Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1512 ggr
Aquila-e
2015-01-29 16:18

Är detta djurmisshandel enligt lag?

Jag kommer googla lite om ämnet men ville snabbt fråga här om någon är insatt i lagar och regler angående kanin i bur.

En av mina grannar har 2 kaniner och en pytte liten bur, ni vet såna som arken zoo säljer med en ramp som leder ner mot en öppen avdelning under buren, som en mini-betesbur. Hur som helst så är dessa kaniner instängda i denna lilla bur och har bott så i ett par år, dem får alltså aldrig komma ut och springa av sig!  grannarna har 2 småbarn så det är uppenbart att dem skaffat kaninerna så deras ungar har något levande att "leka" med.  Det gör så oerhört ont i mig att se dem i denna bur 2 små liv helt fängslade.  Och ja jag är säker på att kaninerna ej rastas då jag inte ser då jag har fönster som vetter direkt mot gården och aldrig har sett kaninerna få springa av sig i en Hage eller liknande.

Vilka lagar gäller här? Kan jag ringa in länsstyrelsen eller vilka nu som har haand om fall gällande djur och anmäla grannarna? Klassas inte detta som djurmisshandel?

Annons:
Fridaaaa
2015-01-29 16:20
#1

Djurmisshandel = om man slår/är fysisk på/mot kaninen.

Är buren inte i lagliga mått, om de inte får sitt hö och/eller är misskötta så hade jag anmält till LS om inte de vill ändra på sitt sätt att sköta kaninerna

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[klarabastin]
2015-01-29 16:21
#2

jag skulle kontakta djurpolisen eller vad man nu säger..

Maria
2015-01-29 16:23
#3

Är inte det enklaste och första steget att prata med grannarna?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AnnaKarin
2015-01-29 16:24
#4

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

missan´s
2015-01-29 16:27
#5

Har du pratat med dom? Kanske att du kunde erbjuda dig att ta med kaninerna på promenad/rasta de? (I försig borde dom ju sköta det själva, men det är ju åtminstone bättre för de stackars kaninerna…)

Så frustrerande och nedstämmande det är med sånt här. Att vissa folk aldrig lär sig att djur inte är någon leksak utan känslor eller behov… 😕

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Smultrondraken70
2015-01-29 16:36
#6

Jag skulle som" steg 1" ta ett vänligt och intresserat samtal med grannarna, för att få veta lite mer om hur kaninerna har det. Du behöver mer information tycker jag. Det kanske till och med är så att de inte vill ha kvar dom, och då kanske du kan erbjuda dig att hjälpa till med omplacering? Börjar du med en anmälan utan att (kanske) ha på fötterna så blir det bara en konflikt i onödan mellan dig och grannarna och det tjänar ingen på..allra minst kaninerna.

Annons:
Aquila-e
2015-01-29 17:49
#7

Tack så hemskt mycket för alla svar!

#2 #5 #6   Jo absolut man bör ju prata lite om situationen innan man anmäler, det hör ju till allmän hyfs så att säga.

I och för sig skulle jag inte känna minsta ånger att anmäla utan ett samtal då dem är så tydligt empatilösa mot försvarslösa djur, man stänger inte in ett djur i bur utan att låta den få komma ut och springa av sig det är faktiskt misshandel i mina ögon och om dem själva inte inser detta så är dem riktigt inhumana och borde inte få ta hand om andra levande varelser. Buren tror jag är även den på tok för liten för två dvärgkaniner  Hur som helst så ska jag då försöka prata lite om kaninerna och se vad dem har att säga om saken ^^

Kaninernasbästa
2015-01-29 18:05
#8

Det låter som en bra ide!

AnnaKarin
2015-01-29 18:20
#9

Skriv ut uppgifterna från Jordbruksverket och ta med dem som underlag.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

pernillaoscarsson
2015-01-29 19:02
#10

Förstår precis hur du känner. Men prata med grannen först. Du kan inte veta till 100% att kaninerna aldrig får komma ut. Att du inte sett dem ute innebär inte att de aldrig får komma ut. Antar att du inte sitter vid ditt fönster hela tiden? Sedan att de inte rastas så mycket de egentligen borde är en annan femma. Kanske tar de till och med in kaninerna inomhus?

Prata med dem. Säg som det är att du sällan ser dem med kaninerna, att du undrar ifall de verkligen är intresserade av att ha dem kvar. Vill dem bli av med dem så kanske du kan erbjuda dem hjälp med att hitta ett nytt hem? Gå dock inte på direkt med att anklaga dem för ditten och datten utan ge dem en chans att förklara sig. Kanske har du rätt men kanske även helt fel ;)

Upp till toppen
Annons: