Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 573 ggr
ra-17
2015-03-01 14:39

Vad ger ni era kaniner för något hö? Vart köper ni det? Är grovt eller tunt hö bäst? Hur vet/ser man skillnad en på bra och dåligt hö??

Annons:
VildaVittra
2015-03-01 14:46
#1

Jag köper från en bonde som jag hittade på blocket. För tändernas skull ska en kanin inte bara äta tunt och fint hö, men är det just det man får tag på kan man kompensera med att ge den mer kvistar.

Hur man ser att höet är bra är genom att lukta på det samt titta på det, luktar det gott och ser friskt ut så är det i regel tjänligt, sedan får man hålla koll på sin kanins hull, klarar den sig på enbart grovfoder och utan de förskräckliga pelletsen så är höet superbra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lizelda
2015-03-01 14:46
#2

Mina kaniner får samma hö som våra hästar och det köper vi från en bonde, ca ett ton i taget. Tror det är lite mittemellan i tjocklek. Om du någonsin känt lukten från riktigt bra hö så kommer du aldrig glömma det. Bra hö har en alldeles speciell lukt, den där "hö-lukten" som folk pratar om. Jag vet inte hur man ska beskriva den riktigt, lite sött kanske? Men den skiljer sig från allt annat! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Smultrondraken70
2015-03-01 15:26
#3

Köper från en kille (inte bonde direkt) som har dressyrhästar. Höet är både tjockt och tunnare strån, lite grövre, till riktigt grova växter, blommor etc. Ser ut som man slagit en riktigt välvuxen sommaräng rakt av bara:) kaninerna gillar det. Det är oftast bra, och luktar gott, ibland lite gult, fått nån sämre bal nån gång, men den slängde jag bara. Jag är nöjd med det.

ra-17
2015-03-01 15:56
#4

Okej. Då vet jag lite bättre. Jag är lite allergisk mot hö så att stoppa näsan i det kanske inte är det bästa, men kan be mamma lukta (hon har haft hästar så hon borde veta….). ;-) :-)

Upp till toppen
Annons: