Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1111 ggr
Smultrondraken70
1/27/15, 12:15 PM

Tofflor till kanin!

Ni som har tofflor på era kaninen (på grund av känsliga tassar/ trycksår) hur har ni fått tag på dom tofflorna? Virkar/stickat/köpt ? Vill väldigt gärna veta !! Och även se bilder:)

Annons:
[neptunens]
1/27/15, 1:08 PM
#1

What? Har folk på riktigt tofflor på kaninerna?

Namiko
1/27/15, 1:09 PM
#2

Jag har virkat mina själv, finns en tråd här med bild på dom. Gjorde dom för att efterlikna ett tjockt bandage som man brukar göra för att avlasta hälen så dom täcker större delen av tassen men lämnar öppet just vid hälen. Jag skulle inte göra tofflor som täcker hälen då dom fortfarande kan få trycksår trots tofflor och då är det svårt att hålla koll/behandla.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Smultrondraken70
1/27/15, 1:24 PM
#3

#2 nämen sååå fina! Det sötaste jag sett tror jag nästan:) Har du gjort dom så att du bara drar på dom, eller nån sorts knäppe? Ullgarn?

Namiko
1/27/15, 1:48 PM
#4

#3 Jag drar bara på dom, det är blandat, 70% ull, 30% syntet i garnet tror jag. Det viktigaste är att det är tjockt garn runt tassen och mjukt garn runt benet. Sen gäller det att hitta rätt storlek, är dom för stora så åker dom av direkt, är dom för små hindrar dom blodcirkulationen/skaver.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Smultrondraken70
1/27/15, 2:22 PM
#5

Tack för svaret! Jag får göra ett försök. Från vilket håll började du virka toffeln? Från tårna upp mot vristen eller tvärtom?

Smultrondraken70
1/27/15, 5:48 PM
#6

#1 nä inte i allmänhet:) För kaniner med trycksår på hälarna funkar "tofflor" som ett bandage ungefär.

Annons:
farvendal
1/27/15, 6:41 PM
#7

används det som tillfällig lösning eller permanent lösning? för jag kan förstå om man har det under en läkningsprocess, men att alltid låta kaninen ha tofflor på sig känns lite.. tokigt?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Namiko
1/27/15, 7:07 PM
#8

#7 Jag gjorde tofflorna när min kanin redan hade trycksår men hon har dom hela tiden annars har hon trycksår igen på några veckor. Hon är frigående i lägenheten och jag kan inte täcka hela golvet med madrasser eller ett tjockt lager halm. Min andra kanin klarar sig dock utmärkt utan tofflor så hon har inga.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Smultrondraken70
1/27/15, 8:13 PM
#9

Nja, tofflorna får man väl betrakta som bandage, och det är ju inget man har om man inte måste. Somliga kaniner bland annat frigående innekaniner som ju går på för dem ett egentligen onormalt (stumt och hårt) underlag, kan ju lösningen vara att förebygga trycksår med tofflor. Trycksår är hemskt:( så ja, tofflor kan vara en permanent lösning för vissa kaniner.

Smultrondraken70
1/27/15, 10:06 PM
#10

Mitt ovanstående inlägg #9 var ett svar till #7 (glömde skriva det)

Upp till toppen
Annons: