Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2436 ggr
missan´s
2/12/15, 4:40 PM

Låna hane för parning?

Hej!

Gör en ny tråd nu då vi har lite ändrade planer. Synpunkter eller saker som inte riktigt har med det här att göra kan vi ta i PM istället för att inte fylla den här tråden med en massa diskussioner och liknande. Respektera detta är ni snälla.

Jag och min familj planerar Att ta en kull framåt våren/sommaren med vår dvärgvädurshona Freja. Vi söker en tillgiven hane med gott psyke av rasen dvärgvädur. Har ni någon hane som ni kan tänkas låna ut för PARNING?

Om Freja:

Freja är en lugn, framåt och vänlig flicka på snart två år. Hennes favorit sysselsättning är att vara ute och skutta och att upptäcka nya platser, då hon är en väldigt nyfiken tjej. Hon visar känslor på ett sätt som ingen annan gör och är en väldigt unik och speciell kanin. 

Hon har haft två kullar innan, vilket blev ett otroligt fantastiska resultat. första kullen blev det fyra ungar som ingen var sig lik, värken i personlighet eller utseendemässigt. Även andra kullen (som egentligen var en tjuvparning) föddes två små ungar. Olika färger, olika personligheter även där. Enda likheten med alla ungar var nog att alla var så otroligt sällskapliga och sociala på alla sätt! 

Syftet:

Om allt går som planerat är tanken att vi ska behålla en eller två ungar från kullen som sällskap till Freja. Även att vi ska lära oss mer om kaninernas beteenden och utveckling genom det här.

Om hanen vi söker:

- Bra personlighet, kondition och psyke är viktigt

- Dvärgvädur (helst renrasig men går bra med t.ex lejonhuvad man, satinpäls osv)

- Stort plus ifall han är Japantecknad eller svart/vit brokad/mantlad

- Ska finnas i närheten av Småland. (Skåne, Blekinge, Borås eller Jönköping går också bra, ev Göteborg)

- Fri från bettfel, defekter, sjukdomar och liknande

- Helst med härstamningsbevis eller stamtavla

Har ni någon hane som ni är villiga att låna ut och som uppfyller kraven? Hör gärna av dig i så fall! 

//Mvh Ellen och Linn

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
missan´s
2/12/15, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan lägga till att jag även kan tänka mig betala en lite mindre summa eller något som vi kommer överens om.

Bild på Freja

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

missan´s
2/13/15, 9:01 AM
#2

Putt

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Johannakoefoed
2/13/15, 12:39 PM
#3

Så nu är jag med i denna tråden istället :)

missan´s
2/13/15, 12:49 PM
#4

#3 Okej! Tittade in på hemsidan men det var ingen, tyvärr, som vi fastnade riktigt mycket för. Min syster är inte så förtjust i zoblar och så tar det ju över två timmar att åka.. Annars var dom jättevackra tycker jag. 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Johannakoefoed
2/13/15, 2:37 PM
#5

Ja okej :) tar ca 1,5h från oss till Växjö

missan´s
2/13/15, 3:37 PM
#6

#5 Gör det? Sökte på google maps och då stod det att det skulle ta 2 timmar och 9 minuter.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
missan´s
2/13/15, 5:30 PM
#7

Kan ev tänka mig att köpa en dvärgvädurshane också

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Peak303
2/13/15, 5:37 PM
#8

Jag har en dvärgvädurs hane till salu. Dock kan det inte bli japan efter honom. Men han är riktigt trevlig och framåt :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

missan´s
2/13/15, 5:41 PM
#9

#8 Har du bild på honom? Vilken färg? är han och hur är han i temperament? 

Måste bara fråga om Bentley är kastrerad? Han verkar så otroligt fin och charmig!^^

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Peak303
2/13/15, 5:45 PM
#10

Skickade PM till dig :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

StrikensKaniner
2/15/15, 10:39 PM
#11

Jag har en hane tillsalu, dvärgvädur Japan finns i Göteborg

juliafrojd
2/15/15, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har en renrasig dvärgvädurs hane jag kan tänka mig låna ut till PARNING. g/s Japan brokad, världens snällaste och mysigaste, älskar att springa lös och väldigt lättlärd. Väldigt speciell och personlig. Kan fixa bättre bild vid intresse, på bilder är det min lillasyster (6 år) som håller. Bor dock en bra bit från Skåne (Örebro).

juliafrojd
2/15/15, 11:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Någorlunda bättre bilder. Har 3 ungar sedan tidigare som tävlar nu och de har verkligen ärvt hans beteende. Han har massa roliga färger och teckningar bakom.

Annons:
juliafrojd
2/15/15, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14
missan´s
2/16/15, 6:39 PM
#15

#11 Har du bild? Mera info om honom? :)

#12 Åh vilken underbart fin kanin! Och jätteroligt att han hoppar också! Jättesynd att du bor så långt bort, tyvärr blir det på tok för lång resa då det tar över tre timmar härifrån till Örebro. Så får nog tyvärr tacka nej då.. :/

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

StrikensKaniner
2/16/15, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Westcoast Newton, Han är 4 år och har varit pappa till några få ungar han är en kanin som behöver tid och mys han är skygg i buren och kan sprattla lite i famnen han har blivit mycket bättre med tiden, väldigt finna ungar och alla kullar han har varit pappa till har legat mellan 5-7 ungar. Han är hopptränad utan problem men har inte tränats på ett tag då han blev stressad i sele pga han är skygg. En underbar kille som är ens bästa vän om han får chansen, alla hans ungar är underbara i både spyket och temperament.

missan´s
2/17/15, 9:02 AM
#17

#16 Tvekar när du säger att han är skygg då det är något som man egentligen inte ska avla på enligt mig. Hur är han just nu? Du skrev att det har blivit bättre med tiden? Jättefin teckning annars. :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

StrikensKaniner
2/17/15, 2:49 PM
#18

Det är just i buren som han visar det skygga, för övrigt är han underbar och hans ungar är väldigt underbara. Han kommer fram när man öppnar buren så, så skygg är han inte, det är när man ska plocka upp honom som han blir lite skraj.

missan´s
2/17/15, 8:42 PM
#19

#18 Ska ta och prata med dom andra i familjen. Dock så har vi inga planer att åka till göteborg nu på ett tag, så  det blir för långt att bara åka för det.. Du har möjligvis inte möjlighet att ta dig till borås? Vi kommer vara där torsdag till söndag förmiddag i såfall och har ev. möjlighet att ta med Freja, så då kan vi ju isf kanske komma överens om något? PM:ar dig så får vi prata mer. :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

missan´s
3/1/15, 6:45 PM
#20

Putt! Någon som vet någon uppfödare i kronoberg eller småland? Man kan ju alltid fråga dem. 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
missan´s
3/25/15, 7:06 AM
#21

Tråden kan låsas, har hittat den perfekta hanen nu. Och tack till alla som hört av sig! :-)

Kulldagbok om någon vill läsa och förhoppningsvis följa ungarnas utveckling: Här eller Här 😃

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: