Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 787 ggr
Moalinn
2015-03-05 23:31

Funderar på att raka kanin

Jag har stora funderingar på att raka ner min otroligt fluffiga lilla dam. Tycker mig känna tovor som jag inte kan kamma/klippa bort.

Frågan är bara när jag bör göra detta eller bör jag inte göra det alls? Hon bor ute och har blivit rakad innan dock inte helrakad utan främst på ryggen vad jag minns.

Jag kommer ta hjälp av någon som har erfarenhet av att raka kaniner i så fall så ni behöver inte vara oroliga att jag gör något dumt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Maleficum
2015-03-06 00:00
#1

Jag har angoror och dem måste klippas/rakas ner vart tredje månad. Deras päls växer ju dock ut väldigt fort sen också. Att tänka på med angoror iallafall är att helst inte klippa allt på en gång då det finns risk att de får klippchock, jag brukar ta rygg en dag och mage någon dag senare. Om dem går ute och det är kallt så får dem bo inne tills pälsen kommit ut en bit. På somrarna så kan jag klippa dem oftare så de har lättare att hålla sig svala.

Har den tovor du har svårt att få bort tycker jag du ska raka ner den eftersom tovorna kan dra i skinnet och göra ont.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Moalinn
2015-03-06 00:38
#2

Jag är inte säker på om det är tovor eller om det är pälsen som är såpass tjock eller "ullig" att det känns som tovor men i vilket fall som helst så känns det som att det skulle kunna vara lite skönt för henne. Men då bör jag göra det när det är varmare ute, typ framåt sommaren?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Maleficum
2015-03-06 00:52
#3

Om du inte har möjlighet att ha henne inne tills pälsen vuxit ut en bit skulle jag vänta tills det blir varmare ute.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VildaVittra
2015-03-06 03:19
#4

Jag klipper allt på mina angoror på en gång och de har alltid bott ute. Är det smällkallt lämnar jag 1 cm. Ska klippa Fårex här någon dag, bor i Uppsala så det är kallt nattetid.

Det är känsligare för värme än för kyla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: