Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2279 ggr
Elsaclasson@gmail.com
2015-03-02 21:22

kanin och hund

Hej, undrade om någon vet ifall man kan lära sin hund att vara med kaninen? Han brukar jaga kaniner som han ser. Skulle vara roligt att kunna ha dem tillsammans.

Tacksam för svar.

Annons:
[krysopras]
2015-03-02 21:27
#1

Vad är det för hund? Hur gammal? Min hund umgås med mina kaniner utan problem. Men utomhus vill hon jättegärna jaga vildkaniner. Hon är en schäfer.

RebeccaG
2015-03-02 21:27
#2

Ställ frågan på Hund iFokus istället, då det är fler hundvana där än här😉

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Superwholocked
2015-03-02 21:28
#3

Har samma problem med min hund då han smiter ut in i hagen och försöker leka med dom. Han är ganska liten så vi brukar ha honom kopplad annars och så får han ligga ner och ta det lungt medans kaninerna får välja själv om dom vill komma fram eller inte.

[thildaaaa]
2015-03-02 21:31
#4

Min kanin och min mormors cocker spaniel går att ha ihop men jag brukar ej lämna dem ensamma om kaninen ej är i sin bur 

jag lärde honom från att han var valp att han ej får leka med kaninen elr hetsa upp sig runt honom. jag tror att det är mycket svårare för dig då din hund redan jagar kaniner… men du får jobba med att aldrig tillåta det, vara noggrann med att ej lämna dem ensamma och bara jobba jobba jobba ^^ 

kom ihåg att de aldrig kommer att kunna leka eller så med varandra eftersom de är helt olika djur… rovdjur och bytesdjur…

taylor__lambert
2015-03-02 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Min hund kom efter kaninen så han vart ju uppvuxen med dom, men jag har lärt andra hundar att inte bry sig om kaniner som är inomhus då jag är dagmatte är det väldigt viktigt. Så det går ju men man måste vara konsekvent.
Min hund är också jakthund så han jagar ju hare men låter kaninen vara ifred då han ser skillnaden på en kanin och hare, dom luktar ju inte likadant sen är haren ute och kaninen inne, är kanin ute har den koppel, hundar är väldigt duktiga på att skilja saker åt :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Katti
2015-03-02 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#6

Jadå, det går utmärkt! Lättast är det om hunden får lära sig att kaniner ska man inte bry sig om redan när den är liten. Men även en vuxen hund kan i de flesta fall utan problem lära sig det. Det kan finnas enstaka undantag ifråga om ras eller personlighet, men i 98% av fallen är det absolut möjligt att lära hunden att inte bry sig för mycket om kaninen!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[krysopras]
2015-03-02 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Min hund ser helt klart skillnad på utekaniner och på de två kaniner som är familjemedlemmar. 

Men jag får ju erkänna att hunden gärna äter upp kaninernas morot om hon får en chans.

taylor__lambert
2015-03-02 22:08
#8

#7 hahah min hund äter mer än gärna morötter han med!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Elsaclasson@gmail.com
2015-03-02 22:24
#9

Tack för svaren! Min hund är i rasen Engelsk Springerspaniel.  Han är ca 2 år.

Maleficum
2015-03-03 00:28
#10

Jag har haft tur att ha hundar som är vana med kanin sen de var små. Min labbe är rädd för kaninerna och går ifrån dem om de skuttar mot henne och min inneboende hund (som är med på filmen) är uppfödd med kaniner och kaninungar runt sig. Han tycker min nuvarande kanin är riktigt jobbig men han gör inte mer än att morra och varna när han blir för irriterad och går därifrån.

Har aldrig haft problem eller varit rädd att lämna labben eller inneboende hunden med varken kaninerna eller mina duvor, däremot lämnar jag inte min mosters hund med dem utan uppsikt då han lätt blir exalterad och vill jaga och blir för på. (Han har ganska många jakthunds raser i sig).

Jag skulle vara mycket försiktigare med jakthunds raser, urhundsraser, vinthundar och liknande raser då de lättare kan reagera instinktivt vid hastig rörelser och råka skada utan mening, en på min hundmassage kurs råka tyvärr ut för att hennes större vinthund (minns inte ras) döda hennes mindre hund när den bara sprang förbi den större när den sov. Raser är ju avlade för olika beteenden och man har ju förstärkt och avlat bort delar av jaktbeteenden för att få fram det man vill ha (vallhund, stötande hund, apporterande hund osv.).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Elsaclasson@gmail.com
2015-03-03 06:34
#11

Jaha, tråkigt med den där lilla hunden :(

Tack för svaren.

[tintilar]
2015-03-03 08:46
#12

Det beror på vilken drift som driver hunden till att jaga, och hur duktig hundförare man är. Jag har en vallhund som tänder till ordentligt på just kaniner, han rår inte för det. Men det som driver honom är vallinstinkten och han har inte för avsikt att skada eller ta kaninen, han har inte sånt beteende i sig. Han jagar inte heller utan han vallar, dvs ramar in kaninen, och han är lydig och låter bli om han inte får. Han fungerar utmärkt med kaniner. Jag har haft frigående kanin ute och nu i vinter har jag en kanin frigående inomhus. Dom leker varje dag - och det är genuin lek från båda sidor. Kaninen styr leken, dom springer, buffas och hoppar.

Jag kan lämna honom ensam med kaniner både ute och inne, jag litar på honom till 100%. Och det gör även kaninerna.

[krysopras]
2015-03-03 09:43
#13

Min hund var 3 år när jag fick min första kanin. Vi hade tränat mycket lydnad och hon är en lugn hund. Jag var väldigt noga med att hon skulle förstå att kaninen inte är nåt man behandlar som en leksak eller ett byte.'

Det tog ett par månader innan jag lämnade dem ensamma tillsammans, och det finns alltid möjligheter för kaninen att gömma sig på ställen där hunden är för stor för att komma in, under min soffa t ex. 

Snabba rörelser kan utlösa jaktbeteende hos hundar.

Annons:
[Miiika]
2015-03-03 11:04
#14

Alla mina djur går bra ihop, det är inga problem alls att ha hunden och kaninen tillsammans. Dock har de vuxit upp tillsammans - båda var små när vi skaffade dem (samtidigt) och lekte tillsammans redan då. Vi tänkte först att kaninen tyckte att det var jobbigt att hunden gick bakom och nosade hela tiden men sedan blev det tvärtom - att kaninen följde hunden istället. Nu, sju år senare, ligger de och myser tillsammans i soffan utan problem. Kaninen åker bak i bagaget tillsammans med hunden och går med rullkoppel bredvid sin hundkompis på promenad :)

[Miiika]
2015-03-03 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Skickar med en bild också :)

Upp till toppen
Annons: