Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2503 ggr
Anna:)
2015-02-11 21:07

Ta in utekanin under vintern

Hej! En av mina kaniner dog plötligt av förstoppning. Han bodde med en annan han kanin som är i rasen teddylöwen o har väldigt mycket päls. Men jag har skilda föräldrar o har inte tiden att vara med teddy som han heter så mycket som jag velat och jag vet även att det är lag på att ha kaniner i par. Men nu när inte den möjligheten finns så har jag inget annat val än att ta hem honom till min mamma som bor i lägenhet. Vet att det absolut inte är bra för kaninens hälsa att komma in i värmen. Men har hört att det skulle kanske funka om man ha kylklampar med en handduk runt o lägga i buren. Eller skulle de funka o klippa honom lite lätt så att inte pälsen blir så tät? Har ni några tips?, för det är rätt brotom då jag inte vill ha honom ute ensam. Andra altenativet är att ge bort honom, men de är det sista jag vill. Mvh Anna

// Anna, Teddy & Charlie! ♥♥


Annons:
VildaVittra
2015-02-11 21:09
#1

Nej, det är inte lag på att ha kaniner i par. 

Om jag ens skulle ge mig på att ta in kaninen skulle jag trimma ner hela pälsen och ha fönstret öppet i det rummet. Angoror klipper man ner helt, så det bör gå bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anna:)
2015-02-11 21:17
#2

#1 Okej Tack så mycket :)

// Anna, Teddy & Charlie! ♥♥


[EvelinaL]
2015-02-11 21:20
#3

"Gnagare lever ofta i familjegrupper eller kolonier. Huvudregeln är därför att du ska hålla djuren i par eller grupp."

Dock så finns det ju olika situationer som gör att man inte följa dessa regler pga. att djuren mår dåligt osv. Nu kan jag inte jätte mycket om kaniner men har sett många som har haft sina kaniner ensama och de har mått minst lika bra som kaniner i grupp så jag tror inte det ska vara någon fara.

VildaVittra
2015-02-11 21:21
#4

#3 Kaniner är inte gnagare. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[EvelinaL]
2015-02-11 21:24
#5

Jasså räknas de som pälsdjur då istället?

VildaVittra
2015-02-11 21:26
#6

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Melbun]
2015-02-11 22:06
#7

"Nu kan jag inte jätte mycket om kaniner men har sett många som har haft sina kaniner ensama och de har mått minst lika bra som kaniner i grupp så jag tror inte det ska vara någon fara." Ajaj det där stämmer inte riktigt tyvärr :) Visst kan man ha en ensam kanin men jag tror inte att det är ideal. Har man mycket tid att spendera på kaninen är det bra men jag tror inte riktigt på att en människa kan ersätta sällskapet av en annan kanin. Har man framförallt inte så mycket tid för den hade det varit bra att ha en kompis till den.

pernillaoscarsson
2015-02-11 22:16
#8

"Ajaj det där stämmer inte tyvärr " Har man inte tid med kaninen kanske man inte ska ha någon kanin. Jag har alltid haft kaninerna ensamma och de har inte mått dåligt av det. Det är säkert mycket trevligare för dem att ha en kompis (ifall de går ihop med andra kaniner) men de mår inte dåligt som ensamma. Så jo det stämmer.

Sedan handlar det precis så som du säger om ägaren. Får kaninen sitta ensam i sin bur dag ut och dag in så är det ju självklart att kaninen inte mår prima. Men det gör nog inte kaniner som hålls i par heller. Kaninens hälsa hänger helt och hållet på människan!

Ts, har du ett rum där du kan ha fönstret öppet den första tiden så ska det nog gå bra. :)

[Melbun]
2015-02-11 22:34
#9

Tyvärr är det bara rekommendationer att hålla dem i grupp eller par. Som sagt kan man inte ersätta en annan kanins sällskap. Tycker absolut att man ska ha sällskap till sin kanin om man tex jobbar. Då sitter den ju själv hela dagen när man inte har tid :c istället för att "man kanske inte ska ha kanin då" många jobbar ju faktiskt och då tror jag inte riktigt att man har tillräckligt med tid för den :) men som sagt kan man ha fler än en kanin så tycker jag det är helt klart bäst. Din kanin kanske mår bra men den hade kunnat må ännu bättre :)

Marsvinsmamman
2015-02-11 23:28
#10

Det är möjligt att ta in en utekanin på vintern, det händer ju ibland att man pga veterinärvård måste göra detta. Men man kan ju göra vad man kan för att minska problemen med temperaturskillnaderna: låta kaninen vistas i ett svalt rum (garage eller förråd funkar också) de första dagarna, ev klippa ner den om den är långhårig, kylklampar i buren etc.

Viktigt att tänka på då att man inte kan sätta ut kaninen igen samma vinter, eftersom de ofta har fällt bort sin vinterpäls i och med flytten in.

Ta du in din kanin om det är det enda sättet du kan lösa det på, ts.

Saaara
2015-02-11 23:45
#11

Det är ingen fara att ta in kaninen ^^

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Anna:)
2015-02-12 06:37
#12

Tack för tipsen! Det va veterinären som sa att det va lag på att ha kaniner i par om dom bodde ute. Men då fick jag reda på fel. Nu när jag är i skolan under dagarna, tränar efter de + rider massa hästar. Så skulle de nog va bäst för Teddy att komma hem till min mamma som kommer hänt tidigare än mig. Vill att han ska ha det så bra som möjligt även fast hans brorsa har gått bort.

// Anna, Teddy & Charlie! ♥♥


Upp till toppen
Annons: