Annons:
Etikettallmänt
Läst 1411 ggr
tlover
3/3/15, 10:04 AM

Skulle du kunna tänka dig att köpa hö på nätet

Hej

Jag och min man planerar stora förändringar på vår gård och sånt kostar ju pengar. Så vi funderar som plan B (om vi inte får råd med plan A direkt) att odla och sälja hö till kaniner och andra smådjur.

Då skulle vi odla det ekologiskt, räkna ut en bra sammansättning med gräs/örter och näringsanalysera höet. (och såklart skörda och förvara det bra)

Jag kom på idén då folk verkar ha svårt att hitta bra hö (och iallafall en del av höet som säljs i butikerna kommer från utlandet).

Skulle du vara intresserad av att köpa hö på nätet?

Om ja skriv gärna vad du max skulle kunna tänka dig att betala, om du vill köpa i liter el kilo, storpack el småpack etc

Om nej får du gärna skriva varför också. Om du endast skulle vilja kunna köpa det från en butik skriv gärna.

Jag väljer medvetet inget "annat" för då gissar jag att det i slutändan blir ett nej så då blir statistiken mer korrekt.

l'm back

Annons:
Rafflan
3/3/15, 10:17 AM
#1

Nej pga att det krävs för mycket kunskap för att exakt rätt värden på höet och finns för lite forskning om det på flera djurarter.

Ta tex hästar, där finns det massor med forskning på exakt hur "rätt hö" ska se ut, men 5 hästar som tränas på samma sätt behöver ändå 5 olika mängder hö + ev tillskott för att hålla exakt samma kroppstyp. Och hö förlorar mineraler och vitaminer med tiden. Med tanke på allt detta skulle jag se det svårt att hålla det värde på hö man lovat.

tlover
3/3/15, 10:20 AM
#2

#1 fast med den inställningen så kan du ju inte ge hö alls 🤔

l'm back

Rafflan
3/3/15, 10:22 AM
#3

#1 jo men jag utgår ifrån djuren och inte ifrån värdena på höet :)
utom på hästen, där har jag koll på värdena på höet men fodrar ändå efter hur han ser ut :)

Det största problemet med hö tror jag är att transporten kommer kosta, tex köper jag en stor säck för 110 kr, har svårt att tro att ni kan få pris + transport för den summan och samtidigt gå +? numera köper jag "hästhö" till mina gnagare, tjocka fina strån :)

tlover
3/3/15, 10:26 AM
#4

#3 Okej, så det var inte en motivering till att inte köpa hö via nätet "från oss" utan mer att du inte riktigt bryr dig om värdet på höet (eller rättare sagt det värdet som kom fram vid analyseringen). Jag blev lite förvirrad där 🤪

Så gör vi med nu (fast med kaniner) + kunskap om hur marken är, hur höet är skördat och vilka växter det är i höet men jag vet att många här på kanin i fokus efterfrågar analyserat hö.

l'm back

Smultrondraken70
3/3/15, 10:29 AM
#5

Jag kan absolut tänka mig att beställa riktigt bra hö på nätet, till bra pris! Men då vill jag inte ha dyr frakt på det! Skulle då vilja ha höet i småbal om max 10 kilo eller liknande, alternativt 5 kilos balar. Kan väl tänka mig att betala runt en 60-90 kronor (om höet är analyserat ekologiskt och kaninerna verkligen gillar det, beredd att lägga en hel del för en bra produkt, så det är flexibelt, men alla har ju inte samma ekonomi) för en bal om 10 kg. Nu hämtar jag bra hö frän en kille med hästar för 3 kronor kilot, men jag vill ha ett alternativ till detta.

Rafflan
3/3/15, 10:29 AM
#6

#3 du fick en motivering i det sista stycket, kan ni få pris + transport av en stor säck hö för 110kr och samtidigt gå +?

Annons:
Smultrondraken70
3/3/15, 10:32 AM
#7

Vad bor du förresten tlover? Kan man hämta direkt så slipper du skicka:)

tlover
3/3/15, 10:51 AM
#8

#5 Tack 🙂 #7 Vi tänker på näthandel då vi bor lite ocentralt (på en ensamgård i Lycksele kommun) så det finns inte så många som skulle kunna hämta direkt.

Ett annat alternativ är ju att sälja till djuraffärer, då skickas ju mycket på en gång. Problemet med det alternativet är att priset blir dyrare till kund.

#6 Ah, jag var redan så förvirrad då så jag missade det. Det kan man ju lösa genom hur man skriver tex "näringsvärde vid analys" istället för "näringsvärde".

Det beror ju på hur stor en stor säck är 😉Att skicka i sopsäckar som vi använde då vi hämtar hö hos morfar är ju inte ett alternativ tex.

Men det är ju för att veta om folk är beredda att köpa hö på nätet och ungefärligt pris som jag frågar här, så vi kan räkna på det.

l'm back

Smultrondraken70
3/3/15, 10:57 AM
#9

#8 ja det var ju inte nästgårds precis! Bor själv i Stockholm och tycker nätet är perfekt att köpa det mesta på och absolut hö:))

[Miiika]
3/3/15, 10:59 AM
#10

Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa hö via nätet - det vore ju kanon att få det hemskickat! Så länge det är bra hö för just kanin och marsvin så skulle jag inte tacka nej. Höet jag köper nu kostar 115 kronor för 100 liter.

tlover
3/3/15, 11:14 AM
#11

#9 Jo det var därför vi tänkte på nätet, eftersom vi bor så osocknes till så brukar vi köpa det mesta på nätet själv 🙂

är det förresten med frakt du tänker?

#10 tack för att du svarat 🙂

l'm back

Cindy S
3/3/15, 12:12 PM
#12

Om det visar sig vara bra hö(och du verkar veta vad du pratar om vad jag sett) och frakten inte blir på flera hundra, så kunda jag tänka mig att köpa småbalar på 10-20kg(när jag får jobb, nu nöjer jag mig med ok hö från bonde). Hade ni tänkt bussgods eftersom att hö tar plats? Blir det billigare att frakta när man har företag? För det blir saftigt med bussgods.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
3/3/15, 12:19 PM
#13

Nej inte när jag har så pass många kaniner samt två marsvin, skulle inte löna sig för min del.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
3/3/15, 12:42 PM
#14

#12 Vad vi skulle skicka med beror ju lite på vad efterfrågan är på (stora "säckar" eller små), just nu lutar det väl mest mot DHL.

Man kan få det billigare som företag, som jag förstått det i alla fall.

Men som sagt det är bara på tankestadiet. Vi visste ju inte ens om nån skulle vilja köpa, men nu vet vi lite mer i alla fall.

#13 Tack för att du svarat ändå.

Är det nån som köper en såndär 100liters säck som vet på ett ungefär vad den väger? De gånger vi fått köpa hö har vi köpt på småbal.

l'm back

NaDa...
3/3/15, 12:49 PM
#15

Ja, sålänge jag kan börja med att köpa en liten förpackning, på kanske 200-500 gram för att testa och att jag, om jag blir nöjd, kan beställa större paket på 10-20kg. (Vet inte hur mycket man får skicka dock) samt att det finns någon slags garanti utifall att höet är dåligt. Tror detta riktar sig mera mot personer med få höätare, men det behövs ju ett utbud för dem med, då, som du sa, my krt av höet i affärerna är under Ll kritik.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Melbun]
3/3/15, 1:01 PM
#16

Jag hade beställt om man får det levererat hem men jag köper stora säckar på 115l för ca 120kr? Hade man kunnat beställa samma mängd eller mer utan att frakten blir för dyr hade det varit toppen. (Inte så kul att släpa med sig stora säckar på bussen). Har 2 kaniner så det går ju åt en del

[SisselaJ]
3/3/15, 1:01 PM
#17

Ja det skulle jag kunna göra! Det är inte alltid lätt att hitta bra hö, och jag som har många år framöver då jag kommer flytta ganska ofta vore det skönt med en höförsäljare med bra hö som finns oavsett ort! 

Men såklart skulle du behöva återkomma angående pris med frakt och liknande, jag antar att ni inte har något kalkyl på det i nuläget? Jag vet inte hur mycket jag skulle kunna betala då jag inte har grepp på hur mycket ett kilo hö är… jag köper endast säckar.

Jag skulle inte vilja köpa mycket hö samtidigt, då jag har begränsat med utrymme, och skulle vilja köpa ungefär två sopsäckar en gång i månaden (det är det enda jag kan relatera till just nu angående mängd).

tlover
3/3/15, 1:10 PM
#18

#15 Såklart skulle man sälja mindre paket också isåfall. Det var lite tanken då jag sett många med få kaniner eller liknande som har svårt att få tag i bra hö då dom ofta också har dåliga förvaringsmöjligheter.

#16 Vad frakten blir beror ju blandannat på hur mycket dom väger, de flästa köper ju i liter så jag försöker hitta vad en liter packat hö väger både för att kunna räkna bättre och för att kunna se vad frakten skulle kosta.

#17 Jo det är nått vi skulle få räkna på (vad det skulle kosta alltså), just nu så ville vi veta mest om det ens var värt att räkna på.

l'm back

tlover
3/3/15, 1:18 PM
#19

Jag hittade att 110 liter ska visst väga ca 5 kilo (det är enklare att räkna med liter även om man säljer i kilo, jag kan ju veta hur stora paketen blir då tex.)

l'm back

tlover
3/3/15, 1:20 PM
#20

Tilläggsfråga, det är hemfrakt som är intressant eller? (det kostar ju mer, ca 80:- mer på ett ställe tex).

l'm back

Annons:
khaleesi
3/3/15, 1:24 PM
#21

Jag skulle nog inte kunna tänka mig att köpa hö online, vill gärna titta och lukta på höet innan jag köper det så jag vet att det är ett bra och fräsht hö som jag får hem. Skulle hellre köpa i en fysisk butik då. :)

tlover
3/3/15, 1:28 PM
#22

#21 Tack för att du svarade iallafall

l'm back

teddykaniner
3/3/15, 5:22 PM
#23

Vad kräsna många verkar vara med hö! Kanske ni haft mer problem med hö än jag haft? Har alltid köpt från en bonde här, alltid varit nöjd. Nu har jag ganska många kaniner, så tvivlar på att det skulle löna sig för mig att beställa hö online, eller det beror ju helt på priset! Dessutom bor jag i Finland så frakten skulle verkligen bli alltför dyr, men om jag bodde i Sverige och inte hade så många kaniner skulle jag definitivt kunna beställa hö online. Betalar 40(strax under 400kr) euro för ca 25 småbalar. Kan inte ens gissa hur mycket de väger per styck.. men de är ca 50cm x 100cm?

Med vänlig hälsning,
Jenny

VildaVittra
3/3/15, 5:30 PM
#24

Ja, jag skulle gärna köpa de gånger jag inte kan be om skjuts till bonden jag köper ifrån och då vill jag köpa i småbal.

Granngårdens pressade småbalar får plats i en sådan där blå sopsäck och de väger 13-16 kg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

khaleesi
3/3/15, 5:48 PM
#25

#23 Man ska vara kräsen med hö. Det är ju kaninernas basföda och då vill man ju självklart ge det bästa. :)

Frosstis
3/3/15, 6:29 PM
#26

Nä, har ett stall så nära mig med bra o gott hö och dessutom kan jag inte föra över pengar utan mina föräldrars hjälp så det blir mycket mer struligare än att ta ut en hundralapp o åka o köpa massa hö i stallet :)

Leritza
3/3/15, 6:40 PM
#27

Tror inte jag skulle va direkt  av att köpa hö via nätet.  Men så köper jag visserligen redan hö från arbetskamrat som har häst för 5kr/kg och tror prismässigt är det nog svår slaget.Det med analyserat dock inte brytt mig om att fråga efter näringsvärdet, men tillräckligt bra för att kaninen ska hålla hullet utan behöva tillskott (snarare tvärt om att ena blir nästan lit väl fet på bara höet ibland).

Hatar att behöva köpa i  djuraffär just för det säljs i liter så kan juh variera hur mycket man får beroende på hur hårt det packas, köper bara på djuraffärer som säljer så kallat lokal odlat vid kris. Dock brukar de slarva med att skriva ut var det är odlat.

Annons:
Marsvinsmamman
3/3/15, 7:33 PM
#28

Jag skulle aldrig köpa hö  där priset är per liter - det är ju rena slumpen då hur mycket man får för sina pengar. Nej, per kilo ska det vara, självklart.

Om jag skulle köpa ett varudeklarerat hö via nätet så skulle det finnas daterat foto på höet samt en daterad HYGIEN-analys på detta hö. Samt den botaniska sammansättningen på vallen. 

En näringsvärdesanalys är av begränsat intresse för det stora flertalet kaninägare, eftersom man i regel inte väger upp dygnsgivan och räknar ut hur många mg av tex fosfor kaninen får i sig per dygn. Och smrp - finns det ens något lab som räknar ut det till djurslaget kanin? Jag menar smältbarheten på råproteinet skiljer ju sig om analysen är till häst eller till nöt. Och vem kan säga ett referensvärde på energibehovet per dygn hos kanin? En stillasittande burkanin gör inte av med lika många MJ per dygn som en frigående aktiv kanin. På hästsidan har vi ju iallafall ungefärliga riktvärden för näringsbehoven hos olika hästkategorier som man kan utgå från, men inte finns det väl något liknande för kanin? Det enda jag sett är underhållsbehovet för kanin, men hur många sitter med miniräknaren och vågen i näven när man fodrar sin kanin? Sedan kan man ju såklart (som jag själv tex) ändå vara intresserad av om det hö man köper ligger högt eller lågt i energi och protein eller vad det har för ca/p-kvot, men jag tror det viktigaste för kaninen är den hygieniska kvaliteten och smakligheten, som ju delvis beror på vilka gräs och örter som ingår.

Skulle du kunna leverera småbalar på 10-15 kg i kvantiteten fem till tio balar för ett hyfsat pris, skulle jag vara intresserad. Exakta kronor per kilo är svårt att säga, men jag hade nog accepterat ungefär det dubbla priset inkl frakt jämfört med vad jag betalar hos bonden. Betalar jag 30 kr per bal när jag hämtar hos bonden så hade jag jag kunnat ge 60 kr per bal hemkört.

TS Jag gillar din affärsidé, men jag tror att det blir svårt att lyckas producera och leverera till ett pris som är attraktivt för oss kunder samtidigt som du går med plus på verksamheten. Men lyckas du med det, så är det nog många kaniner som blir glada! Vi behöver mer svenskproducerat hö av god kvalitet till våra smådjur, tycker jag.

Maleficum
3/3/15, 9:43 PM
#29

Håller med föregående om mängd och pris.

För mig som inte alltid har tillgång till bil eller nära ställe att köpa höbalar, skulle det vara toppen att kunna få det hemkört men har inte råd om priset blir för högt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

crystalguurl
3/4/15, 6:46 AM
#30

Köper 15kg hö på Granngården för 89kr, skulle det bli billigare och vara väldigt bra hö skulle jag nog köpa :)


[Miiika]
3/4/15, 10:00 AM
#31

Jag skulle helst vilja ha höet hemskickat då, annars får man ju ändå ta bilden till utlämningsstället och då kan man i princip lika gärna åka till djuraffären. En liten tanke, eftersom många vill prova höet först hade ni kanske kunnat ha en liten prova-på-påse, kanske på ett halvkilo eller så - så kan folk få prova och se vad de tycker?

Hur mycket skulle det kosta per liter? Vad tror ni att frakten skulle landa på?

[Nikita14]
3/4/15, 6:07 PM
#32

Ja, jag skulle kunna tänka mig att köpa hö via nätet, har också gjort det vid ett par tillfällen. 

Max 100 kr/bal inklusive frakt är rimligt.

tlover
3/6/15, 10:46 AM
#33

Tack för svaren allihopa, vi har haft massor att räkna på, inte bara detta så jag har inte kunnat svara på alla.

l'm back

Zabbio
3/6/15, 12:35 PM
#34

Svarade nej, eftersom jag har häst och köper hö i 200kg balar :P

Men hade absolut kunnat köpa hö på nätet om jag bodde annorlunda. Och hämtat vid närmsta utlämningsställe.
Det beror ju på pris, men 100kr/5kg/100liter inkl. frakt känns väl rimligt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Upp till toppen
Annons: