Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1096 ggr
howllor
1/27/15, 11:48 PM

Olikheter inom samma ras?

Kanske lite konstig grej men eftersom jag inte är särskilt insatt i Avel osv…

jag tycker att mina två dvv är väldigt olika, och jag undrar lite om vilka olika utseenden som är vanliga hos dvv och vad de beror på? nu menar jag inte pälsfärg utan kroppsbyggnad osv.

jag har ingen våg hemma just nu men min hane är väldigt liten i kroppen, har för mig att han är under 1,5 kg (han är inte smal, bara liten). har trubbigt ansikte, tycker han ser lite ut som en lejonhuvad vad gäller "uppsyn" fast han är normalpälsad.

honan är betydligt större, vet inte hur mycket hon väger men hon är både längre och högre än vad hanen är. hon har mycket spetsigare huvud, inte alls samma slags kinder som hanen har. hennes ursprung är okänt för jag tog hand om henne från en barnfamilj när hon var 1.5, och de hade bara haft henne i en månad och de hade "fått henne av en kompis" och hade verkligen noll koll.

jag har försökt fota men det är liksom inte så tydligt att det syns på bild verkar det som. jag är mest bara nyfiken om vad som ligger bakom de här olikheterna. min familj har frågat om de inte är två olika sorter, men vad jag kan avgöra så är de båda dvv.

kan det vara så att tex honan har lite tex holländare i sig eller nåt sånt? att hon är lite som en bondkatt fast kanin?

Annons:
howllor
1/27/15, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

jag ritade dem för ett par dagar sen haha

RebeccaG
1/28/15, 12:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Det är inte alls ovanligt med olikheter inom samma ras. 
Det förekommer inom alla raser, så gott som iallafall ;) 
t.ex. det finns 2 typer av belgisk hare, en tysk typ & en engelsk typ. 
Den tyska är grövre än den engelska: 

(den vrö är tysk-typad medan den viltröda är engelsk-typad) 
Båda kaninerna har stamtavla och ställs ut.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

RebeccaG
1/28/15, 12:07 AM
#3

Samma med lejon. Två lejon kan vara från samma kull med föräldrar på 95p - en unge kan vara lika snygg som sina föräldrar, medan den andra kan se ut som en blandras mellan hermelin/dvv/lejon😂

Men sedan är det ju inte omöjligt att det är lite annat än bara dvv i din filur😎

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

howllor
1/28/15, 12:14 AM
#4

#3 ja jag tänker ju inte direkt avla på dem eller ställa ut dem (pga honans bakgrund och hanen är döv), utan jag har dem ju endast för sällskap så jag tycker mest att det är lite roligt. jag satt typ och läste rasbeskrivningen av dvv där det trubbiga huvudet nämndes och det gjorde att jag började fundera på hur det är med honan haha. det kan ju verkligen vara precis vad som helst i henne.

Peak303
1/28/15, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#5

Det är rätt vanligt om man kollar på olika dvärgvädurar. 
Om man kollar på ex en renavlad dvärgvädur där det bara avlats på dvärgvädur sedan början är mer runda och korta i huvudena än vad en ex. rexbärare är. För en ex rex dvv är mer snipig i huvudet vilket inte en normalpälsad dvärgvädur är. Men sen finns det även renrasiga dvärgvädurar som blir snipiga och inte alls lika bulliga och korta huvuden som en dvärgvädur ska ha.

Bild 1, 2 renrasiga dvärvädurar med stamtavla. (för mig väldigt olika)
Han till vänster är mer ståtlig, kortare i kropp och något bulligare och kortare huvud. Medan hanen till höger är längre i kropp, större och mer "liggande" i presentation. Sen har han inte lika bulligt huvud som den andra hanen. Två hanar från helt skilda uppfödare. Han till vänster är från en uppfödare i Sverige medan han till höger är imp från Danmark.

Bild 2, Även detta en renrasig dvärgvädur men inte alls lika "fin" som de på bild 1. 

Bild 3, Rex och satinbärare som helt plötsligt är snipigare i huvudet och mycket sämre öron. 

Bild 4, rexpälsad dvärgvädur, redan här ser man hur snipig kaninen är i huvudet.

Bild 5, Satinrex dvärgvädur, även denna snipig i huvudet och ännu slankare samt högrest.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

howllor
1/28/15, 12:34 AM
#6

#5 vad spännande! min hane påminner om de i första bilden, väldigt "kort", bra öron osv. sen de exemplena på de "snipiga" är ty precis så som min hona ser ut! (men hon är normalpälsad). spetsigare och lite flaxigare öron om man vet vad man ska kolla efter. då behöver det alltså inte vara så att hon är blandras, kan vara så att hon bara inte är lika bra avlad?

Annons:
Peak303
1/28/15, 12:40 AM
#7

#6: På sätt och vis. En kanin som inte är avlad med de kriterierna som de med runda huvud. Såg en på LU som var väldigt avlång i huvudet och då var den en sådan som avlas som de "vanliga". Jag har själv aldrig ägt en stamtavle kanin med så snipigt huvud då jag är rätt kräsen när det gäller kaniner i min Avel. Men självklart finns det ju de som kommer från bra föräldrar men som själva inte blivit lika bra. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

howllor
1/28/15, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

haha jag försökte fota dem men de ville bara pussas

Idakarrlsson
1/28/15, 7:43 AM
#9

#5 Gillade verkligen färgen på kanin i bild nr 3. Vad heter den? :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Smultrondraken70
1/28/15, 7:54 AM
#10

Våra dvv (en rexpälsad hona samt en satinrex hane) är rätt olika. Satinrexen är jätteliten och finlemmad ca 1200 gram, den rexpälsade närmare två kilo, utan att vara det minsta tjock (men hon är nog dubbelt så stor som satinrexhanen) Det dom har klart gemensamt är  lite långa smala ansikten, satinrexen värst, vi brukar skämta om att han ser ut som en vit mus:). Dom ser inte ut som trubbiga dvv i ansiktet någon av dem mer som små harar (undrar om det beror på den någon gång inavlade rexen i dom?). Den rexpälsade har rätt schyssta dvv öron, men satinrexen ser mest ut som om han ska ut och flyga:). Dom skulle nog få minuspoäng på vilken utställning som helst, men är världens goaste. Och jo dvv ska ju vara rätt lugna? Våra är två energiknippen utan like, värsta farten på dom.

Oj, nu tappade jag nog tråden…startar en ny med mina frågor istället!

Peak303
1/28/15, 11:48 AM
#11

#9 Hon var Egern/vit zobel japantecknad :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: