:12
#34

#32 Mycket bättre med kastrerad hane + hona. 👍

Håller dock fast vid att det är mycket bättre med uppfödare än djuraffär! Kan du inte ge det en chans i alla fall? Ger dig några exempel på uppfödare i skåne, finns ännu fler och med andra raser också. 

- Övarp's kaniner

- Snowflake's kaniner

- Rosary's kaniner

- Gullviken's kaniner

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
Frosstis
2015-03-08 12:57
#35

Dessutom får du en mycket snällare och gosigare kanin från uppfödare. De från djuraffärer kan vara skygga och bitas!

Elsaclasson@gmail.com
2015-03-08 13:26
#36

Grejen är den att jag har redan varit där och kollat på kaninen och fått mysa med honom, han var lugn och mysig. Jag ska inte ha honom till PARNING eller någon sånt utan han ska bara få vara en familjemedlem. Och jag tycker alla ska få en ärlig chans. Min familj är djurvan då vi har 3 hästar, 1 hund och 3 dvärghamstrar. Vi har haft en kanin innan också.

[SisselaJ]
2015-03-08 13:27
#37

Det kvittar om kaninen är snäll eller go, det handlar om vad du väljer att stödja och representera.

Frosstis
2015-03-08 13:28
#38

Men ifall du köper den kaninen kommer de ta in en ny kanin som ersätter den, det är som en ond cirkel liksom, kommer aldrig sluta om alla fortsätter köpa från djuraffär

Smilla Kanin
2015-03-08 18:56
#39

Nu tycker faktiskt jag att TS får lov att köpa från djuraffär om hon vill. Det kanske är en superbra djuraffär som kommer från uppfödare. Kaninerna kanske får springa mycket varje dag. Det vet man ju inte. Visst det är ju kanske inte det bästa alternativet om man kan köpa från uppfödare. Men jag tycker ändå att TS får köpa från djuraffär om hon vill.

En djuraffär nära mig har väldigt snälla kaniner. De kommer fram direkt och vill bli klappade. Dessutom är dem vana vid människor och kommer troligen från uppfödare:)

[krysopras]
2015-03-08 21:09
#40

Jag får nog hålla med #39, Jag hade inte själv valt en djuraffärskanin, men nu verkar TS ha blivit kär i just den här kaninen, och då är det plötsligt en individ det handlar om. Det är helt lagligt att köpa kaniner från djuraffärer i Sverige, så det känns lite tveksamt att nästan skälla ut TS för att hon väljer den kanin hon har valt.

[SisselaJ]
2015-03-08 23:25
#41

Jag bara ifrågasätter hur TS resonerar. Hur man kan stödja det trots allt som man kan läsa och se på videos. Men det är ju upp till var och en vilken ställning man tar.

Det har inte med kaninen som individ att göra, utan de som tjänar pengar på att bedriva sådana verksamheter och grossister.

Annons:
missan´s
2015-03-09 07:28
#42

Självklart får hon köpa kanin från djuraffär om hon vill det, MEN. Denna länken vill jag gärna att du tittar på innan du köper ett djur från djuraffär. För vill du verkligen bidra till lidande och betala djurplågarna lön för det de utsätter djuren för? 

Ta reda på vart djuraffären köper in sina djur från, om de möjligtvis skulle säga "Imazo" så ska du veta att dom djuren inte haft det bra! Då råder jag dig till att verkligen undvika den affären..

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

RebeccaG
2015-03-09 20:34
#43

Ifall TS missade min länk i Imazo-tråden. Here it is: 

En engelsk video ifrån USA: http://www.youtube.com/watch?v=ksCTvo5vAZc
http://www.youtube.com/watch?v=kOsXfetMfjM
**OBS! Varning för starka scener! **Vissa saker stämmer inte till 100%, men djuren mår väldigt dåligt & lever under groteska förhållanden. 

Detta är vad man stödjer när man köper djur från större djuraffärskedjor.
Det är sällan man köper in från uppfödare i närheten.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

claravincent
2015-03-09 22:18
#44

Jo. Självklart får hon köpa en kanin ifrån en djuraffär om hon vill. Men när man köper sin första kanin är det inte alltid lätt att veta allt. Sen när vissa länkar där man ser/läser hur djuraffärs kaninerna har det förstår jag dock inte att man står fast vid sitt beslut. Men men :)


Elsaclasson@gmail.com
2015-03-11 15:05
#45

Vi frågade dem som jobbade där vart de köpte in dem ifrån och hon sa att de köpte in dem ifrån en bonde typ, eller en sorts kaninuppfödare. Jag kommer faktiskt inte ihåg riktigt. De hade stora burar och ganska lugnt och mysigt. Nästan alla kaniner var supersnälla och ville bli klappade. Så som #40 sa är det så att det är just den kaninen som jag blev kär i. Vi  har varit och kollat på några andra kaniner men det var ingen som jag tyckte om lika mkt.

missan´s
2015-03-11 19:14
#46

#45 Förstår att du hemskt gärna skulle ha denne lille kaninen. Har varit likadan själv..😊

Du envisas verkligen med att åka hela tre timmar för en djuraffär. Har du ens klickat på länkarna i #42? För som sagt, kaniner är inga djur som mår bra av att åka så långt. Oavsett vad vi människor tycker så är det ju ändå kaninen som känner. Så jag har inte riktigt samma åsikt som de som tycker att det helt okej att åka flera timmar med kaniner, nej. 😇

Men eftersom att det är du och din familj som bestämmer över era val så ska jag inte hindra er. Självklart, om du så hemskt gärna vill ha den där lille så får du givetvis det, men det är erat val. 

Men jag har sagt min åsikt nu så får ni avgöra själva. Lycka till i alla fall! 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Elsaclasson@gmail.com
2015-03-13 15:00
#47

Tack #45. Jag har inte klickat in på länken #42 visade mig, det låter kanske jätte konstigt i era öron men det var medvetet att jag inte klickade in på den länken eftersom att just denna kanin inte kommer från ett sådant ställe. Det är ju klart att jag inte kan veta helt säkert men när vi frågade de som jobbade där var det öppna och ville gärna berätta vart dem kaninerna som de hade kom ifrån. Alla kaniner verkade jätte mysiga och snälla. Jag har däremot varit inne och kikat på länkarna #34 hade länkat. Honan som jag sa att vi skulle köpa till honom hade jag tänkt att vi skulle köpa ifrån Övarps Kaniner som stället heter. Jag gillade kaninernas färg mycket.

emms
2015-03-13 15:20
#48

#47 Saken med att köpa hos djuraffär är inte vart just din kanin kommer ifrån utan att du stödjer själva butiken. De andra djuren dom har kanske kommer från en grossist (Imazo tillexempel) och genom att ge pengar till butiken så ger du pengar till grossisten. Om ingen hade köpt djur från butiken hade dom slutat köpa in djur överhuvudtaget. 
Så det spelar ingen roll om kaninen ifråga är född hos en familj, genom att handla djur från en djurbutik stödjer man grossister.

Om man ska köpa djur från en djurbutik tycker jag man ska fråga vart ALLA djuren i butiken kommer ifrån, om det är något djurslag som dom svarar grossist/imazo eller vet inte så bör man avstå från att köpa djur hos dom.

Men du verkar ha bestämt dig så jag önskar dig lycka till med den nya kaninen. :)

Emma

Annons:
emms
2015-03-13 15:25
#49

Kan ju även berätta om mina erfarenheter av djuraffärsdjur. När jag va mindre och inte påläst och det var mamma och pappa som ordnade sådant så hade jag en del djur från djuraffär.

Min första va en hamster som bet ALLA hon kom i kontakt med. Hade henne i ungefär en vecka och under tiden hade hon bitit 5+ människor. Henne lämnade vi tillbaka.

Sedan hade jag en kaninhane, vääärldens mysigaste kanin och allt sånt men han togs ifrån sin mamma alldeles för tidigt och efter några månader så blev han förlamad då han hade haft selenbrist i tidig ålder. Troligen pga att han blev tagen från sin mamma så tidigt.

Den andra kaninen ja köpte va en hona och blev aldrig riktigt tam och trevlig trots att vi pysslade med henne väldigt mycket. Hon dog troligen av hjärtproblem när hon va 3 år gammal. 

Så vill du ha friska djur skulle ja avstå från djuraffär. Min nuvarande från seriös uppfödare är 7 år och frisk…

Emma

Elsaclasson@gmail.com
2015-03-14 06:46
#50

Jag förstår vad du menar. Jag har 3 hamstrar här hemma vars den  ena är från en djuraffär och mina två är från uppfödare. Jag tycker att min hona sonm kommer ifrån djuraffären är mycket tamare för när  man tar ner handen i buren  klättrar hon upp i den direkt. Sen har min kompis också en hamster som kommer från samma ställe och han är inte alls tam tycker hon. Han bits ibland och springer iväg när hon ska ta upp honom. Så man kan ju egentligen säga att det är olika beroende på vilken individ man har köpt.

Upp till toppen
Annons: