Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 775 ggr
Annica med Kevin
2015-03-03 11:11

Tips för att få kanin rumsren

Vill tipsa om hur man kan få sin kanin rumsren.

Sätt toaletten precis under höhäcken så att kaninen är i lådan då den äter hö. Fick tipset själv och det funkade perfekt.

Annons:
Fridaaaa
2015-03-03 11:21
#1

Fick du några andra tips? hur man kan göra om man inte använder höhäck? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

taylor__lambert
2015-03-03 11:25
#2

funkar dock inte på alla kaniner. En del kaniner går inte att få rumsrena eftersom alla är dom individer.
Min kanin vart rumsren sedan dag 1 när vi köpt henne nu är hon 7 år och nu först börjar hon missa lite utanför när hon kissar, men hon börjar ju bli gammal också, mina andra tre som jag hade under en viss period förra året, dom gick inte att få rumsrena hur mycket man än försökte, testade att ha kisslådan under höhäcken, men dom ville inte ha höhäck så den kastade dom dit pepparn växer :p testade att lägga allting i kisslådan, allt som dom gjort från sig hamnade där i men kisslådan var inte intressant, slutade med att dom tog kisslåda och kastade runt den 😂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annica med Kevin
2015-03-03 13:14
#3

Säkert så att det är olika, att de är individer. Det dom sa till mig är att kaniner oftast uträttar sina behov när dom äter så att ha toaletten i anslutning till där de äter är att rekommendera.

Funkade för våra kaniner och ville därför tipsa.

taylor__lambert
2015-03-03 15:04
#4

det är förvisso sant att de flesta kaniner gör sina behov när dom äter, varför sluta äta bara för att man vart lite nödig liksom 😉

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

ScarletMajesty
2015-03-03 15:27
#5

Jag fick min kanin rumsren genom att lägga alla pluttar i en låda som jag ställt i ett hörn som han gillar. Visst, det händer lite olyckor ibland men det är sällan, han går lös från då vi vaknar tills vi går och lägger oss. Han skuttar till lådan då han behöver. Tror det tog 1-2 dagar innan han förstod vinken bara :)

fsigge
2015-03-03 16:34
#6

#2 alla kaniner kan får rumsrena. klart att kaniner är olika, men om man är envisare är kaninen att kissa/bajsa utanför lådan kommer det att funka.

Fast olyckor får man ju såklart räkna med 🙂

Frida

Annons:
Fridaaaa
2015-03-03 17:04
#7

#6 Nja håller inte med där att alla kaniner kan bli rumsrena. Extremt individuellt skulle jag säga 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

crystalguurl
2015-03-03 19:25
#8

När mina bajsar mycket utanför brukar jag spruta lite vanlig parfym där, då brukar dom sluta. Bara ett tips? :)


Smultrondraken70
2015-03-03 20:42
#9

Annica med Kevin! Vi har gjort precis så för att få våra rumsrena! Jag tycker att det är ett bra tips?! Vi har höet så att de alltid sitter i toalådorna och äter, det går bra utan höhäck också, det är bara att ha en hyfsat stor toa och lägga höet i framkanten så sitter de inte sitter direkt i det:)

taylor__lambert
2015-03-03 22:25
#10

#6 Tror inte alla kaniner kan det, nej.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Smultrondraken70
2015-03-03 23:26
#11

Kan tillägga att en av våra är 100% rumsren i sitt revir, allt hamnar i toan. MEN utanför reviret ( bur och hage) kutar hon förvisso alltid och kissar på toan, men sprider förövrigt sina pluttar precis överallt:S Den andra är snäppet värre, allt kiss i toan, men pluttar precis överallt även i bur och Hage. Jag är personligen helt nöjd med att de kissar 100% på toan, pluttarna sopar jag bara ihop. Nema problemas!

cissi_1993
2015-03-04 00:57
#12

jag har höhäcken  vid toan men när hon kom till oss hadde jag de strö som jag ville ha i toan i hela buren sen när hon valt ett hörn la jag dit toan och har bara den sortens strö i toan. detta har resulterat i att hon är 100% rumsren inomhus (kissar och bajsar  lite nu och då när hon är ute) dock så är det också så att om jag har fel strö i toan eller byter toa så kan hon hålla sig i flera timmar om man inte är ute och går med henne. :(

Maleficum
2015-03-04 01:27
#13

Min första angorakanin gick i Hage från morgon till kväll och var bara i buren på natten. Detta resultera i att hon sluta gå på toa i buren utan höll sig hela natten tills hon kom ut i hagen på morgonen då hon direkt sprang och kissa!

De flesta av mina har lärt sig själva att vara rumsrena. Min nuvarande kissar på lådan och pluttar lite över allt för att markera reviret (speciellt när hunden är här eller någon annan är på besök) han har dock ovanan att kissa där han är när han bli exalterad eller komma och kissa i hallen när jag är på väg ut på hundpromenad.

Men de flesta kaniner gillar ju att toa när de äter så att fodra vid toalådan kan vara en bra ide, har märkt att de gärna kissar på hö också så iallafall i början kan man ju lägga lite av höet de inte vill äta i lådan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: