Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 728 ggr
Smilla Kanin
2/24/15, 4:13 PM

Bur mått och mattor?

Hejsan!

Jag har 2 stycken ute kaniner. De är inte sams än, vilket är ganska jobbigt. Jag vet att man inte ska sära på dem och vänta. Men vi läste tyvär inte på ordentligt innan. Min hona som är största problemet vill inte bli vän med min hane och har nästan hela trädgården som sitt revir, så vi kan inte sätta ihop dem i trädgården.

Därför ska jag när det blir lika varmt ute som inne ta in dem i mitt rum och hoppas på att de blir sams:)

Därför undrar jag vilka bur mått det ska vara på inneburen, om jag skulle köpa eller bygga av galler. Båda väger knappt 2 kg. Troligen ska jag köpa en kaninbur i en djuraffär, då det finns billiga i en djuraffär i trakten. Jag ska då sätta till en Hage, men vilka bur mått ska det minst vara? Jag menar så att de kan röra på sig.

Sedan har jag även ett golv, som jag inte vill ska bli förstört.  Vad brukar ni ha? Jag har hört att många använder mattor. Om någon använder mattor, vilka mattor använder ni då?

Förlåt för rörigt och långt inlägg, men jag behöver få reda på lite;)

Annons:
[AnimalLover1]
2/24/15, 5:11 PM
#1

Ang. buren så är det lag på att den ska vara absolut minst 100*50cm, men det är mycket bättre att ha en större bur, speciellt när du ska ha två kaniner tillsammans. Och tror inte det finns lag på hur stor hagen ska vara, så du kan ju bara sätta ihop typ 12 kompostgaller (hur måmga du vill).

Smilla Kanin
2/24/15, 6:25 PM
#2

#1 Okej! Tack! Jag tänkte att 100*50 var för 1 kanin, men var osäker på om två kaniner får plats:) Eller alltså, de får ju plats, men det kanske är lite litet med bara 100*50 till två kaniner som ska sättas ihop:P  De får nog halva mitt rum, lyx för dem😛

Smultrondraken70
2/24/15, 6:42 PM
#3

Vad gäller golvet så har vi vanliga trasmattor där kaninerna är, mest för att de inte ska halka, vi brukar ha halkskydd under mattarna också (från Ikea). Innan hanen var rumsren och kissade både här och där så la vi ut stora bitar plastad frotte' på golvet, sån som man har till bebisar, och fleecefiltar över. Vi köpte billiga filtar på Ikea, och plastad frotté, på metervara. Tycker man att plastad frotté' är dyrt så funkar det med byggplast, och mattor över. Blir lite halare dock, men det går ju att använda halkskydd. Det bra med filtar är att det bara är att slänga i tvättmaskinen när det händer kissolyckor. Mattor är ju lite bökigare att tvätta.

LillyMy
2/25/15, 10:12 AM
#4

Jag har vaxduk underst på golvet och sedan trasmattor från rusta och fleecefiltar från IKEA över. Blir mjukt och inte så halkigt i hagen. När mina skulle bli vänner bodde dom först i varsin bur med ett kompostgaller mellan deras två hagar så att dom fick vänja sig vid varandra i lugn och ro. Dom hade även dejter på neutral mark i fler och fler timmar per dag tills dom blev vänner. Tog ca 3 dagar för mina att bli "kära" :)

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

LillyMy
2/25/15, 10:13 AM
#5

Skulle också rekommendera minst 120*60 bur till två, men med stor Hage kanske 100*50 funkar. :) Lycka till.

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

EmmZen
2/25/15, 1:23 PM
#6

Jag har minst en 140 bur till 2st kaniner. Har även en 150 bur till 2st kaniner också. Det känns lagom :) I 140 buren bor 2st hermeliner :)

Annons:
Smilla Kanin
2/25/15, 3:53 PM
#7

#4 Tack! Det ska jag skriva upp på en lista, alltså med vaxduk! Min hona har hela trädgården som revir och hanen springer undan när hon kommer för hon blir arg på honom. Men min hona blir väldigt nyfiken när och får komma till nya ställen, vilket gör att hon troligen blir mycket snällare då:)

#6 Okej. Jag ska se hur stor jag kan få tag på. Troligen 120*60, men de säljer inte så stora burar här:(. Men det borde funka med en Hage, hoppas jag, Sedan när min katt inte är inne kan de få springa på övervåningen (min katt vill äta upp kaninerna, men han kommer inte få komma in i mitt rum.).

EmmZen
2/28/15, 7:42 PM
#8

Här hemma bestämmer kaninerna över katten 😃

Du får träna kaninerna att bestämma över katten 😂

Smilla Kanin
3/1/15, 11:21 AM
#9

#8 Haha! Det vågar jag inte:P När katten var liten kom han hem med en död harunge:(

Upp till toppen
Annons: