Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3635 ggr
emmaap
3/1/15, 7:04 PM

Böld..? Hjälp och råd.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har hittat vad jag misstänker är en böld på min kanin. (Se bild)

Nu behöver jag era tips? och råd på vad jag borde göra. Efter att ha läst på lite uppfattar jag det som att om det är en böld finns där inte så mycket att göra? Låta henne gå igenom någon operation och dylikt vill jag inte, då får hon med tanke på sin höga ålder (7 år) hellre somna in. 

Efter upptäckten har jag varit i kontakt med veterinär, (ej ordinarie då det är söndag) och ska imorgon kontakta min vanliga veterinär för att få det upp kollat (vill åka dit då de är kanin kunniga). 

Veterinären jag pratade med idag sa precis som jag befarade att om det är en böld är där inte så jätte mycket att göra då bölderna har en tändes att återkomma. 
Han sa också att så länge kaninen inte störs av bölden eller verkar må dåligt kan man avvakta. 

Som det är nu visar hon ingenting och äter och så som vanligt. 

Givetvis snurrar det massa i mitt huvud just nu. Är det en böld? Vad är alternativen? Finns där något man kan göra? 

Jag funderar också på det han sa att så länge hon inte verkar besvärad kan man avvakta, vänta med att låta henne somna in. (Kanske ska tillägga att jag bara pratat på telefon och att han utgick från att det var en "obotlig" böld)
Stämmer detta? Kaniner är ju experter på att inte visa vad de känner. Det sista jag vill är att hon ska lida. Tanken att behålla för min skull, skulle aldrig falla mig in. Jag gör vad som är bäst för henne. I min värld känns det ändå som att det kanske är humanare att låta henne somna in direkt i så fall? 

Så vad har ni för erfarenheter av det här? Är det en böld och hur bör jag tänka/agera. 

Ska som sagt ta kontakt med veterinären imorgon (där jag vet att de kan kaniner) men vill gärna höra vad ni tror och tycker.

Hälsningar Emma! :)

Annons:
Love Lejonhuvadekaniner
#1

Min kanin fick en sån där kal fläck men det var kvalster då.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

[Melbun]
3/1/15, 7:19 PM
#2

En böld brukar man väl kunna tömma och ge antibiotika för? Räknas verkligen 7 år som gammalt numera? Tycker inte det är så gammalt att man skulle undvika en enkel operation om djuret i fråga är friskt :)

[krysopras]
3/1/15, 7:21 PM
#3

Det känns inte som nåt man behöver avliva för i brådrasket i af. Jag hade avvaktat. Bölder som är svåra brukar vara i ansiktet och ha med tandrötter att göra. Det är svårt att säga vad det där är, bäst är ju om en kunnig vet tittar på det.

7 år är inte uråldrigt för en kanin. De kan bli 12-13. Precis som en hund. Man skulle inte låtit bli att op en 7 år gammal hund. Tycker jag då (som har en 7 år gammal hund).

Yawwisen
3/2/15, 1:47 PM
#4

Jag har en kanin med en böld, vi var inne med honom till vet. i dec och då sa dem att det inte var någon fara så länge han mådde bra och han kunde tugga och äta normalt och var pigg, vilket han fortfarande är. Men om bölden spricker eller han får svårt att äta så skulle vi åka in igen då och då bestämma vad vi ska göra. Dem sa att det inte var någon idé att operera om den skulle bli värre för att det för att dem ofta kommer tillbaka, men att man kan försöka med en operation och se om den försvinner, men som tur är han inte kaninen blivit sämre. Dem sa även att dem inte visste när/om den skulle bli värre, det kan hända idag, imorgon, om ett år eller kanske aldrig, man vet inte. Jag vet inte om du blev så mkt klokare på mitt virriga inlägg, men så sa min vet om min kanin i alla fall.

Upp till toppen
Annons: