Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 508 ggr
Elsaclasson@gmail.com
2015-03-01 08:46

En eller två?

Hej! Vi hade tänkt köpa två söta kaniner från en djuraffär, har varit och kollat på de igår. Den ena har haft oturen att blivit kvar pga att den inte har så fin teckning och nu är ganska stor. Om jag ska vara helt ärlig så kollade jag inte ens på honom först. Den andra är den jag föll för direkt! Det är en liten söt kaninunge, eller den är 10 veckor. Den var väldigt sprattlig och rädd när dom tog upp honom, men när jag fick ha han i knäet så var han helt lugn. Den andra kanin är som sagt inte jättesnygg, men otroligt söt och charmig. Vi har varit lite fundersamma ifall vi ska ha en eller två men kommit fram till att den ska få ha en kompis. Och då har vi tänkt att den nästan vuxna kaninen kan man ju kastrera direkt och sedan ha den lilla hanen och den till sammans. Vi ska ha dem som utekaniner, så mamma ville inte bara ha en utan två så de kan värma sig på varandra. Den vuxna är ju redan tam också eftersom den varit där så länge. Jag vet om att man egentligen inte ska köpa från djuraffärer men den här verkade vara super bra för djuren och de nya ägarna. Personalen hade kaninerna uppe och gosade med dem. Låter det som en bra ide eller vad tycker ni?? Kram!

Annons:
crystalguurl
2015-03-01 08:51
#1

Skulle du ha två hanar tillsammans i samma bur? Brukar bli stora bråk med hanar, visst kan man prova men skulle inte rekomendera det ;) Vet du hur kaninernas föräldrar är? Dolda efekter? Jag är ingen expert men hoppas nån annan vet mer!


Fridaaaa
2015-03-01 08:56
#2

Ha inte två hanar i samma bur, kan ev gå om båda är kastrerade men chansen är dessvärre inte så stor. Kastrerad hane med hona är mycket bättre. Eller ha dem i varsin bur.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2015-03-01 08:58
#3

Jag skulle inte ha två hanar i en bur tillsammans ens om de är kastrerade, skulle jag försöka att sätta ihop två sådana skulle jag göra det i ett väl tilltaget hägn. 

Men visst förekommer det att det går, men tänk på att risken är stor att du får nödslakta en eller två. Kaniner har annars stor glädje av att se varandra genom galler

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Smultrondraken70
2015-03-01 09:36
#4

Nu svarar jag inte på din egentliga fråga, TS, men jag skulle köpt den äldre hanen om han verkar trevlig! Honom kan ni kastrera direkt om han har åldern inne, och han får äntligen ett hem! Sedan skaffar ni en hona till honom. Då har ni goda förutsättningar att dom trivs ihop!

[Sockertoppens_kaniner]
2015-03-01 13:37
#5

För det första skulle jag inte köpa kanin från djuraffär. För det andra funkar två hanar mycket sällan ihop. Så satsa på en kastrerad hane och en hona eller två honor.

Elsaclasson@gmail.com
2015-03-01 19:02
#6

Tack för era svar, har fortfarande inte riktigt bestämt oss! Fortsätt gärna kommentera en massa tips? och så är ni snälla!

Annons:
Elsaclasson@gmail.com
2015-03-01 19:02
#7

Tack för era svar, har fortfarande inte riktigt bestämt oss! Fortsätt gärna kommentera en massa tips? och så är ni snälla!

Upp till toppen
Annons: