Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3532 ggr
Kaninchenfan
2015-02-25 13:14

(X) Kaninens nedertand enorm?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varning för känsliga läsare! Hemsk bild Kaninen är 4 år och har aldrig haft problem med tänderna förr, men nu i vinter har hennes ena undertand vuxit enormt. Alla resterande tänder är normala. Det har alltså inte varit synligt alls förut när jag kollat(under alla levnadsår) och idag upptäcker jag då detta. Ser hemskt ut! Hon äter och dricker som. Normalt och verkar inte lida av det alls… Har kontaktat veterinären men de har inte svarat ännu. Tror ni det beror på bettfel? Kan man dra ut tanden permanent? Tänker att även om det skett nu på ett par veckor(att tanden fått någon sån där otrolig växtspurt!) kommer den att växa ut igen… Eller är det avlivning tycker ni? :( bifogar en bild. (hon är någon lejon huvud dvv blandning)

Annons:
tlover
2015-02-25 13:21
#1

Bett fel behöver ju inte bara vara genetiskt, det kan ju vara pga fel kost (när det gäller framtänderna är det ju för få kvistar/grenar) eller om jag förstått det rätt så ska även en smäll eller liknande kunna ge bettfel.

Själv skulle jag avliva eftersom kaniner aldrig visar om dom besväras eller inte förrän dom lider rejält och jag skulle inte vilja stressa nån av mina kaniner med att fara till veterinären.

Skulle jag ha kvar kaninen och det var en avelskanin skulle jag absolut inte avla på den igen och även kontakta köparna av tidigare kaninungar.

l'm back

RebeccaG
2015-02-25 13:47
#2

Vad har hänt med de andra framtänderna? 
Jag skulle avliva. 

Min nästa fråga är: 
HUR kan tanden ha vuxit så fel och blivit så lång, utan att ni reagerat tidigare? Jag har stenkoll på mina kaniners samtliga tänder(även kindtänderna) och märker minsta skillad. Kaninernas täder växer ju 2-4mm/vecka, så det här har ju pågått ett bra tag…

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[AnimeV4]
2015-02-25 14:05
#3

Om hon har ätit och druckit normalt är det nog inte mer komplicerat än att en veterinär ska eventuellt röntga, söva henne och klippa/slipa tanden om den inte är rutten eller dylikt. Jag undrar hur du inte kan ha märkt detta. Kollar du aldrig tänderna? Ta för vana att göra det även om allt verkar normalt. Hon måste absolut in till veterinären snarast, så ring konstant och testa olika kliniker! Du vet väl dessutom att en så lång tand kan växa upp i hjärnan? Du haft tur eftersom den inte gjort det.

Em_
2015-02-25 14:09
#4

#2 Kan den ha legat under överläppen? I så fall kan den ha skavt inne i munnen. Men det borde ändå ha sett osymmetriskt ut, hm.


farvendal
2015-02-25 14:12
#5

Oj. Den är ju typ fyra gånger så lång som den ska vara, upptäckte ni inte det förrän nu? 

Ser resten av tänderna bra ut (inkl kindtänder) skulle jag låta veterinär slipa ner tanden och se om det blir likadant igen. Blir det likadant hade jag avlivat.

Är kaninen 4 år är det knappast genetiskt utan beror snarare på fel kost eller hon slagit sig.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smultrondraken70
2015-02-25 15:16
#6

#2 #3 TS mår nog redan tillräckligt dåligt över att ha missat detta:(

Annons:
[neptunens]
2015-02-25 15:24
#7

#6, Mycket möjligt. Men såhär får det tamejtusan inte bli. Det här har liksom inte hänt över en helg.

farvendal
2015-02-25 15:32
#8

#6 Ganska självklart att folk reagerar. Det tar många många veckor för en tand att bli så lång och då undrar man självklart hur mycket uppmärksamhet kaninen får om detta inte har upptäckts förrän nu.

Jag brukar inte ifrågasätta folk på forum utan att veta historien bakom men här reagerar jag starkt. För den kaninen lider något fruktansvärt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

RebeccaG
2015-02-25 15:34
#9

#6 Kaninen i fråga mår nog mycket värre än vad TS känner sig, det bettet är inte vackert öht. Sådänt här händer inte med en "växtspurt", utan det har pågått i minst ett par veckor/någon månad. Jag skulle tippa mellan 3-8 veckor, vilket är väldigt länge för ett sådant problem att "inte synas förän nu". 
En annan sak jag reagerar på är att kaninen snorar & dreglar.
Hur ser kindtänderna ut?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Melbun]
2015-02-25 15:44
#10

Gör verkligen ont i själen att se det gå så här långt :c

Kaninchenfan
2015-02-25 15:49
#11

Den ser inte alls lika stor ut när hon står och är i buren. Klippte hennes klor för kanske en månad sedan och då var tanden inte såhär! Vägde henne och hon har inte tappat i vikt och aptiten har varit precis lika stor som förr. Ja nu de senaste 6 veckorna har jag varit tvungen att jobba så mycket extra som möjligt pga personliga orsaker så det har ofta varit mörkt när jag gått dit, med ficklampa då. Hon har fått mat och vatten varje dag! Har haft henne inne och i garage förr men där trivs hon inte utan krafsar på gallret och är rastlös hela tiden. Utomhus har hon alltid trivts. Så jag anser att den har växt ut i rasande takt eftersom jag faktiskt inte sett den. Om somrarna brukar hon vara ut i Hage på grön bete(på dagarna) men inte nu på vintern eftersom det är snö (bor uppe i norr) så brukar jag inte ha ut henne så mycket, och buren är menad för fler än en kanin. Förstår inte hur hon skulle ha kunnat skada sig i buren, kan inte tänka på något ställe i buren där hon skulle kunna skada munnen. Hon har alltid hö i buren som. Hon äter, dessutom pellets och ibland får hon torkat bröd och såklart grönsaker och sånt. Så jag förstår mig verkligen inte på den här tanden eftersom jag inte tycker att kosten är bristfällig och eftersom hon är 4 borde ju bettfelet ha visat sig innan.

tlover
2015-02-25 15:52
#12

#11 Hur ofta ger du grenar/sly då?

l'm back

Kaninchenfan
2015-02-25 16:04
#13

#12 grenar har jag provat ge men det äter ingen av kaninerna tyvärr, de lämnar bara i buren :/

Annons:
farvendal
2015-02-25 16:04
#14

#11 En kanin får inte sånt här grovt bettfel om det enda "problemet" med kosten är brist på grenar, dessutom inte bara på en tand. 

Däremot kanske hon haft ett litet bettfel sedan tidigare (framtänder eller kindtänder) som blir värre om hon inte får mycket att gnaga på. Ju värre problemet blir desto svårare får kaninen att äta normalt och då blir problemet snabbt ännu värre. Är min teori iallafall. 

Men TS åk till vet snabbast möjlgt. Glöm inte att be denne kolla kindtänderna. Försök att få in som rutin att kolla tänderna minst en gång i veckan. Tar tre sekunder. Kanske fem om man har en bråkig kanin.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smultrondraken70
2015-02-25 16:05
#15

Har du tillgång till äppelgrenar? Mina äter inget annat, tyvärr.

Kaninchenfan
2015-02-25 16:05
#16

Och nej har henne i famnen nu och inget dreggel eller snor och det ser värre ut än det är nu när man ser närmre på det. Dock ska vi till veterinären imorgon såklart.

Kaninchenfan
2015-02-25 16:24
#17

Vi hade henne inne före julen och där vantrivdes hon så vi vande henne vid att vara ute igen (i garaget var det ca 5 grader) och efter att ha bitit gäller inomhus måste ena framtanden ha blivit sned(den har inte varit sned förr), vilket gett henne bettfel och den tanden som. Vuxit har inte fått något motstånd pga den sneda tanden.. Det är teorin just nu men får se imorgon. Synd ifall hennes liv nu är förstört pga ett olycks bettfel.

Marsvinsmamman
2015-02-25 17:10
#18

Om det nu är ett förvärvat bettfel, så testa med att först låta veterinären slipa ner den långa tanden och se om kaninen börjar nöta normalt överkäke mot underkäke. Om inte, så kvarstår alternativen att operera bort ena under- och övertanden eller att ta bort kaninen, såsom jag ser det. Om det endast är en undertand och en övertand som måste opereras bort så finns ju chans att kaninen kan ha kvar gnagfunktionen med de framtänder som finns kvar, och därmed ha ett fullgott liv ändå.

[AnimeV4]
2015-02-25 17:38
#19

#6 Jag säger som #7.

Att man jobbar mycket är inte en ursäkt för att inte ägna ett par sekunder i veckan åt att kolla kaninen i munnen. Om man vet att man inte har tid att ta hand om kaninen kan man låta någon passa den/ta över den, för skaffar man ett djur har man ansvaret oavsett vad som händer. Du förstår nog detta själv, men så gäller det att agera också. Ta till dig vad vi sagt i tråden och gör det bättre i fortsättningen! Det är nyttigt att lära sig av misstag.

zezagena
2015-02-25 18:30
#20

Kanintänder växer ju ca 1 cm/månad o slipas de inte på rätt sätt ( undertänder mellan peg-o övertänder), så växer det till snabbt.. Trol blev tanden sned av gallergnaget o hamnade istället utanför framtänderna (?) Kan säkert avhjälpas med klipp/slip av tanden o sedan ev upprepning tills tanden hamnar rätt o den slits normalt. Lycka till 🙂

ps det måste ju vara rätt knepigt att käka med den tanden.. ds

Annons:
[RC1393]
2015-02-25 20:00
#21

En tand som når i höjd med nosen syns absolut även i en ficklampas sken. Jag ser bara mina kaniner i mörkret under veckodagar på vintern, med julgransbelysning som ända ljuskälla. Jag som studerande ungdom med en ponny som är engagerad i tre styrelser hinner utan problem med att kolla igenom 15 kaniner varje dag, så jag ser inte hur en månads missar kan bortförklaras med tidsbrist.

Bra att du åker in med den, hoppas den får avsluta sitt lidande snart.

[krysopras]
2015-02-25 20:19
#22

Jag tycker att du ska få tanden åtgärdad hos en veterinär. Man kan slipa den eller dra ut, det beror på. En kanin kan lära sig äta utan sina framtänder, de behövs mest för att dra in maten i munnen. Själva tuggandet sköts av kindtänderna. Detta kan bero på många olika saker och behöver inte alls vara genetiskt, det behöver inte återkomma. Detta är ingen orsak att avliva. 

Det är bra att få veta att sånt här kan gå så snabbt, så jag tycker att det är bra att du skrev om det här fast det måste kännas jobbigt. 

Här nedan är en länk till info om kanintänder. På sidan 59 (artikeln börjar med sidan 56) kan du läsa om framtänder under rubriken incisors. Det är från medirabbit, så det är en mkt seriös källa. 

http://www.medirabbit.com/EN/Dental_diseases/Differential/Rabbit_dentistry.pdf

Jag hoppas det ska gå bra!!!!!

Smultrondraken70
2015-02-25 21:13
#23

Lycka till TS! och berätta gärna hur det går!

taxidriver142
2015-02-26 06:41
#24

Du måste snarast låta en veterinär kapa tanden till rätt längd! Man kan även göra det själv, men då måste man vara van och ha lärt sig hur man gör. Du ska inte behöva avliva kaninen för detta. Har själv haft flera kaniner med tandproblem, det har dock alltid löst sig sedan tänderna blivit korrigerade. Lycka till!

julia12313
2015-02-26 10:40
#25

Ta kaninen till närmaste veterinär så fort som möjligt, kaniner har en tendens att inte visa sina smärtor, tills det går så långt att dom kanske måste avlivas för att smärtorna är så allvarliga! Så skynda skynda skynda till veterinären så att något som vet kan kolla på det där.

Kaninchenfan
2015-02-26 13:00
#26

Kaninen har varit till veterinären och tanden är nedfilad, återstår att se om den växer ut igen eller inte… Vi får leva på hoppet.

[SisselaJ]
2015-02-26 13:05
#27

Så skönt det måste vara för kaninen att bli av med den tanden! Hoppas det löser sig och bettet blir bra igen!

Annons:
Smultrondraken70
2015-02-26 13:17
#28

Håller tummarna för er!

[krysopras]
2015-02-26 14:00
#29

Håller också tummarna! Tack för att du rapporterade! Berätta gärna hur det går sen i framtiden också!

[krysopras]
2015-02-26 14:39
#30

#2

jag undrar hur du håller stenkoll på dina kaniners kindtänder. Min ena kanin har fått kindtänderna slipade en gång för att det hade bildats en liten ojämnhet som han reagerade på (ville inte äta.) Det vore jättepraktiskt att själv kunna ha koll på tänderna så man kan se om det börjar hända igen. Veterinären fick söva honom för att kunna se det, det gick inte att se bara med otoskop. Skulle bli glad för tips?!

Cindy S
2015-02-26 15:56
#31

Ang. grenar så kan kaniner vara kinkiga. Min accepterar endast från vissa äppelträd, så fortsätt prova.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

farvendal
2015-02-26 16:09
#32

#30 om jag inte tar fel så är Rebecca djurvårdare/djursjukskötare och har utrustning :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smultrondraken70
2015-02-26 16:31
#33

Ja med rätt utrustning och utbildning är det ju antagligen lätt att ha stenkoll på även kindtänderna, men hur har ni andra "vanliga" kaninägare koll på kindtänderna? Jag har koll på framtänderna, men noll koll på kindtänderna, för hur kollar man dom utan att gå till vet? Någon som vet?

[AnimeV4]
2015-02-26 21:00
#34

Lycka till! Glöm inte att uppdatera oss!

Annons:
sfut
2015-02-26 21:56
#35

#33 Jag palperar (känner med fingrarna) över käkarna då och då och ser om jag känner någon ojämnhet. Det är självklart långt ifrån pålitligt och man kan ju inte känna de inne i munnen men ändå. Sen se till att kaninen äter mycket hö och gräs. Börjar den äta mindre eller smalnar av är det en indikation på att något kan vara fel.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Smultrondraken70
2015-02-26 22:01
#36

# 35 tack för ditt svar:)

RebeccaG
2015-02-26 22:54
#37

#30 & #32 Japp, jag är utbildad djurvårdare med utökad behörighet + att jag har en del utrutsning hemma(bland annat otoskop för att kolla kindtänder) 
Så ja, jag har stenkoll😉

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

NordicSunset
2015-02-27 07:59
#38

Tycker att det är bra att du frågade här och bad om råd iallafall. :) Nu vet du att man ska hålla koll! Hoppas det går bra

Be the best version of you.

  • Zoella
Smultrondraken70
2015-02-27 09:05
#39

Håller med # 38, jag har också lärt mig en del av din tråd! och hur ska man få reda på saker om man inte frågar? Lycka till i fortsättningen med kaninen, och hoppas tanden fixar till sig nu!

Smultrondraken70
2015-02-27 09:11
#40

#37 ja vi kan olika saker, min yrkeskompetens är riktad mot människor, så kaninkroppar med tänder o allt, är jag inte så bra på, det är ju en del skillnad så att säga. Tack alla på kanin.ifokus för att ni delar med er! Jag lär mig nya saker hela tiden här! Dock blir man lätt beroende av sidan:S

[krysopras]
2015-02-27 09:46
#41

#37

Ok!!!

Om min kanin visar tecken på att inte vilja äta igen så blir det så klart veterinären igen. Hade dock varit kul att själv kunna ha koll på sin kanins kindtänder.

Annons:
Upp till toppen
Annons: